Číslo 1 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem a moderátorem.
Janem Krausem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Jan Kraus, herec a moderátor

Od roku 1971 jste na volné noze. Něco takového bylo za socialismu možné?

Ano, ale velice ojediněle. Moje první žena Jana byla také na volné noze, takže jsme tvořili takové nestandardní manželství. Když jsme dávali děti do školky, tvářili se, jako že na to možná nemáme nárok, protože nejsme řádně zaměstnaní. Párkrát jsem musel policajtům vysvětlovat, že nejsem příživník. Někdy jim byl můj ksicht povědomý z filmů, ale jindy to byl boj. Takže nikdy, a na to jsem pyšný, jsem nebyl ani hodinu zaměstnaný a nikdy jsem neměl šéfa. A už to vypadá, že žádného mít nebudu.

Hned po revoluci jste filmování vyměnil za podnikání.

Podnikal jsem i za komunismu. Měli jsme s Janou povolenou domáckou výrobu keramiky.

Jak se v takovém případě platily daně?

Platil jsem normálně daň z příjmu, což tehdy znamenalo, že ten, kdo podnikal víc jak rok s úmyslem zisku, platil takzvanou živnostenskou daň, a ta byla 85 procent. Vyřešili jsme to tak, že rok podnikala Jana, nechala toho, pak jsem zas rok podnikal já. A pořád dokola. Když jsem se ptal, jaký jiný úmysl než zisk bych v podnikání mohl prokázat, řekli mi, že sami nevědí.

Od devadesátého druhého jste byl obchodním zástupcem Fiera di Rimini a Fiera di Bologna pro české země a Slovensko. Proč zrovna zástupce pro veletržní a výstavní činnost, proč ne filmový producent, ředitel vlastního divadla…

Měli jsem s Jiřím Ornestem Náhradní divadlo, ale za revoluce jsme ho rozpustili, lidi nechodili a proč taky, když divadlo bylo všude kolem. Chtěl jsem zkusit něco mimo uměleckou sféru. Proto jsem šel na kurs podvojného účetnictví a daňového poradenství a začal se živit jako daňový poradce.

Proč jste s tím praštil? Je to lukrativní profese, ne?

Přestalo mě to bavit. I podnikání mě přestalo bavit, protože podnikání znamená vydělávání. Tečka.

Abych se vrátila k italským veletrhům…

Jako daňový poradce jsem měl klienta, inženýra od jedné stavební firmy. Jednou řekl, že se chce v Itálii účastnit soutěže na pořádání stavebního veletrhu a jestli bych s ním do toho nešel. Vysvětlil jsem mu, že jsem o stavebnictví možná ani neslyšel, ale že by mě to zajímalo. Bral jsem to jako legraci. Když jsem se ptal, co bude potřeba, ujistil mě, že se to dozvíme při zadání projektu. Zadali nám rozbor stavebního trhu, vývoj v té oblasti, výstavní možnosti... Tak jsme to vypracovávali a oni nás pozvali na jeden pohovor, potom na druhý a nakonec nám to zadali.

Vydržel jste pět let.

Ano. Bylo to dobrodružné a mě to bavilo. Italové řekli: Co si vyděláte, je vaše, co proděláte, taky. To bylo při prvním projektu. Podruhé nás angažovali za plat, protože se jim zdálo, že jsme si vydělali moc. Šli do toho sami a myslím, že prodělali. Krom výstav jsme pro ně organizovali semináře, vozili naše odborníky do Itálie, organizovali různé doprovodné a propagační akce.

Jací jsou Italové jako obchodní partneři?

Přišel jsem do styku se špičkovými manažery výstavišť – a Bologna patří mezi nejvýznamnější na světě. To už samo o sobě byla ohromná zkušenost. A druhá výhoda – přišel jsem s nimi do styku v roce 1992, to se tady nosily mokasíny a bílé ponožky a fialová saka. Byla to ohromná lekce přijít mezi dospělý kapitalismus. Italové jsou stejně úžasní jako jejich země. Jsou velkorysí, veselí, rádi jedí, libí se jim ženský. Největší hodnota mých pěti podnikatelských let bylo právě to setkání s nimi.

Podařilo se vám občas zajít v Itálii do divadla?

Vůbec ne. Všechna ta jednání byla dost namáhavá. A jednat s Italy o rozpočtu je hodně krutá lekce. Umí vytvořit atmosféru, že v zemi není ani euro.

Skvělý herecký výkon.

Většina Italů působí dojmem, že mají za sebou minimálně dvě DAMU. Jen ta bravura v gestech... Ale já pro ně měl vždycky slabost a od té doby mám ještě větší. Je se od nich co učit – od oblékání přes vystupování, schopnost improvizovat až po smysl pro vtip. Nemají příliš rádi formálnost a v tom si s nimi rozumím.

Slyším samou chválu, a přesto přišel čas, kdy jste řekl Ciao, Italia... Múzy vám nedaly spát?

Kdepak múzy, zastesklo se mi po takovém tom napětí, které je jenom v divadle. Nikde jinde ho nenajdete, protože nikde nejste v tak úzkém kontaktu s divákem.

Šárka Vieweghová

Snímky David Novotný

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 22. 12.



  Churchill nebo Ptahhotep?
  Jak to vidí Jaromír Štětina
 
   Dvacet tři hodin v podzemí

   Nalaďte si
 
   Divnopisci na cestě
   z Damašku do Nekmíře

  Téma