Číslo 22 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Jiřím Koutem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Jednou dole, jednou nahoře aneb Houpačka

Houpačka – to byl velký český rozhlasový fenomén šedesátých let. První vysílání této masově oblíbené týdenní hitparády spadá do prosincových dnů roku 1964. Autory a později i moderátory pořadu Dvanáct, resp. Čtrnáct na houpačce byli manželé Jiří a Mirka Černí, kteří pomohli udělat hity z písniček Hele, lidi (Paleček + Janík), Já budu chodit po špičkách (Petr Novák a George and Beatovens), Vyznání (Pavel Novák) a dalších. Kromě toho svým hojným posluchačům zpřístupnili mnoho zahraničních, tehdy jen komplikovaně dostupných nahrávek. Na začátku dubna tomu bylo čtyřicet let, co normalizátoři Houpačku zakázali.

Jiří Černý – legenda poslechových Antidiskoték i Českého rozhlasuPodle předního hudebního publicisty a dlouholetého spolupracovníka Českého rozhlasu Jiřího Černého stál za nápadem vytvořit první českou rozhlasovou hitparádu tehdejší šéfredaktor Mladého světa Josef Holler. Inspiroval jej údajně dopis manželů z Pardubic, kteří poslali hlas do ankety Zlatý slavík a zároveň redakci Mladého světa, jež tenkrát přicházela se spoustou novinek, navrhli, aby připravovala i hitparádu.

„Holler s tím tenkrát přišel za mnou,“ vzpomíná Černý. „Věděl jsem, že se u nás nedá dělat klasická hitparáda po způsobu Radio Luxembourg. Ale spolu s tehdejší manželkou jsme si to nechali projít hlavou a nakonec jsme ještě s několika dalšími spolupracovníky vymysleli systém nasazení dvanácti českých a dvanácti zahraničních písniček, přičemž poslední čtyři jsme na základě hlasování korespondenčními lístky vždy nahradili o vlastní vůli.“

To se samozřejmě nelíbilo českým skladatelům, kteří to dávali tvůrcům žebříčku najevo. Manželé Černí si ale stáli za svým – také proto, aby mohli poskytovat přiležitost amatérům a mladým interpretům, a plnit tak nejen z dnešního hlediska velmi potřebnou objevitelskou roli.

Kryl i Hvězda na vrbě

Beatles se s posluchači Houpačky často míjeli. Odmítli i posléze veleslavnou YesterdayO tom, jak zásadní roli sehrála rozhlasová Houpačka v životním i uměleckém příběhu písničkáře Karla Kryla, se toho napsalo již mnoho – připomeňme, že uvedení písně Bratříčku, zavírej vrátka Kryla takřka přes noc proslavilo v celém tehdy čerstvě okupovaném Československu. Účast v soutěži měla ovšem velký význam i pro řadu jiných posléze slavných interpretů a skupin.

„Asi největší radost jsem měl z písniček Olympiku. Považovaljsem je za velmi milý vpád ryzího, nefalšovaného českého rokenrolu na oficiální rozhlasové vlny,“ rekapituluje Černý. Ze všech olympických nahrávek měl nejradši Hvězdu na vrbě od Karla Mareše a Jiřího Štaidla. „Tehdy nám ji šéf redakce malých hudebních žánrů Dalibor Basler nechtěl dovolit odvysílat s tím, že uprostřed nahrávky je ‚lupanec‘. Když jsem si představil, jak dlouho by trvalo schvalování oficiálního supraphonského natočení, snažil jsem se Baslera přemluvit, aby tu písničku pustil i s tím technickým nedostatkem. Nakonec povolil.“

Píseň Hvězda na vrbě, kterou Jiří Černý považuje za nejhezčí českou rockovou písničku všech dob, se na předních místech Houpačky držela dlouho a v rádiích se hraje dodnes. Zajímavé je, že skladatel Karel Mareš původně píseň zamýšlel svěřit Karlu Gottovi. „Jsem však přesvědčen, že by ji s takovým pochopením, jako ti dva mladíci, Bohouš Starka a Pavel Šváb, nedokázal nazpívat,“ soudí Černý.

Co vám ti Beatles udělali?

Neodmyslitenou součástí rozhlasové Houpačky byly zahraniční hity. Při nasazování titulů do této části soutěže hrály hlavní roli zahraniční hitparády, hlavně aglická a americká. Ale nebylo tomu tak vždy.

