Byli naši předci v manželství šťastnější?

Knižní vydání dopisů významných osob bývají čtenářsky velmi atraktivní. Pro editory to je ovšem pracná záležitost, vyžadující pečlivost, takt, ale také právnickou obezřetnost. Soukromé dopisy nejsou určeny ke čtení někomu dalšímu. Ovšem na druhé straně právě bez tohoto typu pramenů bychom se mnoho nedozvěděli o každodenním životě a myšlení našich předků. Ani o jejich manželských radostech a starostech. Zákony a zákonná nařízení, pro 19. století v první řadě občanský zákoník z roku 1811 a patent o manželství z roku 1856, mluví jasně. Ale jak se podle právnicky precizních formulací doopravdy žilo? Útočištěm tu zůstávají právě prameny soukromé povahy – deníky, paměti, korespondence.

J. S. Rettig: Alvarel k výročí zásnub s Magdalenou Rettigovou (1828)O manželství našich předků v mnohém přežívají iluze. Jednou z nich je snad i ta, jak idylicky žili například manželé Magdaléna Dobromila a Josef Sudiprav Rettigovi. A přitom Rettigová jako už zkušená manželka se upřímně svěřila v roce 1836 V. Vášovi:

„Já kdybych nyní opět děvče dvacítileté byla a nynější zkušenost a předložení měla, spíš bych se z nejvyšší skály do nejhlubší propasti než k manželovi vrhla. Tam bych nalezla okamžitou smrt, kdežto v manželstvě znenáhla, tak jako by jen denně jedným špendlíkem upíchnutý, člověk umůčen umírá.“

„Co pro mne cítíte, není láska“

Samostatnou kapitolou při zkoumání vztahů mezi mužem a ženou je milostná korespondence. Má natolik svá specifika, že se jí dotkneme jen okrajově, s důrazem na ty pasáže, v nichž si už pisatelé formulovali pravidla svého budoucího společného života.

Právě z korespondence je známo kategorické vystoupení Karla Havlíčka Borovského nejdříve vůči snoubence Fanny Weidenhofferové, později i vůči budoucí manželce Julii:

„Ostatně můžete mi věřiti na slovo, že jakkoli Vás miluju pro vlastnosti Vašeho srdce a ducha, přece mám tolik chladného rozumu a pevnosti, že nikdy a za žádnou cenu se nepoddám Vašim bezdůvodným a jednostranným předsudkům, i kdybych tím způsobil sobě i Vám ještě mnohem více trpkých hodin.“

František Ladislav Rieger, snad nejvýznamnější politik českého 19. století, vysvětloval 23. prosince 1852 své snoubence Marii Palacké, která tehdy pobývala se svou matkou v Nizze, co od své budoucí ženy očekává:

„Co pro mne cítíte – pakli jinak slovům Vašim rozumím – není láska. Vy jste pomyslila o těch věcech, a objasněna slovy pátera Schneidra ustanovila jste se na tom, že byste mohla neb snad i měla věnovati se péči a pěstování blaha někoho, jenž by toho byl hoden, jehož myšlenky a přesvědčení by s Vašimi souhlasily... Drahá Marie! Toto není láska! Vy byste tu slíbila více, než byste snad držeti mohla. Co tuto předpokládáte, nestačilo by ani Vám, ani muži, jenž by Vás miloval. (...) A i svědomité konání povinnosti, jež ovšem u Vás s plnou důvěrou a v každé okolnosti očekávati lze, nebylo by milujícímu srdce náhradou za nedostatek lásky.“

„Ostýchám se zkoumat tvá tajemství“

V mnohém pronikáme díky vzájemné korespondenci zpřístupňované zásluhou historika Jiřího Kořalky do domácnosti i vztahu manželů Terezie a Františka Palackých. Otevírá se nám tak velmi cenný a vzácně ucelený průhled do způsobu života pražské měšťanské rodiny.

Nejproslulejší z českých historiků, autor monumentálních Dějin národu českého v Čechách a v Moravě, se podle dobových představ „dobře“ oženil (a mnozí z jeho současníků mu to měli velmi za zlé). Uzavřel totiž sňatek s dcerou  zavedeného, a tedy i zámožného pražského advokáta Měchury, jehož domácnost byla pochopitelně vedena německy. Právě z manželských dopisů vystupuje František Palacký nikoli jako „kabinetní“ učenec, ale jako člověk, který měl během často mnohaměsíční nepřítomnosti své ženy na starosti letní úpravu domu a bytu, přípravu topení na zimu, zajištění služebnictva, vyřizování nejrůznějších záležitostí pro celou rodinu na pražských úřadech, obstarávání léků a jiných nákupů v Praze včetně zajištění četby pro manželku a děti.

