Číslo 46 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s violoncellistou.
Jiřím Bártou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Postava Helgy je životní rolí Vilmy CibulkovéKdyž nenávist
sahá doslova za hrob

Už i k nám pronikl zvyk pořizovat dvě verze téhož filmu – jednu pro kina, druhou (seriálovou) pro televizi. Platí to rovněž pro snímek scenáristy Vladimíra Körnera a režiséra Milana Cieslara Krev zmizelého, kterou Česká televize rozdělila do čtyř celovečerních částí (od neděle 18. listopadu, ČT 1, 20.00). Autoři se rozmáchli prostorově i časově. Příběh pendluje od Baltu přes Sudety až po Belgické Kongo, začíná se odvíjet v roce 1939 a uzavírá se počátkem šedesátých let minulého století.

V úvodu spatříme, jak odhodlaný potomek livonských rytířů Arno von Lieven (Václav Jiráček) prchá před bolševiky, obsazujícími Lotyšsko, rozhodnut zapojit se do bojů proti Rusům, osud jej zavane do střední Evropy. Ale ještě větší strasti čekají po válce na ty, kdo se mu pokusí pomoci. Komunisté nastolí „rudý teror“, vyžívají se v ponižování bezmocných, zvláště stárnoucí nemocniční uklízečky Helgy (Vilma Cibulková), která se do Arna zamilovala. Je obviněna z kolaborace – vždyť pracovala v německém lazaretu...

V souvislosti s ďábelsky zrůdnými komunisty se však ocitáme na velice tenkém ledu: obraz padouchů je jednorozměrný stejně jako kdysi v komunistických filmech, jen s opačným znaménkem. I tady ničemové projevují nenávist jdoucí doslova až za hrob, jak naznačují scény s vykopáváním či ukládáním lidských ostatků. Körner příliš spoléhá na průkaznost vysvětlovacích pasáží, kdy postavy povzneseným hlasem osvětlují své pohnutky či deklamují úvahy.

Motivicky nevyvážený, vizuální i vypravěčskou expresivitou zahlcený snímek spoléhá na postavy, pojaté jako neproměnné veličiny. Některé, najmě ženské, jsou však věrohodně napsané i zahrané. Cibulková vytvořila postavou Helgy svou životní roli. Nejen obličejová maska zachycuje proces předčasného stárnutí, herečka se bezvýhradně noří do ženy zdeptané krutým údělem, bezmocně drcené, ale přesto chránící své jediné poklady – vzpomínku na milého i svou dceru.

Krev zmizelého vyvolal protikladnou odezvu. Na internetu si můžeme přečíst jak krajní odsudky („šílená slátanina“), tak nadšené reakce („takhle na mne už dlouho žádný film nezapůsobil, ukazuje, že komunismus byl stejné svinstvo jako nacismus“). Jenže právě tyto společenské aspekty jsou sporné. Autoři spíše zatemňují, zjednodušují. Sotva se dotkli dilematu, jakým byl třeba boj proti bolševismu po boku nacistů. A komunistická víra se v jejich pojetí rovná zločinecké mentalitě. Takže: jednotlivosti mohou být někdy až uhrančivé, avšak celek svou zmatečností stěží uspokojí.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Česká televize


  Rozhovor s Jiřím Bártou                    Jak to vidí Petr Koudelka                   Valdštejn ve světě Jaroslava Durycha