Návrat na titulní stránku

číslo 51 / 2006

Televizní glosář


...Jana Svačiny

Comeback věrohodnosti

Průběžné kritické poznámky „na první pohled“ bývají pro recenzenta často jedinou prevencí neblahé povinnosti vidět titul opakovaně. V případě původní televizní dramatické produkce to platí téměř absolutně. Tím vzácnější je, zůstane-li připravený papír pozapomenut, či dokonce, je-li pár mechanicky přičiněných postřehů spíš záznamem radostného překvapení Křístkův Comeback patří i zásluhou hereckého výkonu Richarda Krajča mezi pozoruhodná televizní dílanež obvyklým soupisem hříchů. Právě takovou výjimkou z pravidla se první letošní adventní neděli večer stal televizní film Comeback, který podle scénáře Zdeňka Zapletala natočil v ostravském televizním studiu ČT režisér Václav Křístek.

Při hledání důvodů výjimečnosti Křístkova opusu by mohla paradoxně posloužit právě „výrobní norma“, podle které dnes standardně vznikají televizní i filmová dramata ze současnosti. Comback je jejím téměř dokonalým protikladem. Podstatnější než prostá inventura odlišností, je však na celém filmu něco jiného - po velmi dlouhé době názorně dokázal, že ani na obrazovce nemusí mít stylizovaná svědectví o současném životě nutně podobu předramatizované banality v příslušně efektním balení. Dvojnásob hodné obdivu přitom je, že samotný příběh rockové hvězdy propadlé alkoholu se pro levnou bulvární hru na city přímo nabízí.

Recept Václava Křístka & spol. na umělecky svébytné dílo je překvapivě jednoduchý. Jeho základem je důsledná věrohodnost všech použitých „ingrediencí“ - od jednoduché fabule, ironicky zarámované a vypointované odchodem hlavního hrdiny z protialkoholní léčebny, přes až dokumentární autenticitu dialogů a prostředí až po vesměs neokázale civilní herecké výkony. Sama věrohodnost však není cílem, ale „pouhým“ spolehlivým východiskem osobité, a zároveň pravdivé výpovědi o světě. Paralela s všední poetikou písniček Vlasty Redla, které jsou organickou součástí filmu, není nijak přehnaná.

Případná (ne)ochota shlédnut film znovu bývá tím nejjednodušším kritickým měřítkem. Ostravský televizní Comeback patří mezi tituly, jejichž budoucí návrat na obrazovku lze právem vyhlížet už druhý den po premiéře.

Autor je televizní publicista