Číslo 16 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s dirigentem.
Tomášem Netopilem.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tomáš Netopil, dirigent

Čeho si všímáte na první zkoušce s novým orchestrem?

Zajímá mě, jak začnou hrát a reagovat na moje gesta.

Co vám na profesi dirigenta připadá nejsložitější – a mění se to s lety?

Zpočátku jsem řešil hlavně to, abych měl dobře naplánovanou zkoušku a vše stihnul, abych se dokázal soustředit na každý jeden nástroj, abych jasně formuloval připomínky… To ale s věkem odchází a zůstává čistý rozum a jasná mysl k práci. Dnes mě jednoznačně nejvíc zajímají vztahy s orchestrem – a výsledek.

Jak k hudebníkům přistupujete?

V době studentských začátků jsem chápal muzikanty a sebe jako skupinu známých, možná i přátel. Pak jsem si ale musel zvyknout na to, že orchestr je jeden subjekt, já sám jsem druhý, nějakou dobu spolupracujeme, pak si řekneme nashledanou a jdeme svou cestou. Přátelství mezi dirigentem a hudebníky nebývá ku prospěchu věci. Lidé přemýšlejí o věcech, které s muzikou nemají co dělat – proč se kamarádím s tím člověkem a ne s jiným… Ale samozřejmě že loučení je někdy velmi smutné. Zrovna nedávno jsem v Turíně a pak i v Manchestru u BBC Philharmonic zažíval pocity srovnatelné s těmi, které provázejí dítko v závěru letního tábora nebo školy v přírodě. Nechce se mu opustit své kamarády.

Pomohla vám v citlivých záležitostech mezilidských vztahů také výchova z domova?

Spíš zkušenosti z kroměřížské konzervatoře a z jejího orchestru – tam jsem coby houslista odehrál spoustu hodin, od druhého ročníku jsme spolupracovali i na letních dirigentských kurzech ve Zlíně, tři týdny jsme sledovali různé dirigenty….

Jaký vám vyhovoval?

Žádný, proto jsem začal dirigovat!

V tom případě vás poprosím o definici ideálního dirigenta.

Když sedím v orchestru, musím z něj cítit, že má absolutně jasno, že mě nijak nevyužívá k hledání pseudoproblémů, chci, aby co nejrychleji zmapoval situaci, vyřešil ji a abychom svižně pokračovali kupředu. Jen tak může být zkouška zajímavá i pro orchestrální hráče.

Kdybyste měl možnost sestavit si „orchestr snů“, jaké národy by v něm určitě byly zastoupeny?

Smyčce bych nakombinoval z českých a anglických hráčů, líbí se mi česká vroucnost, cit pro přirozenou frázi, a anglická preciznost, velice luxusní, noblesní, nikoliv upjatá. Žestě bych obsadil Italy – mám krásné vzpomínky na jejich barevnost a zpěvnost, a Seveřany – tam mě fascinovala hluboká, temná barva jejich nástrojů i lyrika provedení. Dřeva bych sestavil z Němců a Čechů – ti do mého vysněného orchestru určitě patří a v kombinaci s německou precizností by to mohlo dobře fungovat.

Jarmila Brodská, publicistka

Snímky Jarka Šnajberková

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 8. dubna.


  Jak to vidí Ivan Kraus                 Město chrámů, katedrál a létajících mužů                 Jak to slyší Petr Pavlovský