Číslo 13 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Jáchymem Topolem.






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Hana Bradyová, židovská dívka z Nového města na Moravě, která zahynula v koncentračním táboře v Osvětimi v pouhých třinácti letechPříběh Hanina kufříku

Říká vám něco jméno Hana Bradyová? Osud této židovské dívky z Nového Města na Moravě, která ve třinácti letech zahynula v koncentračním táboře v Osvětimi, znají miliony dětí po celém světě. Zasloužila se o to  ředitelka Tokijského centra pro studium holocaustu Fumiko Išioka.

Kufřík jako symbol života

„Všechno začalo hnědým kufříkem,“ vypráví Fumiko Išioka. „I v Japonsku jsme chtěli děti seznámit s holocaustem, aby lépe pochopily, kam až mohou vést předsudky a rasová nesnášenlivost. Pro výstavu Holocaust viděný dětskýma očima jsme shromáždili mnoho dobových materiálů a fotografií, ale stále to nebylo ono. Chtěla jsem získat něco skutečného, co by dnešní děti spojilo s tragickými příběhy jejich židovských vrstevníků, které se odehrály před šedesáti lety.“

Fumiko se vydala do muzea v Osvětimi, aby získala alespoň několik autentických věcí, které patřily zavražděným dětem. Za pár měsíců do Tokia opravdu přišel balík, ve kterém byla dětská ponožka, botička, svetřík, plechovka jedovatého plynu cyklon B, ale především hnědý kufřík s velkým bílým nápisem: Hana Brady, 16. května 1931, Waisenkind.

„To bylo v roce 2000,“ pokračuje Fumiko. „Kufřík jsme umístili do skleněné vitríny v centrální části expozice. Upoutal především malé návštěvníky. Pronásledovali nás množstvím otázek: Co v něm bylo? Kdo byla ta Hana? Co se jí stalo a kam s tím kufříkem jela?“

Fumiko proto zahájila rozsáhlé pátrání, které trvalo téměř rok. Po boku měla Malá křídla, skupinku dětí, která pravidelně pomáhá v Tokijském centru, vydává časopis a snaží se šířit informace o holocaustu mezi dalšími japonskými dětmi. „Kufřík odkazoval ke smrti anonymního dítěte,“ vysvětluje, „ale já z něj chtěla učinit symbol života. Chtěla jsem dětem ukázat, jaký krásný a šťastný život prožila jeho majitelka, aby lépe pochopily, co bylo zmařeno.“

Napříč kontinenty

Fumiko nejprve napsala do Jad Vašem, památníku holocaustu v Izraeli, a také do muzea holocaustu ve Washingtonu. Ale o Haně Bradyové nevěděli nic. Až v Osvětimi po čase našli její jméno na seznamu: přijela tam z Terezína. Fumiko zjistila, že se děti v Hanině věku v Terezíně učily malovat. Dochovalo se na čtyři a půl tisíce jejich kreseb, co kdyby mezi nimi byly i Haniny? Napsala do Terezína a za pár týdnů jí skutečně přišly fotokopie pěti obrázků s vlastnoručním Haniným podpisem. „Hana nám byla zase o krok blíž, ale její tvář jsme stále neznali,“ líčí Fumiko. „Protože jsem se zrovna chystala na pracovní cestu do Londýna, rozhodla jsem se, že se při té příležitosti zastavím v Terezíně.“

Ráno 6. července roku 2000 vystoupila z autobusu na hlavním terezínském náměstí. Nedomluvila si předem žádnou schůzku, k dispozici měla jediný den a samozřejmě neuměla česky. Přesto objevila, že Hana měla v Terezíně o tři roky staršího bratra Jiřího, a podařilo se jí v Praze najít i jeho spoluvězně Kurta Kotouče. Od něj získala Jiřího adresu do kanadského Toronta. „Hned po návratu jsem mu napsala dopis. Bála jsem se, že kvůli bolestným vzpomínkám nikdy neodpoví, ale chtěla jsem mu napsat, co pro mě i pro děti Hanin osud znamená.“ Ovšem zanedlouho jí od Jiřího přišel čtyřstránkový dopis plný krásných vzpomínek na Hanu a z obálky vypadly její fotografie. Jiří Brady se dokonce brzy vydal do Tokia.

