Návrat na titulní stránku

číslo 6 / 2007

Navštivte


Ředitelé - zločin a trest na nový způsob

Na sklonku roku uvedlo Divadlo na zábradlí hru francouzského dramatika Daniela Besseho Ředitelé, která by nám možná ještě před pár lety mnoho neřekla. Je z citově sterilního prostředí vysokého managamentu, kde lidí s vysokým vzděláním a velkou odpovědností plní miliardové zakázky. Lze v takovém prostředí žít obyčejný život? Lze tady mít přátele? Čas pro rodinu? Podobný typ her se k nám dostal společně s kapitalismem, nadnárodními společnostmi a nejrůznějšími tréningy na budování image. Je symbolické, že taková hra vstupuje na jeviště Divadla Na zábradlí, které v 60. letech zažilo socialistickou variantu podobných her - ovšem v absurdním hávu - z pera Václava Havla (například Vyrozumění).

Pohled francouzského autora má samozřejmě také jistou absurdní nadsázku, ale je zajímavé sledovat, že se ve tvorbě charakterů nechal hodně inspirovat svým nejslavnějším rodákem - Moliérem. Celá hra je totiž jakousi velice hořkou komedií mravů, ne nepodobnou Tartuffovi (určitě tedy není náhodou, že před pár lety byla na Moliérovu cenu nominována celkem v šesti kategoriích).

Pozornost je věnována šestici manažerů špičkového zbrojařského podniku, kteří společně pracují na miliardové zahraniční zakázce. Současně mezi nimi probíhá konkurenční boj i snaha o navázání určitých přátelských vztahů. Jednotliví manažeři měli v originále jména stanic pařížského metra (do jisté míry naznačující též jejich hierarchii a důležitost), v českém překladu se upaltnily stanice metra pražského.

Anděl (David Švehlík) se stává obětí intrik rozpoutaných ambiciózním Můstkem (Josef Polášek)Na sterilně čistém pozadí, kde (jakoby spíše pro barevné ladění) se popíjejí azurově modré nápoje a mezi jednotlivými výstupy končícími zatmívačkou se s rachotem zabouchávají železné zasouvací dveře (scéna Martin Černý), se odehrávají jednotlivé promluvy. Stejně sterilní jako scéna a texty jsou i civilní dokonalé obleky všech zúčastněných, včetně rafinovaných sexy společenských šatů jediné ženy v managementu (kostýmy Kateřina Štefková). Šestice manažerů tedy v krátkých výstupech rozehrává dnešní pojetí viny a trestu, existenciální kolotoč zbytečných životů (pochopitelně za nezbytné účasti „investigativní“ novinářky, která se - nikoli úmyslně - podílí na tom, aby se venku nikdo nedozvěděl pravdu. Na vrcholu hierarchie stojí Vyšehrad (Miloslav Mejzlík), ďábelský a zároveň rozmarný nejvyšší šéf, který má dost chytrosti i otrlosti, aby stanul na vrcholu. Ale to mu překvapivě nebrání nakonec uvidět pravdu a všechny „viníky“ společně se sebou samým potrestat - tím, že je nadále třeba žít s vědomím viny. A jsou tu další typy, které při dobrém pozorovacím talentu rozeznáme v jakémkoli podniku: naiva, idealista, pracant Anděl (David Švehlík), který se nakonec stane obětí zlé pomluvy a skončí sebevraždou; snaživě kariéristický Hloubětín (Vladimír Marek), který dlouho úspěšně kličkuje, ale na vrchol se mu podaří dospět jen za cenu morálního ústupku; Florenc (Igor Chmela) věčný lovec žen, který marnotratně mrhá svým talentem, a protože je přímočarý bouřlivák, na vrchol se nikdy nedostane; Vltavská (Kristina Maděričová), solidní, ale ambiciózní stvoření, které se v jistých ohledech dokáže pro dobré postavení „překonat“ a příjemně využít své pozice jediné ženy ve hře. Tím, kdo uvádí celou tragédii do pohybu, je zcela nenápadný, poněkud zakomplexovaný, ale o to víc ambiciózní Můstek (Josef Polášek), který se dokáže chameleónsky měnit podle situace, svou nenápadností vzbuzovat neoprávněnou důvěru a štvát proti sobě lidi. Právě on je oní moliérovským Tartuffem zmíněným na počátku...

Hra samotná je tedy velice zajímavá, její překladatelka a zároveň režisérka Mária Záchenská ale společně s herci zcela nepřekonala pasti textu, takže inscenace byla občas zdlouhavá a nad humornou nadsázkou dominovala jistá stereotypnost (při druhé premiéře - pro mě naštěstí - zcela nefungovalo hromové zabouchávání dveří, a tak náhradní řešení zatmívaček přinejmenším nezpůsobilo bolesti hlavy). Inscenace se zřejmě nezařadí mezi vděčné divácké kusy, nicméně za vidění stojí.

JANA SOPROVÁ

Foto Divadlo Na zábradlí