Číslo 40 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s básníkem a redaktorem ČRo.
Milošem Doležalem.

 


 

 


 


 


 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Jan Svačina, televizní publicista

Hraběnkám sice schází rytmus, ale zdobí je kvalitní herecké výkonyO ctižádosti a rychlém pádu
Televizní seriály jsou příkladem, jak by se měly doplňovat nabídky komerčních a veřejnoprávní televize. Zatímco komerčním kanálům i u nás dnes vládnou nekonečné variace předramatizovaných banalit „ze života“, jepičí životnosti a vesměs nulových uměleckých a profesních kvalit, přirozenou ctižádostí veřejnoprávní seriálové produkce by mělo být svébytné dramatické dílo, které obstojí při standardní kritické reflexi. Příspěvkem k diskusi, jak se se svou rolí tvůrce seriálové alternativy aktuálně vyrovnává Česká televize, jsou dva projekty, které s mohutnou reklamní podporou odstartovaly začátkem letošního září.
Vážně míněným pokusem o povýšení seriálové profese do hájemství umělecké tvorby je zjevně „sága“ ze současné vesnice nazvaná Hraběnky. Na seriózní zhodnocení nakolik se scenáristům Evě a Ivo Pelantovi, režisérovi Jaroslavovi Brabcovi a všem ostatním tvůrcům seriálu podařilo záměr uskutečnit, je času víc než dost. Už pár úvodních dílů však napovídá, kde mohou narazit.
Nápadným překročením zažitých seriálových standardů je režijní pojetí Jaroslava Brabce. Zejména rehabilitace obrazu jako plnohodnotné stylotvorné a významové složky vyprávění, jaké dosáhl ve spolupráci s kameramanem Petrem Kozlovským, je v televizi vzácná. Otázkou je, nakolik má podobný záměr oporu ve scénáři. V rozvolněné interpretaci, která si patrně (?) vynutila i roztažení původních třinácti do sedmnácti pokračování, občas ztrácí příběh potřebný spád. Stejně chybějí i otevřené dietlovské pointy jednotlivých dílů, které udržují diváky v napětí. Absenci potřebného rytmu a promyšlené gradace menších i větších dramatických oblouků nezachrání ani poeticky nasnímané krajinky, ani věrohodně zachycené akce, a dokonce ani vesměs přesvědčivé civilní herecké výkony.
Zvědavost, jak dopadne ambiciózní pokus o seriálové Hraběnky, se netýká souběžně vysílaných premiérových dílů třetí řady Četnických humoresek. Ty už dopadly. Hned po startu a až na dno vkusu a profesionální únosnosti...
Četnické humoresky dopadly na dno – vkusu i profesionalityDnešní pád druhdy úspěšného pokusu režiséra Antonína Moskalyka a spol. o prvorepublikové četnické kriminální retro charakterizuje především principiální proměna žánru: Někdejší detektivní příběhy, citlivě propojené a odlehčené peripetiemi ze života četnické pátračky se proměnily v podivný bulvární sitcom, který se sice odehrává v osvědčených dobových kulisách, ale v podstatě pouze věrně kopíruje ono typizované předramatizovávání banalit, tentokrát vyšmírovaných ze soukromí bodrých četníků a jejich partnerek. Většinou navíc v podobě lidové frašky, s kriminální zápletkou degradovanou do role pouhého bezvýznamného ornamentu „z povinnosti“. Díl nazvaný Pamlsek, v němž byl natažený blábol o žárlivém Arazímovi nesmyslně vypointován komickým účinkem projímadla na operetního hraběte, a kde obligátní detektivní zápletku supluje stejně nesmyslná červenoknihovní historka o svedené a opuštěné milence-mstitelce, je mementem.
Zbytečné je v daném kontextu pozastavovat se nad všestranným úpadkem realizace. Je zřejmý nejen z režijní bezradnosti Pavlíny Moskalykové-Solo, ale především z propadu herectví do té nejpokleslejší šmíry. Proměna Töpferova Arazíma v kondelíkovskou karikaturu je vlastně stylová. Stejně jako sázka na jistotu dryáčnické estrádní šarže, k níž se uchýlili Jiřina Bohdalová, Miroslav Donutil či Pavel Zedníček.

Nadbíhání nevkusu diváckých mas může být samo těžko nevkusnější.

Foto archiv


  Rozhovor s Milošem Doležalem                      Zkraje týdne Věry Noskové                       Jak to slyší Vladimír Karfík