Skladby Raye Charlese z první české hitparády pravidelně vypadávaly. „Moc nás to mrzelo, ale posluchači si to tak odhlasovali,“ vzpomíná Jiří Černý„Když vyšlo páté album Beatles Help, z iniciativy našeho hudebního dramaturga Mlhoše Kafky jsme vybrali do Houpačky dvě písničky, které tehdy žádnými hity nebyly,“ vybavuje si Jiří Černý. „Šlo o Yesterday s nezvyklým smyčcovým obsazením a You've Got To Hide Your Love Away. V tomto případě se ukázalo, jak bývá ošidné vymýšlet si vlastní dramaturgii. Navzdory tomu, že jsou to překrásné písničky, obě vypadly.“ A nejen to! Posluchači Houpačky, kteří tvůrce pořadu většinou zahrnovali obdivem, se v dopisech rozčilovali nad špatným výběrem nahrávek. „Doslova psali, co nám Beatles udělali, že zařazujeme jejich nejhorší věci,“ líčí Černý.

Vkus českých posluchačů byl nevyzpytatelný. Zatímco Yesterday, jeden z největších hitů všech dob, zavrhli, jiné, zcela zapomenutelné skladby si oblíbili. „Jednou jsme nasadili Release Me od Engelberta Humperdincka, což je ten nejstřednější hudební proud. Tato skladba se udržela na Houpačce velice dlouho,“ vzpomíná Černý, který do Houpačky často a rád zařazoval také černošské interprety Raye Charlese nebo Otise Reddinga. „Téměř pravidelně vypadávali. Moc nás to mrzelo, ale posluchači si to tak odhlasovali.“

Dočasně, neboli na věčné časy

Tak jako skončilo krátké období uvolnění politických poměrů zvané pražské jaro, musela nevyhnutelně skončit i rozhlasová Houpačka. Po velikém úspěchu písně Bratříčku, zavírej vrátka stihnul ještě Jiří Černý prosadit vydání debutového Krylova alba. Nejprve to zkoušel na Supraphonu, ale neuspěl. Pochodil však v Pantonu a deska se půl roku po sovětské invazi skutečně objevila na trhu. „Bylo to něco mimořádného – vždyť mu do té doby nevyšel ani singl!“ připomíná Černý.

Jestliže se Houpačka po 21. srpnu 1968 už dosti odlišovala od té předsrpnové, k ještě výraznější proměně došlo poté, co se na Václavském náměstí v Praze upálil Jan Palach. V těch velmi smutných dnech tvůrci Houpačky poprvé v historii soutěže nevysílali hitparádu, ale po celou hodinu jen prokládali hudbu citáty z Bible. K definitivnímu konci první české hitparády došlo pár týdnů poté.

Výběrové album Běž domů, Ivane, které loni pro Supraphon sestavil Jiří Černý z nejpopulárnějších písní tragického roku 1968, obsahuje i titulní skladbu Jaromíra Vomáčky. Právě její odvysílání stálo za „dočasným“ koncem rozhlasové Houpačky„V březnu roku 1969 jsme se s Mirkou vrátili z hor a přemýšleli, co bychom pro posluchače Houpačky ještě mohli udělat,“ vzpomíná Jiří Černý. „Mirka navrhla zařadit písničku Běž domů, Ivane. Odvysílat ji v té době normální cestou ale už nebylo možné, a tak jsme se rozhodli, že na vedení rozhlasu vyzrajeme. Zavolal jsem autorovi a v tomto případě dokonce i zpěvákovi Jaromíru Vomáčkovi. Ten vymyslel jiný název i s tím, že jde o písničku z připravované operety Ryba a host. Ve schvalovaném průvodním textu jsme ale nemohli uvést jako interpreta Vomáčku, to by hned prasklo, a tak jsme tam napsali Jiřího Štědroně.“

Píseň prošla éterem a Houpačku těsně vyhrála – před Nechoď do kláštera od sourozenců Ulrychových. Následky na sebe nenechaly čekat. „Ihned po odvysílání, v pondělí před sedmou ráno, přijel k nám domů Dalibor Basler a odvezl mě autem do rozhlasu. Tam už bylo nastoupeno celé vedení. Pokoušeli se mi vymývat mozek a nakonec jsem dostal papír, kde stálo, že Houpačka se dočasně zastavuje,“ shrnuje hořké konce pořadu Jiří Černý.

Jak to s tou dočasností v Československu chodívalo, všichni dobře víme.

Jiří Kasal, redaktor ČRo České Budějovice

Pořad Staří, ale dobří, v němž Jiří Černý vzpomíná na rozhlasovou Houpačku, uvede Český rozhlas 2 – Praha v sobotu 23. května v 17.05. 

Foto Miroslav Tichák (Jiří Černý)


Petr Koudelka
  Malé a velké věci
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Zuzana a starci v zahradě

   Nalaďte si
 
   Afropop s bluesových zázemím
   Pořiďte si