Číslo 38 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s výtvarníkem.
Jiřím Anderlem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 



Jiří Anderle, výtvarník

Celým vaším životem prostupuje ve vzácné symbióze výtvarné umění a hudba. Kdybyste nebyl malířem, stal byste se profesionálním hudebníkem?

Muzika mě provázela od dětství. V Pavlíkově, mé rodné vesnici, vyhlašoval obecní bubeník, co pan starosta dává na vědomí, a rachotil přitom na obecní buben, jako když padají brambory. Úplně mě to tehdy omámilo a řekl jsem si: Tak tohleto chci dělat. Ale nechtěl jsem zůstat jen u bubnu, ačkoli tam mě fascinoval odjakživa. Začal jsem jako každý „dobře vychovaný kluk“ chodit do houslí, pak jsem zkoušel hrát i na violoncello. Ale po dvou letech mého snažení na hudební škole v Rakovníku pan ředitel Tomáš řekl: Co tu ten kluk chce? Vždyť ani neví, co je to zvětšená kvinta! Běž pryč, ty tu nemáš co dělat! Jdi si radši na to svoje malování, to tě bude víc bavit! Tím jsem byl zbaven tíže rozhodování. Ale přesto, když jsem jednou byl s maminkou v Praze, koupil jsem si v Kotcích malý vojenský bubínek z armádní výstroje a začal jsem se na něj učit.

Velký střih – a je mi sedmnáct a hraju s rakovnickým jazzovým bigbandem. Aranžmá nám psal Ota Pihrt, hornista rozhlasového symfonického orchestru. Pět saxofonů, trumpetová sekce, trombonová sekce, moje bicí – a už se jely svingovky, ale parádní! Vymetali jsme všechny vesnice kolem Berounky. Dokonce jsme vyhráli oblastní soutěž v Rokycanech. Osm let jsem hrál s kapelami, až do konce studia na Akademii výtvarných umění. Každou sobotu jsem si sednul za buben a hrál babičkám a dědečkům i mladým lidem, kteří chtěli tancovat, bavit se i v těch strašných padesátých letech. Protože jsem noty nepotřeboval, mohl jsem se díval z pódia do sálu a z toho, co jsem viděl, žije má imaginace dodnes. Tohle byla moje další univerzita, další akademie výtvarných umění. Když jsem na začátku svého už vážně míněného malování stál před problémem, co si vybrat jako téma, řekl jsem si: Dělej to, co sis prožil, co máš zažité. Tak jsem si ten intenzivní biograf, který jsem si nahrával do vizuální paměti, namaloval.

A co takzvaná vážná hudba?

K té jsem se dostal také velice brzo. Copak klasika, ta byla dostupná prakticky na všech rozhlasových stanicích. Ale soudobou hudbu hráli jen ve středu z vysílače Hessischer Rundfunk Frankfurt. Stockhausen, Luigi Nono, Lutoslawski, Penderecki, Boulez... Jenže mně to nestačilo, a tak jsem chodil každý čtvrtek do Divadla hudby, kde se na nás dívaly busty Dvořáka, Smetany a dalších velikánů a kam doktor Löwenbach nosil desky ze své fonotéky. A bral to s námi od začátku: od Tristanova akordu Richarda Wagnera přes Skrjabina, Stravinského Svěcení jara, Schönbergovy Písně visutých zahrad, Bergova Vojcka a Lulu, Webernovy zhuštěné hudební vrstvy... Malíř je s obrazem sám. Někdo potřebuje ticho, já buď učím papouška mluvit, nebo si pustím Boulezovo Kladivo bez pána, nebo Šostakovičovu symfonii, nebo jinou hudbu, která ke mně mluví. Na obraze stejně jako v hudební skladbě je pianissimo, fortissimo, přehuštěná plocha i prázdno. Kompoziční principy – diagonálu, horizontálu, vertikálu – to všechno v něm najdete stejně jako v hudbě. Par excelence to uměl Josef Suk. Jeho hudba, myslím, teprve čeká na své objevení.

A poslech vážné hudby v rozhlase?

To jsou nezapomenutelné zážitky. Nikdy nezapomenu na první setkání s Janáčkem a Sukovým Asraelem. Nebo na přenos Boulezovy interpretace Janáčkovy Glagolské mše nebo na Norringtonovo pojetí Smetanovy Mé vlasti, která zněla jinak, než jsme zvyklí. Což pro malíře je zážitek, jako kdyby se mu ta partitura zjevila z jiného zorného úhlu.

Prvního května 1997 vysílala stanice Praha první díl vašeho pořadu Láska za lásku. Brzy se z něj stala nepostradatelná součást programu a dnes už se o něm dá mluvit jako o fenoménu, který vstoupil do rozhlasové historie. Vzpomenete si, jak to vlastně začalo?

Počátkem roku 1997 mi Jan Kolář s Janem Němečkem ze stanice Praha nabídli, že bych mohl pouštět ukázky ze své sbírky vážné hudby a jazzu a komentovat je. Souhlasil jsem pod podmínkou, že budu moci nahrávat ve svém ateliéru. To byl šťastný nápad, protože se ukázalo, že k sobě mám báječného parťáka, a sice papouška. Není to žádný trik, Žanda je opravdový mluvící papoušek. Někdy to vezme odshora dolů: Já jsem papoušek, dobrý den, jak se máš, co děláš, dej mi pusinku, do postýlky, já jsem orel, kecáš... Ale při natáčení většinou sedí jak pěna, poslouchá a občas do mého vyprávění vstoupí poznámkou, která se k dané situaci báječně hodí. Posluchači ji za to milují a já taky. Když jsem připravil první pořad, poslechl si ho režisér Vlado Príkazský a procedil skrz zuby památnou větu: „Ty chceš dělat dýdžeje?“ – „A co mám podle tebe dělat?“ zeptal jsem se ho. „Vyprávěj příběhy, vyprávěj o tom, co jsi zažil!“ A tak po první hodině plné hudebních ukázek následovala za čtrnáct dní druhá, už plná příběhů. A pak to jelo samo. Začaly mi chodit dopisy, že lidi ten pořad rádi poslouchají, protože evokuje i jejich vlastní vzpomínky, a že ho s nimi poslouchají i jejich vnoučata, která se dozvídají, jak se dřív žilo. Nikdo z nás nemohl tušit, že pořad se stane během na dlouhou trať. Vždyť jsme chěli zkusit jen pár hodinovek, ale že jich už bude dvě stě dvacet a konec bude v nedohlednu, to překvapilo a stále překvapuje nejvíc mě samotného. Na to by spisovatel Bohumil Hrabal asi řekl: „Ocitnul jsi se tam, kde ses nečekal, a to je dobře.“

Milan Pokorný

Snímky Mona Martinů

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 8. září.



  Bajka o sršních
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Přítel muzikálu

   Pořiďte si
 
   Osadnický rozhlasák s pistolí
   Téma