Číslo 46 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudebním skladatelem.
Philipem Glassem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Philip Glass, hudební skladatel

Vaše hudební začátky spadají do šedesátých let – dá se říci, že jste byl tenkrát radikálnější než dnes?

Po pravdě řečeno, nikdy jsem si nemyslel, že vytvářím nějak zvlášť radikální hudbu. Tenkrát byla doba nových technologií a my jsme je uváděli do moderní hudby, v tom jsme byli „noví“. Používal jsem amplifikované hudební nástroje, elektrické varhany, později – od roku 1973 nebo 1974 – pak syntezátory. Tím, že jsme s těmito nástroji zacházeli, jsme je také zároveň vyvíjeli. Všechny jsme je kombinovali na live koncertech. Takže radikální byla vlastně spíše ta technologie než moje hudba jako taková. Nemyslím si, že bych svůj hudební jazyk formoval se záměrem tvořit hudbu, která by byla nějak náročná na poslech.

Zpočátku ji ale někteří lidé za takovou považovali.

Časem si zvykli ji poslouchat a dnes mohu klidně na koncertě hrát Einsteina na pláži – jako v prosinci 2007 v Carnegie Hall – a nikomu to náročné na poslech nepřipadá. V roce 1976 (kdy měla tato Glassova opera premiéru, pozn. autorky) na nás lidé křičeli a házeli po nás všelijaké předměty. Takže věci se mění. Ale není to tak, že bych se nějak změnil já, nýbrž změnilo se publikum. Lidé jsou vnímaví k proměnám, které se v hudbě odehrávají, registrují je a reagují na ně. Jsou hudební tvůrci, u nichž dochází během života k vývoji. Vezměte si jako příklad Bartóka – jeho raná díla a jeho pozdní tvorbu. Můžete v nich vyposlouchat proměnu, je to přirozený vývoj. Panuje obecné přesvědčení, že skladatel si vyvine svou osobní hudební řeč a pak ji používá, a tím, že ji používá, ji dále rozvíjí, ale není to pravidlo. Někteří lidé se vyhraní hned na počátku a ponechají si tu stejnou hudební řeč po čtyřicet let. I takové lidi znám.

Počítáte se mezi ně?

Řeknu vám to takto: dokončuji teď operu o astronomovi Johannesu Keplerovi, bude uvedena ještě tento rok v Linci a je jiná než ostatní mé opery, liší se dokonce i od těch, které jsem vytvořil před pouhými dvěma roky. Změnil jsem v ní svůj hudební jazyk. Začal jsem používat rytmické strukutry úplně jiným způsobem než dosud a začal jsem v hudbě rozumět něčemu, čemu jsem předtím nerozuměl. Uvědomil jsem si, že ve své tvorbě mísím hudbu abstraktní a hudbu tonální, což je hodně neobvyklé. Všeobecně se soudí, že abstraktní hudba je hudba dodekafonická. Seriální. Ale i tonální hudba může být abstraktní! Tonální hudba nemusí být nutně narativní nebo figurativní.

Není snad veškerá hudba abstraktní?

Ne. Hudbou vyprávíme příběhy. V operách vyprávíme příběhy, dokonce i houslovým koncertem vyprávíme příběh. Hlavním hrdinou jsou housle a žijí v tom koncertu svůj život. Neustále vyprávíme příběhy a vyprávění příběhů, narativita, je pravý opak abstrakce. Ale já jsem si nedávno uvědomil, že tonální hudba nemusí být nutně být narativní. I ona může být abstraktní. A když jsem to pochopil, řekl jsem si – ach, tak proto Einstein zní právě takhle! Protože v hudbě té opery jsou prvky, které nabývají jiné charakteristiky. Ale v sedmdesátých letech jsem to ještě takhle nechápal. Lidé si mysleli, že tonální hudba musí být stará hudba. Ve skutečnosti se ukázalo, že to může být i velmi moderní hudba. Ale bylo zapotřebí, aby dozrála nová generace a aby to právě takhle objevila. Neustále o hudbě přemýšlím a přicházejí mi nové a nové nápady. Moje nová opera je o Johannesu Keplerovi jako postavě, ale zároveň je i o nalézání rytmického hudebního jazyka, který se velmi liší od toho jazyka, jímž jsem se vyjadřoval dříve.

Jako opernímu skladateli 20. a 21. století se vám podařilo najít způsob, jak to udělat, aby opera na jevišti opravdu fungovala – aby to nebyla jen nákladně vypravená snobská záležitost, ale žánr, který s publikem komunikuje a je jím žádaný...

Podle mého názoru je opera i dnes uměleckým žánrem, který patří do populární hudby. Nikdy jsem o ní jinak nepřemýšlel než takto. Mozart psal ve svých operách populární hudbu. Stejně tak Puccini, Verdi, Wagner – všichni komponovali s vědomím, že je to hudba pro široké publikum.

Nemyslíte, že ve 20. století se opera z tohoto rámce vymkla?

Ne tak docela. Kurt Weill byl velmi populární. Rovněž Benjamin Britten. Já jsem se stal populárním. Takže to není otázka formy, nýbrž přístupu. Podle mě byla opera populárním uměleckým žánrem v tom smyslu, v jakém je populárním uměleckým žánrem film. V opeře se spojuje několik složek – text, pohyb, obraz a hudba. Ve filmu se také spojuje text, pohyb, obraz a hudba. V tomto smyslu můžete říci, že film je populárním žánrem dnes a opera byla takovým populárním žánrem před sto lety. A já píšu jak opery, tak i filmovou hudbu. Vztahy mezi těmito populárními uměleckými žánry mě velmi zajímají.

Wanda Dobrovská, redaktorka ČRo 3 – Vltava

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 3. 11.



  Nesnesitelná lehkost
  poslechu

  Jak to slyší Jan Halas
 
   Lahvová pošta
   Petra Chudožilova

   Nalaďte si
 
   Semaforským
   k abrahámovinám

   Pořiďte si