Číslo 7 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se sopranistkou.
Barbarou Frittoli.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Klaus Kinski jako Nosferatu ve filmu, který je uváděn v rámci Projektu 100I upír může strádat

Werner Herzog patří mezi režiséry řekněme umanuté, kteří vytrvale prosazují projekty, jejichž realizace je často složitější a náročnější nežli zápletky vyprávěného příběhu. Ten zpravidla pojednává o vzdorování osudu. K ukázkovým dílům tohoto druhu patří zejména film Fitzcarraldo, odehrávající se v amazonském pralese a zachycující transport velkého parníku přes obtížně přístupný horský masiv. Téma osudového předurčení – a to hned několikerého – prostupuje i filmovou adaptací Stokerova Draculy, uváděné pod názvem Nosferatu – fantom noci (1978). Zjevně tím Herzog vzdává čest slavné, ještě němé Murnauově adaptaci z počátku dvacátých let, která se nazývá obdobně (Upír Nosferatu) a kterou se určitě inspiroval. Ostatně i tu nyní uvádí klubový Projekt 100.

Herzog nechtěl jen strašit: víc měl na mysli obraz šířícího se moru, který přenášejí hejna krys provázející příchod krvelačného upíra; a také melancholické úvahy nad předurčeným osudem. Krvežíznivého proklatce vypodobnil s mimořádnou výrazovou zdrženlivostí a ztišeně sklíčeným hlasem Klaus Kinski (mrtvolně vybělené, hladce vyholené hlavě vévodí žhnoucí oči, velké netopýrovité uši a dva přední řezáky čnící z pootevřených rtů). Upír považuje za prokletí, že nemůže poklidně zesnout, dokonce lidem závidí jejich smrt. Naproti němu přecitlivělá Lucy (Isabelle Adjaniová), jejíž rovněž vybělený obličej naznačuje tělesnou křehkost, se odhodlává obětovat vlastní život, a tím své bližní zbavit tíživého přízraku. Přiměje upíra, okouzleného jejím půvabem, aby u ní počkal na první sluneční paprsky…

Herzog se vyhýbá drastickým detailům, ostatně ani sání krve nebývá většinou vylíčeno v doslovném popisu, můžeme je spíše odezírat z chování postižených. Závěrečná sekvence tohoto druhu v sobě obsahuje až jakési erotické záchvěvy: dívka z posledních sil tiskne upíra k sobě a prožívá cosi na způsob sebezáhubné slasti. Pozoruhodné je i upírovo zjevování: Herzogovi postačí noční přítmí, z něhož se vyjevuje zlověstná tvář, anebo pohled do zrcadla, ve kterém vidíme otevírat se a zavírat dveře, jimiž nikdo nevstupuje, zatímco po stěně se pohybuje pařátovitý stín a zlověstně narůstá...

Herzogův Nosferatu je zvláštní počin: počáteční pasáže, evokující poklidné, ospalé městečko, jsou veskrze neumělé, ba ochotnicky inscenované, jen chabě oživené hrstkou komparsistů. Zobrazení některých postav a jejich počínání (najmě křečovitý smích) prostupuje těžkopádná bizarnost. Rázovití transylvánští horalové a cikáni, kteří varují před vstupem do polorozpadlého upírského sídla, připomínají krojované statisty, z nichž si tropil žerty už Oldřich Lipský ve zfilmovaném Tajemství hradu v Karpatech.

Teprve když vylidněné městečko zaplavují krysy – symbol zmaru, hloučky lidí křepčí ve víru „tance smrti“, ponuré náměstí prosvětlují čerstvě stlučené rakve a liduprázdná, sychravým počasím ztemnělá prostranství zaplňuje jediná postava v černém vlajícím plášti, teprve tehdy nás vyprávění až uhrančivě pohltí. Jednoho „hosta z temnot“ lze zneškodnit, v jeho díle však budou pokračovat nakažení...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Když do hnoje, tak zvesela
  Jak to slyší Jan Halas
 
   I upír může strádat

   Navštivte
 
   Vstanou noví opričníci!
   Nalaďte si