Číslo 4 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s jazzovou zpěvačkou.
Janou Koubkovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Jana Koubková, jazzová zpěvačka

Když se řekne česká jazzová zpěvačka, většině posluchačů se už desítky let vybaví jediné jméno: Jana Koubková. Není to trochu nuda, být na domácí scéně věčně bez konkurence?

Kdyby to tak opravdu bylo, určitě by mě to nenudilo. Ale není to tak. Stačí vzpomenout Evu Olmerovou, která vždy bude mým nedostižným vzorem v interpretaci jakéhokoli stylu. Další vynikající zpěvačkou byla Mirka Křivánková, kterou za mou konkurentku považovali koncem sedmdesátých a začátkem osmdesátých let. I v současné době je u nás pár nadaných jazzových zpěvaček: Elena Suchánková, Yvonne Sanchez, Miriam Bayle, Markéta Foukalová, ty dnes hýbají českou scénou. Ztělesněním ženského jazzového zpěvu jsem nejspíš proto, že mám výdrž a zpívám, když se daří i nedaří. To je ta moje štíří povaha.

Jazz dneska v Česku nemá zrovna na růžích ustláno. Dá se hraním v malých jazzových klubech uživit?

Jazz neměl na růžích ustláno nikdy, nejen v Česku, kdekoliv na světě. Věnují se mu ti, kteří bez jazzu nemohou být, pro které je to hudba, do které mohou vtisknout celou svoji osobnost. Tady nejde o peníze, jazz, to je poslání a víra. Jak říkal Quincy Jones: Jazz je člověk, který o sobě mluví vždycky pravdu. A někdo jiný zase tvrdí, že jazz je ta nejdemokratičtější hudba... A jestli se dá hraním v klubech uživit? No, to ani náhodou! Honorář za tříhodinové hraní často padne na dopravu a konzumaci. Ale v klubech je ta správná intimní atmosféra, ve které se daří improvizaci a kde vznikají nápady...

Vaše diskografie se vyznačuje stylovou pestrostí. Je to tím, že ráda přesahujete žánry, nebo je to dané přirozeným vývojem jazzu?

Je to dáno mnou. Za všechno může moje podstata. Ale i to, že si všímám. Když jsem poprvé slyšela Al Jarreaua nebo Bobbyho McFerrina, zaujal mne jejich úzký vokál podobný trubce se sordinkou. A tenhle trumpetový rejstřík jsem si docela slušně rozvinula a mám s ním úspěchy. Povahou nejsem tichá a ustálená voda, spíš ta, co břehy mele a občas se utrhne.

Kdysi jste řekla, že lepší než psát nové noty je spojit se s novými lidmi... A vaše hudební dráha je skutečně lemována desítkami mnohdy neočekávaných spoluprací. Proč – bojíte se stereotypu?

To co jsem kdysi řekla, platí pořád. Stereotypu se nebojím, protože z něj včas uniknu. Mám v životě obrovskou výhodu, že se živím tím, co mě baví. Jazz jako profesi provozuji od roku 1975, proto i to zdání, že jsem vystřídala mnoho muzikantů. Nejsem schopná omílat jeden druh repertoáru až do smrti. Na to holt nemám povahu. Hledám - jak v sobě, tak u svých kolegů. A když už nic nemůžu najít, hledám v jiných vodách. Nové lidi, nové myšlenky, které mě provokují a vyprovokují...

Spolupracovala jste téměř s každým, kdo u nás nejen v jazzu něco znamená. Zasáhl vás některý z nich obzvlášť, existuje či existoval někdo, kdo vám takzvaně otevřel oči, tedy spíš uši?

V podstatě každá spolupráce mě někam posunula, za každou jsem byla a budu vděčná. Takže nejraději bych vyjmenovala všechny... Kdo mě v jazzu otevřel uši, ale i oči a vůbec všechny smysly byl určitě Luděk Hulan se svým Jazz Sanatoriem, kde v sedmdesátém pátém hráli Eugen Jegorov a Svatobor Macák saxofony, Zdeněk Kalhous na piano a Vladimír Žižka na bicí. Tam jsem dostávala „do těla“! Od Žižky: Nezrychluj! Od Hulana: Když zazpíváš v improvizaci blbej tón, tak se nechytej za hlavu, ale naopak ten tón podrž a rozviň dál! Od saxofonistů jsem zase dostala lekci frázování a od Kalhouse jsem se učila všemu, co souvisí s rytmickým cítěním. Moc mi dala také spolupráce s Michalem Pavlíčkem a Jiřím Hrubešem v osmdesátých letech. V Pavlíčkově hudbě, která stála spíš na rockových základech, jsem uplatnila své improvizační cítění. To jsou asi ty dva mezníky, které pro mě byly důležité. Zjistila jsem, že jazz je hudba neomezených možností, že co si zamanu, mohu realizovat a taky, že jazzová škatulka někdy zbytečně omezuje, že jde především o hudbu jako takovou a o osobnosti jako takové...

Milan Šefl

Foto Václav Dubský, Petra Čechová

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 13. ledna.



  Pořádek
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Pankáči bez číra

   Navštivte
 
   Oprava Karlova mostu:
   fušeřina, nebo nutné zlo?

  Téma