Číslo 41 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Marií Rottrovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Marie Rottrová, zpěvačka

Od září jste mediálním symbolem Českého rozhlasu 2 – Praha. Jaký je váš vztah k rádiu, přesněji k rozhlasu? Jste pravidelnou posluchačkou některé stanice?

Bez rádia si svůj život nedokážu představit. Někdo vstane a pustí si televizi, já si po ránu naladím rozhlas. A poslouchám ho i v autě, pokud zrovna nemám nějaké aktuální cédéčko. Nejčastěji střídám Prahu a Radiožurnál, ale občas poslouchám i jiné stanice – podle toho, na co mám zrovna chuť.

Jaká cédéčka máte momentálně v autě?

To jste mě zaskočil... Různé výběry soulové muziky… A z nových věcí třeba poslední Anastaciu. Taky Buty, starší album Normale.

Rozhlas stál, pokud vím, i na samotném počátku vaší profesionální dráhy, konkrétně šlo o dramaturga ostravského rozhlasového studia Františka Trnku… Jak to tenkrát bylo?

V roce 1960 jsem se zúčastnila soutěže Hledáme nové talenty, dostala jsem se až do finále, kde jsme za doprovodu Orchestru Gustava Broma soutěžily čtyři děvčata. Já skončila sice až čtvrtá, ale František Trnka mě pozval do rozhlasu na natáčení. Tak jsem začala nahrávat první písničky různých ostravských autorů – tím se to všechno pomalu rozjelo. Moje kariéra skutečně začala v ostravském rozhlasovém studiu.

Vyrůstala jste v hudební rodině, vaše matka zpívala v operetě, otec byl varhaník a sbormistr. Byla jste rodiči k hudbě vedena, nebo vám naopak muziku rozmlouvali?

Od hudby mě rodiče samozřejmě neodrazovali, tatínek si naopak přál, abych byla profesionální klavíristkou nebo zpěvačkou vážné, operní hudby. Od pěti do čtrnácti let jsem se učila hrát na klavír, od dětství jsem měla předplatné do opery, znala jsem všechna představení. Ani jedno z tatínkových přání se mu nesplnilo, klavíru jsem nechala a začala zpívat úplně jiný druh muziky, než by si přál. Ale myslím, že zklamaný nebyl, protože jsem se docela brzy prosadila. Nakonec se mnou byl snad spokojený.

Vaše začátky mají posluchači propojené s rockovou kapelou Flamingo, ale vy sama jste už v druhé polovině šedesátých let inklinovala k soulové muzice, což vám později vyneslo i přízvisko Lady Soul, kterému jste dosud věrná. Jak jste si muziku Arethy Franklin a dalších proslulých soulových interpretů objevila?

V ostravské skupině Majestic, kde jsem v šedesátých letech zpívala, se tehdy sešla zvláštní parta lidí, všichni byli nadšenci pro soul. Tenkrát byla taková muzika naprostá nedostupná. Občas sice někdo dostal soulovou desku, ale jinak jsme všechno stahovali z Radia Luxembourg na magneťák. A ty písničky jsme pak interpretovali, všechno v angličtině. Měli jsme v kapele kamaráda, který uměl dobře anglicky, ten měl na starosti přepis textů. Takže u zrodu mé lásky k soulu byla ta skupina nadšenců v Majestiku.

V časech Flaminga jste se za mikrofonem střídala s Hanou Zagorovou a Petrem Němcem. Měli jste být ostravskou odpovědí na Golden Kids?

Ne, my jsme na Golden Kids vůbec nemysleli, neměli jsme ani žádné společné písničky – jako Marta, Helena a Vašek Neckář. Ve Flamingu jsme se s Hankou Zagorovou vlastně vystřídali, ona v kapele končila a já začínala. A ve třech jsme zpívali jen jednou, na 2. Beatovém festivalu v Lucerně na konci roku 1968, tedy na sklonku Hančina účinkování ve Flamingu. Ale to byla spíš shoda okolností.

Na rozdíl od Hany Zagorové jste dlouho zůstávala věrná rodné Ostravě, přičemž nepochybuji o tom, že nabídek na „přestup“ do hlavního města jste měla dost a dost. Proč jste jich nevyužila a zůstávala v Ostravě?

Protože jsem měla skvělou kapelu Flamingo, později přejmenovanou na Plameňáky, kterou mi spousta kolegů z Prahy záviděla. Také zázemí v ostravském rádiu bylo skvělé. Většina muzikantů z Flaminga byla zároveň členy ostravského rozhlasového orchestru, takže jsem měla v rádiu zelenou a točila neustále nové písničky. Začátkem osmdesátých let mi navíc v ostravské televizi nabídli vlastní pořad Divadélko pod věží – další příležitost. Neměla jsem tedy vůbec důvod z Ostravy odcházet.

Milan Šefl

Foto archiv

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 29. září.



  O nebezpečné ztrátě paměti
  Jak to vidí Jaromír Štětina
 
   Příběh renesančního mága

   Pořiďte si
 
   A mějte se půvabně!
   Téma