Hledala Hanu a našla Jiřího

Kufřík Hany Bradyové, který Fumiko Išioka získala do Tokijského centra pro studium holocaustu v Osvětimi pro výstavu Holocaust viděný dětskýma očima Sourozence Bradyovy stejně jako jiné židovské děti vytlačovala z normálního života protižidovská opatření. Když už nesměli ani do školy, stali se jeden druhému vším. „Že rodiče nežijí, jsem zjistil hned po válce, ale o sestře jsem dlouho nic nevěděl,“ vzpomíná čerstvý osmdesátník Jiří Brady. Vypadá nanejvýš na sedmdesát a z Kanady, kam krátce po Únoru 1948 uprchl před další totalitou, přijíždí do Česka i několikrát za rok. „Stále jsem doufal, že se Hana někde objeví. S osudem rodičů jsem se smířil; přáli by si, abych vedl dobrý život, tak jsem se snažil nedělat jim ostudu, ale s Hanou to bylo jiné. Byla tak mladá a já byl její starší bratr a měl jsem ji chránit. Za její smrt jsem se cítil odpovědný. Celý život mě to trápilo. Když přišel ten dopis, nesmírně mi to pomohlo.“

Fumiko Išioka a Jiří Brady se rychle spřátelili a Fumiko mu brzy oplatila návštěvu: „Hledala jsem Hanu a díky ní jsem našla Jiřího. Tolik mě obohacuje. Nejen že dokázal přežít Osvětim, ale hlavně se mu podařilo začít úplně nový život. Dnes má tři dospělé syny, dceru Laru Hanu a sedm vnoučat. Z jediného zachráněného života se narodilo tolik nových, to bylo to nejhezčí překvapení na konci mého pátrání.“

Začít znovu žít a sblížit se s lidmi pro Jiřího po návratu z koncentráku nebylo jednoduché: „Mezi mnou a mými spolužáky bylo, obrazně řečeno, moře. Neměli jsme se o čem bavit. Když k nám přišel na návštěvu strýc, který prožil válku v Anglii, a chtěl po mě kartáč na boty, a to ‚na černé, ne na ty hnědé‘, připadal mi směšný. Lidé si často mysleli, že je lepší o ničem nemluvit, že se tak lépe zapomene, ale to nebylo možné. Moji kamarádku, jejíž rodina vlastnila čokoládovnu ve Velimi, hned po válce vzali do Kanady, dostala auto a šla na univerzitu. V Osvětimi prošla tím nejhorším, a teď byla najednou s dětmi, které neměly o válce ani ponětí. Nakonec spáchala sebevraždu.“

Jiří Brady přeži v koncentráku i díky tomu, že se vydával za instalatéra. Nikdy předtím sice takovou práci nedělal, ale řemeslu se za pochodu nakonec naučil a to se mu pak hodilo i v Kanadě. Našel o dvacet let staršího kamaráda z Terezína a spolu pak v Torontu založili instalatérskou firmu. Ovšem půl roku nato mu našli tuberkulózu. Po dvouleté léčbě se už k fyzické práci vrátit nesměl, a proto začal najímat lidi, což se ukázalo výnosnější, než když pracoval sám. Nakonec zaměstnával na dvě stě lidí. „Přišel jsem ve správné době, kdy se tam úžasně budovalo. Na co člověk sáhl, v tom mohl uspět,“ skromně dodává ke svému úspěchu. „A navíc, já se ničeho nebál. Když jsem měl problémy, podíval jsem se na ruku, na svoje číslo a bylo po starostech.“

Jiří Brady, bratr Hany, během návštěvy Tokijského centra pro studium holocaustu s Fumiko Išiokou a japonskými dětmiNámět pro Hollywood

Knížka kanadské autorky Karen Lewinové Hanin kufřík o Fumiko, dětech, Jiřím a Haně  vyšla v pětačtyřiceti zemích a byla přeložena do více něž třiceti jazyků včetně češtiny. Získala řadu ocenění, v Kanadě se stala předlohou úspěšné divadelní hry a dnes se o ni zajímá dokonce Hollywood. Světoznámý kanadský režisér Larry Weinstein, který se proslavil především dokumenty o hudbě a hudebnících (u nás jsme mohli vidět například jeho film Beethovenovy vlasy vyrobený v koprodukci s Českou televizí), právě natáčí film V Hanině kufříku: „Bude to hraný snímek i dokument v jednom, jakési doku-drama. Dramatickými prostředky vypráví a rekonstruuje život Hany, ale zároveň dokumentárním způsobem zachycuje skutečné postavy,“ představuje svou práci režisér.