Ze vzájemné manželské korespondence zřetelně vyplývá nejen to, jak se Palacký staral o dlouhodobě nemocnou a churavějící ženu, ale také leccos o mezigeneračním soužití v Měchurově domě včetně finančních poměrů v tomto manželství. Osobní peníze Palackého a jeho ženy Terezie byly totiž přísně oddělené. Když si například Terezie v červenci 1839 přála, aby jí manžel poslal do Františkových Lázní dodatečné finanční prostředky, doprovodil Palacký zásilku peněz pozoruhodným komentářem:

„Namísto 20 zl. konvenční měny, které sis přála, Ti pro jistotu posílám 40 zlatých, z toho dvě bankovky nejnovějšího druhu, co z toho nebudeš potřebovat, přivezeš zpátky. Nevzal jsem tyto peníze ze Tvé zásuvky, protože se ostýchám zkoumat Tvá tajemství, ale prozatím jsem Ti je zapůjčil ze svého sekretáře.“

Právě finančními důvody byla často odůvodňována závislost Terezie Palacké na jejím otci. Pro Palackého bývalo velice nepříjemné, že se mu nedařilo přimět svou mladou ženu k tomu, aby se z letního pobytu v Otíně nebo později v Lobkovicích vracela do Prahy dříve než počátkem října. Hned první rok po svatbě si postěžoval, že oba musí žít celé týdny vzdáleni od sebe: „Tvůj manžel má přece nyní ještě svatější práva na Tebe než otec nebo bratr.“ O několik dnů později se vyjádřil rozhodněji: „Je přece skutečně nespravedlivé, že jsme tak dlouho a tak často od sebe oddělováni, mohu to jen stěží snášet a budu se napříště bránit tomu, abych k něčemu takovému znovu svolil. (...) Ty jsi velice hodné dítě, ale skoro bych si přál, aby Tvé city byly samostatnější, aby nebyly pokaždé závislé na okamžité náladě otcově, myslím si, že bys pak byla šťastnější.“

Antonín Machek: Terezie Palacká s dětmi Janem a Marií (1837)Nakonec Palacký rezignoval a dokázal tento postoj sám před sebou opravedlnit, když Terezii napsal (18. 9. 1842): „Musím si dát líbit, že jsi včera nepřijela a ani před 8. říjnem nepřijedeš. Jsem už přece zvyklý na to, že se na vrchním domácím velitelství nebere na moje přání ohled. Pokud to všechno trpělivě snáším, máš právě v tom vidět nejsilnější důkaz mé lásky k Tobě. Jen protože vím, že každý můj svobodnější projev bys musela Ty odpykat, a protože pro mne není nic tak důležité jako udržet a chránit podle možnosti Tvé zdraví, oddal jsem se trpělivosti a snáším svůj osud, sice ne bez pocitu, ale přece bez nářku...“

„Kdo hladí nyní tvé šediny...“

Starostlivě a láskyplně se o svou ženu, s kterou se ženil na jaře 1845, a celou svou početnou rodinu staral hospodářský správce Jaroslav Čech, otec známého básníka Svatopluka Čecha. V dopise z 22. listopadu 1866 se takto rozepsal:

„Drahá Klářinko, ženunko, dušinko přemilá! Používám dnešní příležitost, abych Ti opět skutkem dokázal, že ustavičně na Tebe a na dítky naše myslím a nikdy nezapomínám. Po dnešní příležitosti odesílám jednoho zajíce, jednu husu, čtyři kuřata, dvě uzené kýty, jednu láhev smetany ovařené, dvě láhve ovařeného teplého mléka, jednu láhev kvasnic, dvě půlvědra piva, jeden plný pytel zeleniny a mezi ní v pytlíčkách papírových také marjánku, rajská jablíčka, pak ten pór, ty tři lusky papriky, dva kbelíky zelí a devět bochníků chleba. (…) Dále Vám odesílám mandl spravený, abyste nemuseli od mandlování platit, jednu postel i s prkýnkami, slamník nacpaný, madrac, víchy pod slamníky do všech postelí, jednu bednu s obrazami.“

Poté co se Jaroslav Čech rozepsal, kam jednotlivé obrazy pověsit a kdy které z potravin spotřebovat (a co mu nechat, až přijede), zvroucněl: „Tepřiv u vzdálenosti cítím v celé míře, jak jsi mi drahá a jaké by to bylo pro mne neštěstí, kdybych Tě ztratil a musel se s Tebou loučiti navždy. Co pak děláš, dušinko má? Nestejská se ti po mně? Kdo nyní hladí tvé šediny, kdo líbá ty oči upřímné, ty tvářinky, ta ústka vnadná. Málo dní a já budu zase hladiti a líbati šediny Tvé, Tvá očka, tvářinky a ústka a budu tak blaženým, tak šťastným v společnosti Tvé, v náruči mé upřímné, mé věrné, mé milované ženy!“

Vzdálenost manželů obecně mohla vzájemnému vztahu prospět, každopádně dala příležitost těm, kteří to dokázali, reflektovat niterné záležitosti, intimní sféru života. Partneři vnímaví, svým způsobem schopní odpoutat se – alespoň na chvíli – od běžných povinností a starostí uměli zformulovat své pocity, své názory a svůj vztah k partnerovi. Takovou příležitost dlouho neměla ovšem většina manželských párů – žili pořád spolu, pokud výjimečně cestovali, pak zase spolu. Průhledy do takových manželství jsou pak o to vzácnějším svědectvím. Kdo by se koneckonců i dnes písemně svěřoval někomu třetímu, co mu vadí na partnerovi?

Magdaléna Pokorná, historička


  Jak to vidí Věra Nosková                               Úniky Grahama Greena                                O komiksové nalejvárně