Číslo 41 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Marií Rottrovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


V rozhlasovém studiu se Josef Prudil (na snímku uprostřed) cítil jako ryba ve voděA mějte se půvabně! 

Ve středu 7. října si nejen kolegové z hudební redakce Českého rozhlasu Brno připomenou nedožité pětašedesátiny textaře, konferenciéra, pedagoga, hudebního publicisty, dramaturga a rozhlasového redaktora malých hudebních žánrů Josefa Prudila.

Loňský 3. duben zaskočil všechny, kdo se s Josefem znali; odešel náhle, od rodiny i od své oblíbené a úspěšné práce za mikrofonem.
Jako uznávaný hudební redaktor Českého rozhlasu Brno navázal na mnohaletou brněnskou tradici renomovaných propagátorů moravské lidové hudby – k jeho předchůdcům patřili Jaroslav Jurášek, Antonín Jančík, Jiří Pavlica nebo žijící legenda brněnského hudebního folklorismu Jaromír Nečas. S porozuměním odborníka a navzdory mnohým statečně bránil postupně ubývající pořady malých hudebních žánrů – trampské muziky, folku, country, bluegrassu, divadelní muziky.
Jak nemilosrdný to byl boj, se ukázalo záhy po jeho skonu: brněnská hudební redakce, někdejší respektovaný startovní blok pro (především méně známé a začínající) žánrové kapely, které měly po léta šanci natočit nebo prezentovat zde své první rozhlasové snímky, slouží takřka výhradně dechovce. Brněnskou trampskou muziku, folk a country posloucháme už jen občas a z archivů.

Od recese k Bratislavské lyře

Josef Prudil u hrobu Naomi ŠemerovéJosefovu moderátorskému a rozhlasovému angažmá předcházela pedagogická průprava. Na pedagogické fakultě brněnské univerzity (tehdy Jana Evangelisty Purkyně) absolvoval koncem šedesátých let obor čeština – dějepis a odešel učit na severní Moravu, do Březové.
Do dob studií datoval své začátečnické pokusy v oboru recesní poezie: inspirován milovanými V+W uspořádal s několika spolužáky almanach, jemuž později přezdívali Spálený (polekaní rodiče studentů mu v obavě před možným nařčením svých ratolestí z rozvracení republiky uspořádali autodafé).
S opravdovou textařinou Josef Prudil začal až po návratu do Brna, na počátku let sedmdesátých, na výzvu kamaráda Jirky Kameše, zpěváka a skladatele brněnské bigbítové skupiny The Speakers (později Speakers Junior, respektive Junior), pro kterou měl brzy šanci kompletně otextovat první album vydané v Pantonu. Úspěšná spolupráce skončila náhle po autohavárii kapely v Polsku v březnu 1976, při níž Jiří Kameš zahynul a skupina se rozpadla.
Na sklonku její existence se do Brna vrátila zpěvačka Jana Matysová; navázala spolupráci s Juniory a duo Kameš – Prudil jí napsalo několik písní (mimo jiné hit Návraty). Po Kamešově smrti pro ni Josef Prudil otextoval Sedakův hit Solitaire (Je podzim, táto; zanedlouho vyjde na dalším výběru Českého rozhlasu Hvězdy nad Brnem).
A ještě jedna posmrtná pocta čekala tuto autorskou dvojici: píseň Stromy v podání Petry Janů a v aranžmá Oty Petřiny získala ocenění na Bratislavské lyře 1976.

Na málokoho se vzpomíná tak radostně a lehce – přátelský, veselý a vtipný společník Josef PrudilKonferenciérem z povolání

Prudilovo více než třicetiletí v roli moderátora nejrůznějších hudebních akcí, zpočátku hlavně trampských, začalo – jak s oblibou připomínal – vlastně z nouze. Konferenciér brněnského kola Porty v sále na Jamborce někdy v roce 1974 byl natolik tristní, že přítomný člen poroty Josef Prudil byl zproštěn porotování a postaven s mikrofonem na pódium.
Zůstalo mu to – jako „portovní“ moderátor obdržel dokonce Zlatou portu – a časem uváděl i řadu dalších přehlídek: Mohelnický dostavník, Prázdniny v Telči, vizovické Trnkobraní, Žalmanův Kyjov, festival Zahrada (ještě ve Strážnici) a řadu dalších. Nejdéle, plných dvacet ročníků, uváděl soutěžní přehlídku trampských skupin Náměšťská placka.
Osudová spolupráce s kapelou Poutníci začala pro Josefa Prudila v roce 1978. Pracovníka společenskovědního oddělení brněnského Domu pionýrů v Lužánkách, kde měl na starosti olympiádu v češtině, později – dodnes existující – soutěž O češtině trochu jinak (v níž začínali někteří čeští i moravští publicisté, mimo jiné Jaromír Slomek, Jiří Peňás i autorka tohoto článku) a posléze sociálního kurátora (na toto své životní období vzpomínal s humorem a rád) oslovil kapelník Poutníků František Linhárek – nejprve s prosbou o nějaké kultivované texty, později jako příležitostného spíkra.
Ještě před příchodem pozdější hvězdy Roberta Křesťana, v roce 1981, se Poutníci stali profesionální kapelou. A Josef Prudil konferenciérem (dnes bychom řekli „moderátorem“) z povolání. U Poutníků zůstal do roku 1995, pět let po odchodu Roberta Křesťana a Luboše Maliny za Druhou trávou.

