Číslo 45 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Simonou Pekovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Jaroslav Vanča, scenárista a pedagog FAMU

Stroj dušičkového času

Je to jistě téma naskrz dušičkové, psát o zemřelých blízkých, jenomže mne vzápětí napadá: Dělá se to dnes ještě vůbec, v časech cynické postmoderny, aby jeden svým psaním vzpomínal na mámu, maminku, matku, matičku, tak jak se psávalo kdysi? Jako bych se sám zalekl takového zveřejněného citu, a pojal proto téma jinak. Ačkoli chodím na Dušičky rozsvítit pár svíček na pražský hřbitov, to o čem teď píšu, se neodbývalo ani počátkem listopadu, ani v Praze, ale při jednom z mých osobních rituálů: chodím totiž v létě, v čase výročí mámina úmrtí, na pěší výlet do vesnice, kde se narodila, projdu okolím, sednu si někam na pár piv a zavzpomínám, právě proto, že na svátek tomu příslušný bývá v Praze šrumec, jednomu nezbývá než rozsvítit světýlko a pelášit zase jinam. Letos jsem si proto řekl, že se pokusím někde za humny té máminy vesnice přespat pod širákem a vlastní myslí se jako strojem času přesunout do doby jejího mladí.

Abyste rozuměli, já jsem v mládí při svých poutích po české krajině strávil něco času přímo pod hvězdami, aniž jsem si kvůli tomu musel zrovna říkat tramp. Ostatně jsem si až nedávno uvědomil, že – byv jedináčkem a máma na tom světě také víceméně sama – musela asi trnout z těch mých malých lyricko-dobrodružných výprav, zdali se vrátím zdráv a vůbec živ. Leč vlastně se jí to mé počínání líbilo, radost z individuálního vnímání přírody jsem podědil nejspíš právě po ní. Dokonce dodnes, a to je mi jednapadesát, alespoň jednou za rok někde v přírodě chutě spočinu, abych se pokochal noční přírodou a vesmírem. Můj letní zámysl byl tedy nabíledni: projdu se cestami, kterými coby přespolní chodila do školy, na hřbitov za prarodiči, později na tancovačky a co já vím…, no a pak si někde nad vesnicí ustelu karimatku, otevru plechovku s pivem a budu naslouchat usínající vesnici, ptákům a hmyzu, hvězdám na nebi, vlastním myšlenkám a nakonec třeba i vlastním snům. Inu, kdyby tomu tak vskutku bylo, tak bych pro samou idylu ani necítil potřebu o celé té vzpomínkové akci psát.

Jenže chcete-li navštívit třeba jen zdejší hřbitov, je vám přejít ohyzdný dálniční nadjezd, namísto cesty usebrání procházet nevkusem nových podnikatelských vil až k hřbitovní bráně, zaprášené průjezdy kamiónů. (Říkám si přitom, co vlastně vede zbohatlíky, aby se usazovali v těch svých satelitních enklávách v krajině, která jim k srdci nepřirostla a ani už nepřiroste, neb si ji svým echt-individualismem sami zmršili.)  Ani pobyt v novém motorestu mi neevokoval nic ze starých časů a tak jsem si s večerem našel jakýs takýs pohodlný pelech u lesa nad vesnicí, cumlal pivo a zapojil procesory snění aniž bych odpojil smysly. Stroj času couval do před-globální minulosti. Co máma tenkrát slýchala, říkal jsem si? Jistěže ne řev čtyřproudové dálnice, až s dálkou se proměňující v monotónní šum. Co cítila? Puch řepkových polí, dnes pohříchu všudypřítomných? Co viděla na nebi, na něž se vždycky ráda dívala? Letadla neromanticky tažená svými koridory na navijácích ruzyňského letiště? Laserový rotor, roztáčející se na nebi z jakési vzdálené megadiskotéky? Až s bující tmou to začalo být trochu jako kdysi, jen po nedaleké lesní cestě se ještě honil za adrenalinem pitomeček na motorové čtyřkolce.

Zdali jsem takto mohl vůbec pocítit nějakou tu kontinuitu? Snad jen právě tu dušičkovou. Mršte si svou prožluklou globalizující civilizací krajinu, co vám síly stačí, jako by vzkazovali ti mrtví ze zohyzděného hřbitova.  To, co jste teď vy, byli jsme i my, to, co jsme teď my, budete i vy. Jó, mami... Snad bude opravdu lepší vzpomenout si na tebe příště normálně a formálně, o Dušičkách a na místě k tomu určeném. Kazisvětům neporučíme. A cesta dopředu prý beztak vede nazpátek...



  Stroj dušičkového času
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Jemné ohledávání smyslu

   Pořiďte si
 
   Sama mezi muži
   Téma