Číslo 12 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.ředitelem Českého rozhlasu 6.
Peterem Duhanem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


O žánrovém zmatení

Uhranutí záhadami a tajemstvím patří k lidské přirozenosti od nepaměti. Stejně dlouhou tradici má i záliba v hrůzyplných historkách a nejrůznějších spikleneckých teoriích. Přesto je stávající boom koketování s iracionalitou výjimečný: Jinou, podobně komerčně výnosnou imaginární komoditu, jakou představuje dnešní zájem o esoteriku, okultismus či astrologii, v našem racionálním a bezbožném světě nenajdete. Vsadili na ni i tvůrci televizní detektivky Ďáblova lest, která na přelomu února a března obsadila tři po sobě jdoucí nedělní večery ve vysílání prvního programu České televize.

Sepsat příběh „s prvky tajemna a nadpřirozena“ je v představě některých autorů cosi jako postmoderní hra bez pravidel. Právě Ďáblova lest scenáristy Arnošta Vašíčka a režiséra Jiřího Stracha však dokazuje, že kodifikovaná pravidla žánru nepřestanou platit jen proto, že se někomu momentálně nehodí.

V principu existují dva způsoby jak napínat a děsit diváka. První si sice občas pohrává s náznaky iracionality, přitom však důsledně dodržuje věrohodnost a reálnost děje (viz Hitchcockovy filmy, ale například i v případě Ďáblovy lsti tolikrát připomínaná Brownova Šifra mistra Leonarda). Druhý se zhmotněnou iracionalitou otevřeně pracuje a jasně vytváří fantazijní svět bez pevné vazby na realitu (od Draculy až po nejrůznější Vetřelce a spol.). Každý z nich představuje autonomní variantu filmového děsu s vlastními, obecně platnými zákonitostmi dramatické logiky. Pokud se autor přesto pokusí o jejich propojení, má k dispozici pouze jeden směr – od důsledně udrženého zdání reálnosti k iracionální pointě. (Důkazem, že podobný postup skutečně funguje, může posloužit například film Romana Polańského Rosemary má děťátko). Průběžné mísení obou postupů či dokonce opačné směřování příběhu není možné. Každý pokus o racionální vysvětlení názorně demonstrované iracionality rozbíjí dramatickou logiku.

Podle vlastních slov režiséra Jiřího Stracha je Ďáblova lest žánrově čistou detektivkou. Sám ji prý dokonce považuje za žánrově nejčistší film, který dosud natočil. Otázkou je, nakolik tomuto jeho přesvědčení konvenují ony průběžné, a především názorně demonstrované (!), propady do čiré iracionality a mysticismu – od efektně rudnoucího nebe nad místem rituálních zločinů až po finální blesky z očí soch svatých, které zabrání ďáblovi ovládnout svět...

O iracionální bláboly se dnes zajímá kdekdoPodobných prohřešků proti dramatické logice žánru, a obecně dramatickému a dramaturgickému řemeslu vůbec, však nabídla Ďáblova lest víc. Scénka, v níž ředitel muzea poučuje udiveného „znalce černé magie“ a odborníka na středověká mystéria o tom, co je to Ďáblova bible, je podobně neohrabaným naschválem, jako svévolné žonglování s epizodními postavami a účelovými motivy. Pokleslé vtipkování z rodu policistů přibitých k obrazovce Majorem Zemanem či závěrečný žertík s číslem pohřebního vozu je pak trapná výpůjčka z úplně jiné operety.

Efektní surfování na vlně zájmu o iracionální bláboly mívá různou podobu. Občas i žánrově zmatené detektivky.

Jan Svačina, publicista


Petr Koudelka
  Já a mimozemšťané
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Zeurítia brasileira

   Pořiďte si
 
   Neznámý autor známé knihy
   Téma