Návrat na titulní stránku

číslo 27 / 2007

Pořiďte si


Ema má desku, my máme Emu

Šansonu se u nás stále daří, a už nejde jen o Hegerovou, Hapku a Horáčka, jména, která se v žebříčku nejprodávanějších českých interpretů a autorů standardně drží na předních místech. Potěšitelné je, že se stále častěji pokoušejí uspět i jejich následovníci. Před časem jste se na této stránce mohli dočíst o pozoruhodném albu Sylvie Krobové a stejné vydavatelství – Black Point – připravilo posluchačům před prázdninami další příjemné překvapení: první desku vydalo i mladé, slovensky zpívající brněnské interpretce Emě Márové.

Ema vystudovala muzikálové herectví na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Posléze odešla do Bratislavy, kde se seznámila se „synem slavného otce“, slovenským režisérem Jakubem Nvotou, který se vedle režie a herectví v té době věnoval i psaní písničkových textů pro inscenace Túlavého divadla v Trnavě. Jeho texty tam zhudebňoval skladatel Kamil Mikulčík. Márová k těmto písničkám získala vztah a dvojice Mikulčík – Nvota se nakonec stala jejím autorským týmem, který ji nasměroval nikoli na prkna muzikálových scén, ale do komorních klubů a divadel. Její recitál Obchodnice s noční můrou se stal rovněž základem desky, kterou začátkem června pokřtila v Balbínově poetické hospůdce v Praze na Vinohradech.

Ema Márová při koncertním křtu alba Obchodnice s noční můrou v Balbínově poetické hospůdceMárová se netají obdivem ke slavné Francouzce Edith Piaf – napsala o ní i svou diplomovou práci a ztvárňuje ji v prešovském nastudování hry Evy Pataki Edith a Marlene. K Piaf nepřímo odkazuje i název její desky: „obchodnice s noční můrou“ se v době, v níž Edith začínala, přezdívalo pařížským šansoniérkám. Ema Márová však na svém albu zdaleka nenabízí jen noční můry, trudnomyslnost je v jejích písních pravidelně vyvažována odhodláním, vzdorem i sarkasmem. Také hudebně se deska klasickému šansonu v řadě skladeb vzdaluje, doprovodná kapela tu má své silné jazzové i bluesové chvilky, vždy se však ku prospěchu věci drží v ústraní a nesnaží se zpěvačku vyšachovat ze hry.

Ema Márová zatím nedisponuje tak silným repertoárem ani výrazem, jako Ta Jana z Velké Ohrady či jejich slovenská kolegyně Szidi Tobias – šansoniérky přibližně Emina věku. Márové debut je však velmi slibným začátkem; na to, co bude následovat, se určitě vyplatí čekat.

MILAN ŠEFL

Foto Milan Šefl