Číslo 42 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Ivanem Krausem.

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Emil Filla, Tropická noc (1938, olej, 114 x 146 cm)Emil Filla velkoryse i nově

Zdá se, že s bádáním o tvorbě jedné z nejvýznamnějších osobností české a evropské kultury první poloviny 20. století, našeho předního avantgardisty Emila Filly (1882–1953), stejně jako s nepředpojatou diváckou recepcí jeho díla jsme se ocitli znovu na startovní čáře. Předchozí, často dosti opatrnické i protimluvné názory na Fillu zůstaly (po)zapomenuty tváří v tvář nové, pročištěné podobě jeho díla, soustředěného v brilantní výstavní retrospektivě připravené Národní galerií ve spolupráci se Správou Pražského hradu. Jde do jisté míry o projev inovovaného „základního výzkumu“, uskutečněný v autorském pojetí ředitele Sbírky moderního a současného umění Tomáše Vlčka.

Přínosem výstavy je její názornost, daná vývojovou přehledností a rovněž i kurátorskou akribií při výběru děl: jsou zde zastoupena téměř všechna vskutku špičková. Pro teoretiky a historiky umění se tak retrospektiva stává výzvou k novému zhodnocení, možná i přehodnocení Fillova kvantitativně neobyčejně rozsáhlého díla, odborně tím náročnějšímu, čím více je samo již podmíněno či zpětně interpretováno jeho vlastními teoretickými postuláty a koncepty. Jde o úkol o to naléhavější, že se toto dílo dočkalo shrnující přehlídky a monografie více než půlstoletí po smrti svého tvůrce.

Připomeňme, že Filla byl nebývalá, renesanční osobnost: malíř, grafik, sochař, pronikavý a průbojný kritik, historik a teoretik umění, filosof kultury i spisovatel. Cílevědomý a odvážný muže, organizátor, diplomat, odbojář i vězeň nacistického koncentráku. Myslitel vedený bytostnou potřebou uvědomovat si smysl své tvorby skrze její kořeny a genezi. Šaldovým příměrem to byl primus inter pares, prvý mezi sobě rovnými. Jeho přínos modernímu českému umění byl nepostradatelný: především rozpoznal převratnou kvalitu picassovského a bragueovského kubismu a spolu s Otto Gutfreundem se stal u nás jediným, kdo dokázal kongeniálně rozvinout jeho poetiku v analytické i syntetické fázi. Pro rozvíjející se moderní české umění získal velmi důležité kontakty v Paříži, Berlíně i Holandsku. Mezi jeho nepřehlédnutelné aktivity patří také významný podíl na založení fauvisticko-expresionistické Osmy i kubistické Skupiny výtvarných umělců, stejně jako jeho iniciační role ve spolku Mánes v letec dvacátých a třicátých...

Výstava poskytuje přehled vývoje a proměn Fillovy tvorby v jednotlivých stylových etapách. Několik tematických bloků sleduje tento vývoj od počáteční lyrické exprese přes mohutný přínos kubistický k surrealizujícím tématům žen a monster, ústícím do slavného cyklu Bojů a zápasů, dále pak k obrazům, inspirovaným umělcovým vězněním v Buchenwaldu, následnému cyklu zbojnických Písní a konečně k několika ukázkám cyklu panoramat Českého středohoří, vznikajícím ve Fillově poválečném, a později i popřevratovém azylu v peruckém zámku. Cesta výstavou je tak zároveň i cestou dokládající jak rozmanitost vlivů bezprostředně na Fillu působících (Munch, Picasso, Braque, ale i africká plastika, staré skytské umění, renesanční bronzy a čínská tušová kresba), tak umělcovu sílu při jejich překonávání k umělecky odpovědné syntéze.

Velkorysou Fillovu retrospektivu v Jízdárně Pražského hradu lze navštívit do 31. října.

Jaroslav Vanča, scenárista, pedagog FAMU a výtvarný kritik

Foto Národní galerie v Praze


  Rozhovor s Ivanem Krausem                              Reportáž Jana Šmída                                Jak to vidí Petr Koudelka