Textař ze zlata

Texty psal Prudil pro Poutníky leta. Od první (a dochované) nahrávky Poutníků v Českém rozhlase Brno z roku 1979, jíž je Prudilův text na melodii Mikea Newburyho Deset korun, až po album Poutníci 2006. S Jiřím Karasem-Polou později vytvořil tvůrčí tandem – z jejich spolupráce vzešel romantický Hotel Hillary, později Osmiramenný svícen, Čas příliš dlouho stál, Slavkov, Stará pošta, Altán.
Již etablovaný textař se nezalekl ani dalších výzev – jedna z největších přišla v roce 1995, kdy pro album Druhé trávy otextoval s Pavlínou Jíšovou kultovní hebrejskou píseň izraelské písničkářky Naomi Šemerové Jerušalaim šel zahav (Jeruzalém ze zlata). Trvalou spolupráci navázal od roku 1996 s pozoruhodnou folkovou formací Cimbal Classic, především s jejím protagonistou, zpěvákem a cimbalistou Daliborem Štruncem. Pro tuto kapelu vytvořil své textařské perly Všechno je hudba, Přátelé moji milí, Teče řeka. Pro Cimbal Classic také spolu se Štruncem oživili dvě pozapomenuté melodie autorského tria Voskovec, Werich, Ježek Dynamit Fox a Fata Morgána Fox.
Jeden z jeho nejkrásnějších textů, do pálavských vinic situovaný Anděl nikoho, byl dárkem pro Fragment, skupinu někdejšího kolegy z Poutníků banjisty Svati Kotase. 

Živé vysílání pořadu Rendez-vous s Marcelou Vandrovou, Josefem Prudilem a Jarmilou ŠulákovouBez laciného vtipkování

Po krátké anabázi v roli správce Kulturního domu v Brně-Starých Černovicích se Josef Prudil prosadil v Českém rozhlasu Brno – nejprve jako externista pro trampskou muziku (od roku 1992 s pořadem Neklidné papuče, později Toulavé boty), od roku 1995 už jako plnohodnotný hudební redaktor pro folklor a malé hudební žánry.
Nejprve se zrodila Folková kapina, později celá řada dalších pořadů; nejdelší trvání měl pořad Na moravskou notu s podtitulem Lépe zpívati nežli klívati (rozuměj – hřešiti klením). Z jeho dílny pochází i (poslední dodnes přeživší) multižánrový pořad brněnské hudební redakce Byla cesta, byla ušlapaná, který původně vymyslel pro víkendový program Nedělní nadělení. Souběžně začal nejprve moderovat, později připravovat pro Českou televizi nový hudební pořad Aport věnovaný trampské, folkové a country hudbě.
Svou lásku k češtině, smysl pro recesi takřka filozofickou i pro humor bez laciného vtipkování uplatnil v dlouholetém cyklu pořadů Rozhlasový klub mentální archeologie, který si po léta vychutnával ve spoluautorství s divadelníky Liborem Sigmundem a Vladimírem Fuxem a moderátorkou Marcelou Vandrovou. I po tomto pořadu zeje v programovém schématu brněnského rozhlasu veliká mezera.
Prostřednictvím Českého rozhlasu se vrátil i ke své další dlouholeté lásce, potažmo k tématu své diplomové práce – k divadelním textům, a zejména k hudbě tria Voskovec, Werich, Ježek. V roce 1997 vytvořil Cyklus o Osvobozeném divadle ve dvanácti obrazech, oceněný v několika rozhlasových soutěžích a s výborným ohlasem jak u renomovaných divadelních teoretiků, tak u rozhlasových posluchačů. Chystané Dodatky, ke kterým postupně sbíral další materiál, už Josef Prudil natočit nestačil, stejně jako řadu dalších plánovaných projektů hudebních i mimohudebních.
Na málokoho se vzpomíná tak radostně a lehce – přátelský, veselý a vtipný společník figuruje jako hrdina řady již legendárních příhod v kuloárech za pódii i v rozhlasovém zákulisí. Ještě dlouho se budeme při loučení zdravit „Mějte se půvabně“.
Vlastně je tu s námi kamarády, kolegy i posluchači svým způsobem pořád – a nejen prostřednictvím repríz.

Helena Bretfeldová, redaktorka ČRo Brno

Snímky Dana Lachmanová a archiv Zuzany Prudilové



  O nebezpečné ztrátě paměti
  Jak to vidí Jaromír Štětina
 
   Příběh renesančního mága

   Pořiďte si
 
   A mějte se půvabně!
   Téma