Číslo 40 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s básníkem a redaktorem ČRo.
Milošem Doležalem.

 


 

 


 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Rádio a lidé (20)
Seriál mapující osudy lidí a události spjaté s historií radiotechniky

Siemens a jeho první žena Matylda na fotografii z roku 1852Tvrdohlavý vytrvalec a vizionář
Byl to Werner von Siemens, kdo na velké průmyslové výstavě v Berlíně předvedl roku 1879 první elektrickou lokomotivu světa. Tento malý důlní stroj za sebou sedmikilometrovou rychlostí táhl tři malé vozíky se šesti lidmi. Siemens šel ale ještě dál: rozhodl se pro stavbu elektrické dráhy v Berlíně. „Bude to těžký boj, ale věřím, že jej vyhraji,“ poznamenal si, když se pustil do díla.
Dnem vítězství se stal 1. květen roku 1881, kdy se na dráze, kterou Siemens vybudoval, svezl pruský ministr železnic. Bezprostředně po absolvování jízdy prohlásil: „Získal jste mne úplně pro tuto velkou věc.“ V tomtéž roce si Siemens připsal další úspěch, když úspěšně prezentoval první elektrické pouliční osvětlení v Berlíně.
I v oblasti telegrafie se firmě Siemens & Halske dařilo víc než dobře. Při promýšlení telegrafní linky z Londýna do Kalkaty dostal Siemens průkopnický nápad dopravovat depeše plně automaticky a bez přerušení pomocí indukčního proudu. Firma získala zakázku vystavět velkou část jedenáct tisíc kilometrů dlouhé linky. Dvanáctého dubna 1870 způsobil německý vynálezce senzaci: v Londýně dokázal, že výměnu telegramů s Kalkatou lze provést během jedné hodiny. Také položení podmořského kabelu severním Atlantikem mezi Evropou a Amerikou pomocí lodě Faraday, zkonstruované zvlášť pro tento účel, představovalo technicky skvělý výkon. Od té doby oba kontinenty spojoval kabel.

Vše pro firmu
Aby si udržel schopné spolupracovníky ve firmě a aby vytvořil stabilní kmen dělníků, zavedl Siemens četná sociální opatření. Jedním z nejvýznamnějších byla takzvaná inventurní prémie. Šlo o podíl na výsledku firmy pro dělníky. Založil také penzijní, vdovskou a sirotčí pokladnu. V roce 1873 byl zaveden devítihodinový pracovní den, který byl roku 1891 zkrácen na osm a půl hodiny. V tomtéž roce byla zavedena řemeslná příprava učňů a v roce 1893 cílené doškolování pracovníků firmy.
Siemens byl tuhý vytrvalec, který na svých plánech tvrdohlavě lpěl. Když mu někdo odporoval, rychle se rozhněval, ale zrovna tak rychle se uměl nadchnout, když mu někdo předložil dobrý nápad.
První elektrický výtah na světě představil Siemens roku 1880Jeho obávanou hrubost vyvažovalo hluboké vnitřní zaujetí předmětem výzkumu. Roku 1865 napsal bratrovi: „Čistě kapitalistické spekulační projekty se nám nehodí ani věcně, ani podle našich zkušeností. Nejsme handlíři, v tom ohledu se nevyrovnáme ani nejobyčejnějšímu zazobanci. S badatelským pudem je to docela zvláštní věc – působí jako vášeň, překonává všechny překážky, a když v člověku propukne, potlačuje všechny jiné zájmy. Podařený pokus způsobí větší radost než statisícový zisk.“
S takzvanými „vynálezci“, kteří k němu chodili se svými nápady, zacházel Siemens velmi přísně. „Dojíti svého štěstí prostřednictvím vynálezu, to je trpká a těžká práce, která dovede k cíli jen nemnohé, srážejíc ostatní nespočetné lidi do zkázy. Náhodně objevený vynález může být ve výjimečných případech úspěšným, ale to je asi tak, jako když někdo vyhraje los. Naproti tomu se zničí nespočetně nadaných lidí a talentů takovými vynálezy, které nespočívají na praktickém základě. Vynálezecké iluze jsou největším nepřítelem skutečného pokroku a vynálezců samotných.“

Požitek, ale i zklamání
Se zrakem mudrce zahleděného do nevyslovitelných dálek napsal Siemens, povýšený starým císařem na sklonku svého života do šlechtického stavu: „Když konečně přírodní zákon, který vynálezci temně tanul na mysli, vystoupí náhle jasně z mlhy, do níž byl zahalen, když přece jen je objeven klíč k nějaké mechanické kombinaci, marně dlouho hledané, když je nalezen chybějící článek myšlenkového řetězu, toto vědomí dává objeviteli povznášející pocit dobytého duševního vítězství, jež samo jej bohatě odškodní za všechen boj a na okamžik povznese na vyšší stupeň skutečnosti.“
Vynálezce si ale byl dobře vědom toho, že radostné opojení zpravidla netrvá dlouho. „Autokritika odhalí obyčejně ve vynálezu zbylou temnou skvrnu, která činí jeho pravdivost pochybnou anebo ji aspoň velmi omezuje. Odhalí klamný závěr, v jehož zajetí jsme se nacházeli, což – bohužel – vede zpravidla k poznání, že jde o staré známé věci oděné jen novým rouchem,“ zapsal si. Objevitelská a vynalézavá práce zkrátka přináší hodiny největšího požitku, ale také hodiny zklamání a tvrdé, často neplodné práce.

Reklama na radiopřijímače firmy Siemens & Halske, rok 1925Prorocká slova
Siemensovy plány plány objímaly celý svět. Jeho snahou bylo, aby Německo bylo na cestě vědeckého rozvoje daleko přede všemi. Své vlasti daroval fyzikálně-technický ústav i volné výzkumnictví. Pomohl ustanovit jednotný patentový zákon, díky němuž byla chápána ochrana vynálezu ne jako vrchnostenské udělení milosti, ale jako právo upravené přísnými zákony.

R
oku 1889 Siemens prozíravě napsal: „Nikoliv ve vlastnictví, ať je jakéhokoliv druhu, spočívají dnes i v budoucnu síly udržující stát, nýbrž v duchu, který je oživuje a oplodňuje. Ochrániti stát před zchudnutím a rozkladem, k tomu cíli je potřebí záměrně spojit všechny velké duchovní síly, jejichž udržení a rozvoj je nejdůležitější úlohou moderního státu.“

MIREK FIALA, vlad.fiala@quick.cz

Snímky archiv

(Pokračování v TR č. 42/2007)


  Rozhovor s Milošem Doležalem                      Zkraje týdne Věry Noskové                       Jak to slyší Vladimír Karfík