Číslo 49 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem a flétnistou.
Kasparem Zehnderem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Obálku k Planktům navrhl Vladimír Kokolia„Jsme spáči, věční spáči…“

„Nezapomeň, že jsi již zapomenut,“ zní poslední věta knihy Plankty, kterou její autor D. Ž. Bor vydal v nakladatelství Vladimíra Zadrobílka Trigon. Kdo ví, že D. Ž. Bor je jedním z vícero Zadrobílkových pseudonymů, a zná tedy rozsah aktivit tohoto letos sedmasedmdesátilétého muže, jenž nejen díky své kudrnaté šedé hřívě a bujnému plnovousu připomíná starozákonního proroka, musí se pousmát. Je ta věta výrazem skromnosti, či koketérie? Cožpak může být zapomenut někdo, kdo přivedl na svět tolik krásných a zvláštních knih – namátkou jmenujme třeba Obrazový atlas hermetismu, Opus Magnum, Topinkovu Trhlinu či Chiméru Věry Linhartové –, někdo, kdo v sobě spojuje alchymistu se sběratelem, výtvarníka s hudebníkem, básníka s vydavatelem, ezoterika s literárním badatelem, surrealistu s antikvářem a kdo po sobě ve všech jmenovaných oblastech zanechal nesmazatelné stopy?

Ale ano, může být zapomenut. V čase, jenž herakleitovsky rozplývá vše, co v něm plyne, ano. Pokud ale budeme na čas pohlížet jako Platonův Tymaios, tedy jako na pohyb věčnosti, pak nám ona citovaná věta o zapomenutí bude znít jako ironické echo vstupních veršů Planktů – „Pohyb mezi plností a prázdnem / se děje neměřitelnou štěrbinou / jediného člověka.“ A právě na pozadí vzájemně se osvětlujících slov počátku a závěru nové Borovy básnické sbírky jako by se rýsovaly kontury toho, kdo je pronáší – hravého metafyzika, jenž tuší blížící se přesmyk své „vysoké hry“ do kosmologické dimenze.

O platnosti takové charakteristiky tvůrce Planktů ostatně svědčí i básně, jež mezi oním začátkem a koncem vytvářejí klenbu. Žebrovím oné křížové klenby je devět Žalmů a devět Snů. Žalmy propojují střípky básníkova života s osudem jeho rodičů a blízkých – blízkých napříč časem, takže řeč je nejen o příbuzných či spolužácích, ale třeba také o hraběti Šporkovi. Sny podávají konkrétním obrazivým způsobem základní existenční pocity, jež básník prožíval; a jistě ne náhodou jsou všechny situovány do podzemí, v němž jen skrze jíl lze tušit, co se děje „nad námi“. Mezi Sny a Žalmy jsou pak rozmístěny básně, ve kterých se autopsie mísí s reflexí. Jako leitmotiv pak zaznívá – „jsme spáči, věční spáči/ a sníme jeden všem společný sen“. Závěr sbírky tvoří komentované citace fyziků, filozofů a básníků. K čemu se vztahují, je zřejmé z názvu tohoto závěrečného oddílu – Kosmologické střepy. A celkové ladění sbírky? – Náznak úsměvu se střídá s melancholií a ve skryté vrstvě pod nimi tušíme nářek. K němu se ostatně vztahuje i titul knihy: plankty, jak se lze dočíst ve slovníku, jsou „druhem středověkých básní, jejichž obsahem jsou nářky Marie nad smrtí Kristovou“.

Za svou předchozí básnickou sbírku Klonování času se Vladimír Zadrobílek ocitl mezi kandidáty na Státní cenu za literaturu. S jakým osudem se setká jeho nejnovější sbírka, je na těch, kteří s ním sní stejný sen.

Bronislav Pražan



  Pánbůh jako člověk
  Jak to vidí František Koukolík
 
   "Jsme spáči, věční spáči..."

   Pořiďte si
 
   Nejslavnější opereta
   krále valčíků

   Téma