Číslo 11 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem a novinářem.
Ondřejem Neffem.


 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Slavný operní dům Covent Garden

Londýnskou Královskou operu Covent Garden navštívíme ve čtvrté části přednáškového cyklu Za operou do slavných operních domů. Jednotlivé pořady, věnované prestižním scénám Evropy i zámoří, vysílá Český rozhlas 2 – Praha v rámci Rozhlasové akademie třetího věku. Procházky reprezentativními operními budovami provázené stručným komentářem o některých zajímavých inscenacích jsme zahájili newyorskou Metropolitní operou a pokračovali italskými a ruskými scénami. Cyklus uzavírá Státní opera ve Vídni a Wagnerův Festspielhaus v Bayreuthu.

Royal Opera House Covent Garden v Londýně patří nejen k nejznámějším světovým operním domům, ale i k těm nejprestižnějším. Působilo tu mnoho generací slavných uměleckých celebrit a je dost obtížné jmenovat špičkové pěvecké či dirigentské osobnosti, které by tu nikdy nevystoupily.

Trocha historie

Dnešní architektonická podoba Královské opery pochází z roku 1858. Jedná se vlastně již o třetí stavbu toho jména. Předchozí dvě zničily požáry. Letmý pohled do historie říká, že v té první divadelní budově Covent Garden z roku 1732 byla poprvé provedena řada Händlových oper, například Ariodante, Alcina, Arminio, Atalanta nebo oratorium Mesiáš – ten za skladatelova řízení.

Současná Covent Garden, dílo architekta Eduarda Barryho, přečkala úspěšně bombardování Londýna za druhé světové války. Tehdy se tam divadelní představení pochopitelně nekonala a budova sloužila jako taneční sál. Od roku 1946 sídlí v Covent Garden stálý operní a baletní soubor, který získává státní dotace. Ve funkci hudebních ředitelů se tu od té doby vystřídala řada významných dirigentských osobností, z nichž je třeba jmenovat Rafaela Kubelíka, který zde působil v letech 1955–1958. Vedle památného uvedení Janáčkovy opery Její pastorkyňa propagoval díla dalších českých a slovanských autorů. Jeho zásluhou zazněla na tamní scéně poprvé kompletně také Berliozova rozsáhlá opera Trojané.

Jako hudební ředitelé působili v Covent Garden například Georg Solti (1961–1971), Colin Davis (1971–1986) nebo Bernard Haiting (1987– 2002). V současné době je tato funkce svěřena dirigentu Antoniu Pappanovi.

Češi v Covent Garden

Během operní sezony je nyní uváděno deset až jedenáct operních titulů, vždy v určitých sériích – tak, jako je tomu i v jiných prestižních evropských domech. Dramaturgie je zaměřena na díla Mozartova, Rossiniho, Verdiho, Bizeta, Čajkovského, Richarda Strausse, Brittena a některých anglických skladatelů současnosti.

Na jevišti Královské opery Covent Garden umělecky vyrostla celá řada významných pěveckých osobností – například velšský barytonista Geraint Evans, kanadský tenorista Jon Vickers, novozélandský basbarytonista Donald McIntyre. Rodačka ze Sydney Joan Sutherlandová zde působila od roku 1952 dlouhou řadu let a traduje se, že její zásluhou tu byl opět vzkříšen zájem o belcantový repertoár. Díky své virtuózní technice ohromovala publikum zejména ztvárněním hrdinek oper Rossiniho, Belliniho a Donizettiho. Ve své době patřila k nejpopulárnějším operním primadonám.

Pokud jde o účast současných českých umělců, v poslední době se v Covent Garden představila Magdalena Kožená v úloze Rossiniho Angeliny – titulní postavy Popelky (Cenerentoly). Dirigentu Jiřímu Bělohlávkovi tu bylo zase svěřeno nastudování Čajkovského Evžena Oněgina s mezinárodním obsazením.

Do obchodního centra?

Když jsem uviděla budovu londýnské Královské opery, zažila jsem podobný pocit jako u neapolského San Carla. Okolní prostor pro budovu s kapacitou více než dva tisíce diváků není nijak veliký. V její blízkosti stojí známá londýnská tržnice stejného jména. Dosti úzké okolní ulice značně omezují celkový pohled na budovu, hlavně na její neoklasické průčelí. Pokud nedáte přednost podzemní dráze a vydáte se hledat Covent Garden pěšky z Trafalgarského náměstí, nasměrují vás Londýňané zpravidla do rušného obchodního centra.

Vnitřku Královské opery Covent Garden dominuje relativně velké hlediště s parterem, dvěma balkony a dvěma galeriemi. Vše v barvě temně rudé pro sedadla, slonovinově bílé pro balkony a zlaté pro ornamenty.

Ze sedadla na první galerii jsem mohla sledovat u nás málo známou operu Giuseppe Verdiho Stiffelio. Ovšem uvádění méně známých či raných Verdiho děl má už v Covent Garden tradici. Od šedesátých let minulého století jich bylo na repertoáru více než dvanáct, takže Stiffelio není žádnou výjimkou. Je to opera, která způsobila svému autorovi i jeho rutinnímu libretistovi Piavemu ve své době mnoho starostí. Propadla při premiéře a ani v později přepracované verzi jako Aroldo na tom nebyla lépe. Ovšem z dnešního pohledu, při vědomí kontextu celého skladatelova díla, tohle drama nevěry „s citáty z bible“, jak je Stiffelio často charakterizován, rozhodně stojí za oživení. Opera vznikla před slavným trojhvězdím Rigoletto – Trubadúr – Traviata a obsahuje kromě typické verdiovské melodiky nádherné funkční ansámbly v řadě velkých dramatických míst.

Když je dílo kvalitně interpretováno a titulní role obsazena slavnými tenoristy, jako jsou José Carreras či José Cura, pak je úspěch zaručen předem.

Květa Svobodová, publicistka


  Rozhovor s Ondřejem Neffem               Jak to vidí Leo Pavlát                Drama netolerance z Metropolitní opery