Návrat na titulní stránku

číslo 22 / 2007

Televizní glosář


...Agáty Pilátové

Mělké soutěžení i hořké pravdy

Zábavný pořad ČT To bylo čerpá z historie zábavných pořadů; je lehký a levný (nic proti tomu), ale že se (10. 5.) věnoval i nebožce Anežce, to od něj zřejmě moc moudré nebylo. Na tomtéž kanálu se totiž právě hraje O korunu krále Karla, podobně jako v někdejší soutěžní show O poklad Anežky České. Srovnání jen potvrzuje přísloví o ošidnosti dvojího vstupování do téže řeky – „Karel“ na úroveň „Anežky“ nedosáhl. Moderátor Jan Čenský je přes veškerou snahu slabší než charismatický Marek Eben (o toporné asistentce nemluvě), hrané historické scénky působí zdlouhavě a herci se v nich dosud příliš neblýskli. Některé otázky pro soutěžící i diváky jsou zbytečně jednoduché (mezi autory Červeného a černého byl vpašován i Alexander Dumas, datum bitvy na Bílé Hoře umí každý žák čtvrté třídy), což snižuje prestiž soutěže.

V souvislosti s nedávným úmrtím Egona Bondyho nabídlo ostravské studio dokument Fišer alias Bondy (12. 5.), v němž se Jordi Niubó nebál pojednat tuto zvláštní a rozporuplnou, nicméně svým způsobem mimořádnou osobnost z mnoha úhlů pohledu. Nezamlčoval fakta ani sporné charakterové vlastnosti, včetně odborných nedostatků či spolupráce s StB. Portrét básníka a filozofa, textaře Plastiků a guru části mladé generace sedmdesátých a osmdesátých let není sošně strnulý, ale působí jako kus dynamicky ztvárněné neiluzivní pravdy.

Tragický osud válečného stihače RAF, který se před časem mihnul v ostravském dokumentárním cyklu Příběhy železné opony, se vrátil na obrazovku v téměř hodinovém snímku Muž, který přecenil českou duši aneb Útěky Josefa Brykse (17. 5.). Právem, neboť jde o nosné téma. Nejen pro dramatický příběh Bryksova života (v Británii byl po válce natočen film Srdce v zajetí, inspirovaný Bryksovými dobrodružstvími, čerpal z něj také Hollywood), či smutné okolnosti jeho smrti v komunistickém kriminále, ale zejména proto, co následovalo potom: Zdlouhavé rehabilitační řízení trvalo až do loňského května a Bryksově vdově bylo původně vyměřeno odškodné ve výši dvou set korun... Tyto neuvěřitelné skutečnosti tvoří hořkou pointu dokumentu Jána Nováka.

V pěkném publicistickém „balení“ (rovněž z Ostravy) vysílala ČT televizní záznam hry Divadelního souboru Jana Honsy z Karolinky Doma (12. 5.). Autor i režisér představení Martin Františák uvedl představení s osobním emočním nasazením, přitom cudně a uměřeně. Působivost jeho zamyšlení nad hodnotami domova možná přiměla zůstat u obrazovek i ty, kdo se původně vůbec nechtěli dívat.

Autorka je filmová a televizní publicistka