Číslo 44 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s primabalerínou.
Dariou Klimentovou.

 

 

 

 

 


 

 

 

Študáci a kantoři roku 2007

Že by režisér Tomáš Vorel „naskočil“ na módní vlnu teenagerovských filmů? Kdeže, jeho Gympl není líbivým zbožím z butiku pro mladé, spíš hořkým pohledem na jejich svět v konfrontaci s teritoriem dospělých. Když se ty světy protnou, jiskří to víc nepochopením a trapností než vzájemnou tolerancí. Příběh studentů, kteří vášnivě praktikují svou touhu zanechat otisk ve veřejném prostoru v podobě graffiti a podřizují tomu i životní styl, nemá pozitivní hrdiny. Všichni se vyznačují nějakým šrámem na kráse: rodiče i většina učitelů nepochopením pro mladou generaci, rebelští sprejeři absencí byť špetky zodpovědnosti, což je i v jejich věku povážlivé. Porozumění pro mladé má pouze pedagog, který se chová jako začátečník a není schopen realizovat ušlechtilé zásady v praxi. Obraz je to rozporuplný a zdaleka ne vždy veselý, ačkoliv se žánrově vymezuje jako komedie. Spíš jde o smutnou grotesku. Tím poněkud připomíná prvorepublikové snímky o študácích a kantorech, kde se vedle komediálních situací a dialogů našly náznaky sociálních problémů i emočně vypjaté scény. V Gymplu působí výmluvně třeba druhé zaměstnání profesora fyziky, marná snaha češtináře „vnutit“ studentům četbu Havla či sociální rozdíly mezi Petrem a Michalem.

Ve filmu Gympl si zahrál i Jiří SchmitzerNeradostný obraz současné školy a vztahů generací lze přijmout jako nadsázku. Místy působivou (ředitelka v podání Evy Holubové, Milan Šteindler jako fyzikář), někdy rozpačitou (Matonohův humanista), jindy až kontraproduktivní (Tomáš Hanák jako otec). Jejich gesta vzbuzují až podezření, zda se tvůrci nechtěli mladým trochu podbízet. Naproti tomu obraz studentské mládeže, jakkoli snad místy obtížně přijatelný a šokující, je vcelku výstižný a má k pravdě blíž.

Vorlův film postrádá přísnou dramaturgickou výstavbu a některé figury i situace zbytečně srážejí jeho vyznění; je však sympatické, že autor nevyslovuje definitivní soudy, nevnucuje své pravdy. Kreativní spolupracovníky měl v hercích a zejména v kameramanu Marku Jíchovi a tvůrcích hudby (Wich a spol.), kteří se zasloužili o svěží tempo a rytmus snímku.

Agáta Pilátová, publicistka

Foto archiv


  Rozhovor s Dariou Klimentovou            Jak to vidí Ivan Kraus           Dvojctihodné koláče pro neviditelné herce