Fumiko, Jiřího a všechny, kdo se podíleli na hledání majitelky hnědého kufříku, natáčí přímo „na místech činu“ – v Terezíně, v Praze nebo v Osvětimi. „Dokumentuji události, které se už staly, takže oni vlastně hrají sami sebe,“ doplňuje. „Samozřejmě že nebylo lehké je přesvědčit, ale měl jsem štěstí, protože když jsme se s Jiřím poprvé setkali, v Torontu zrovna běžel velký festival dokumentárních filmů, na kterém uváděli retrospektivní přehlídku šesti mých filmů. Jiří se na ně zašel podívat a pak souhlasil.“

Larry Weinstein navzdory svému židovskému původu prý film o holocaustu nikdy natáčet nechtěl: „Nikdy jsem ani nenavštívil žádný koncentrační tábor, nechtěl jsem se nořit do takové hrůzy, ale teď jsem byl šestkrát v Terezíně a čtyřikrát v Osvětimi. Díky přípravám natáčení jsem si dokázal udržet odstup, ale poslední návštěva Osvětimi mě strašně sebrala. Úplně mě tam pohltila ta strašná, depresivní atmosféra, nemohl jsem se z toho dostat. Hlavou se mi honilo: Proč na tom filmu dělám? Co je na tomhle tématu pozitivního? Vždyť je to jedna z nejhorších věcí v dějinách... Bál jsem se, že to nedokončím.“

V té době mu nejvíc pomohl právě Jiří. „Je to neuvěřitelný člověk s ohromným smyslem pro humor. Jeden příklad za všechny: Když jsme byli jsme v Osvětimi, během prohlídky potřeboval na toaletu. Ty jsou v první budově v přízemí, tak šel dolů a paní tam mu řekla, že musí zaplatit. Jiří jí odpověděl: ‚Hmm, když jsem tady byl naposled, tak jsme platit nemuseli.‘ A ona na to: ‚Tady se za záchod platilo vždycky.‘ A on: ‚Mohu vás ujistit, že když jsem tady byl naposledy já, tak se tu opravdu neplatilo.‘ Tohle je Jiří, pozitivní za každých okolností.“

Karel a Markéta Bradyovi, rodiče Jiřího a Hany, měli obchod v Novém Městě na náměstí. Pracovali šest dní v týdnu a v okolí byli známi jako štědří lidé. Tatínek byl dobrovolný hasič, divadelní ochotník, sokol a sportovec. Každý rok pomáhal pořádat lyžařské závody a finančně podporoval mladé umělce. Koupil jednu z prvních soch Vincence Makovského, za kterou se prý Mistr později trochu styděl. Maminka jednou týdně posílala Hanu s balíkem jídla a staršího oblečení na předměstí, aby je rozdala chudým.

Podle Larryho Weinsteina dnes Jiří dělá v Kanadě vlastně totéž: „Jeho rodiče byli opravdu dobří a pozitivní lidé, to je mi čím dál jasnější. A myslím, že i Hana byla nádherný, veselý a milující člověk. I když se nad nimi stále víc stahovaly mraky, oni se i na tom zmenšujícím se prostoru snažili žít co nejlépe. Jiřího síla a láska pochází od rodičů a tento vklad přežil i všechno zlo v Osvětimi.“ Na chvíli se zamyslí a dodává: „To je ohromná inspirace. Zní to asi divně, ale já ten film dělám vlastně pro něj. A taky pro Fumiko, protože všechno se to rozhýbalo díky ní.“

Spanilé jízdy

Jiří a Fumiko spolu objíždějí školy po celém světě a vyprávějí dětem o osudu malé Hany i příběh jejího kufříku. Často je doprovází i Jiřího dcera Lara Hana, která má na starosti veškerou korespondenci: „Máme svoje internetové stránky www.hanassuitcase.ca, kde najdete všechny potřebné informace. Píší nám tisíce dětí, hlavně z Kanady, Ameriky, ale stále častěji i z Evropy, především z Francie a z Německa. Nejčastěji o tom, že si až díky Haně uvědomily, jak je rodina důležitá.“

Hanin příběh je podle Jiřího názoru také účinnou zbraní proti rozmáhající se šikaně: „I proti nejmenšímu bezpráví se musíme postavit, protože velké zlo začíná u malých věcí. Dospělí se jen těžko přeučí, ale děti můžete ovlivnit.“

Lenka Svobodová, redaktorka Redakce náboženského vysílání Českého rozhlasu

Článek vznikl na základě rozhlasového pořadu Hanin kufřík z nového dokumentárního cyklu Českého rozhlasu Dobrá vůle. Najdete ho i na internetové adrese www.rozhlas.cz/nabozenstvi pod heslem Dobrá vůle.


  Rozhovor s Jáchymem Topolem                        Jak to vidí Ivan Klíma                         Svou božskou hudbu neslyšel