Hloubkovou masáží ke koncepčnímu albu
Úniky
před tíživou skutečností nastupující československé normalizace vypadaly
různě. Skladatel a dirigent Václav Zahradník, producent Antonín Matzner a
textaři Michael Prostějovský a Vladimír Poštulka zvolili koncem šedesátých
let „cestu“ do Žlutic, městečka na Karlovarsku, kde žil a neúnavně vynalézal
duchovní spřízněnec Járy Cimrmana - lidový léčitel Jan Boublík. Jeho osudy
se staly základem projektu Boublík, koncepčního alba písní, nazpívaných
Hanou Zagorovou, Viktorem Sodomou a Jiřím Štědroněm, a vydaného zkraje
sedmdesátých let Supraphonem. Ve své době, zřejmě i vlivem politické
situace, deska zapadla. Po více než pětatřiceti letech se však Producentské
centrum Františka Rychtaříka rozhodlo album znovu vydat - v limitovaném
nákladu a s půvabným výpravným bukletem. Zbystřit pozornost by však neměli
jen sběratelé kuriozit, album mj. svědčí o dosud ne zcela doceněných
autorských schopnostech Václava Zahradníka, ale i o úrovni tehdejšího
českého mainstreamového popu, v letech následujících „znormalizovaného“
vskutku důsledně. Na vznik unikátního alba Boublík, ale i na samotného
inspirátora projektu v následujícím rozhovoru vzpomíná Antonín Matzner.
Pod
albem Boublík jste podepsán jako producent. Připomeňte okolnosti vzniku
nahrávky.
Vnějším impulsem pro vznik boublíkovského alba byla samotná osobnost
lidového léčitele Jana Boublíka, který zjednodušeně řečeno odvozoval všechny
lidské neduhy od nedostatečného prokrvení a ztuhlosti svalstva. Poté když
vyčerpal všechny možnosti na uskutečnění vysněného plánu rehabilitačního
zařízení, kde by byly za jeho dohledu odstraňovány pacientům jejich
zdravotní potíže a s nimiž se několik let neúspěšně obracel na vedení
různých západočeských lázeňských domů, napsal onen příslovečně „poslední“
dopis do redakce tehdejšího deníku Svobodné slovo. Takto se víceméně náhodou
dostal spolu s desítkami přiložených stránek s podrobnými popisy
Boublíkových léčebných metod do rukou skladatele a dirigenta Václava
Zahradníka a odtud byl už jenom krůček k myšlence, že osudy tohoto
samorostlého vynálezce a mesianistického nadšence, posedlého touhou
všeobecného ozdravění lidstva, by možná mohly posloužit jako spojovací niť
tehdy připravovaného Zahradníkova autorského alba pro skupinu Sodoma a
Gomora.
Příběh
Jana Boublíka ze Žlutic, zpracovaný v bukletu alba, nemůže nepřipomenout
osudy Járy Cimrmana, které pár let před vydáním alba Boublík začalo mapovat
Divadlo Járy Cimrmana. Byl vám Cimrman inspirací?
Protože jsme už od těch prvních legendárních rozhlasových přenosů z vinárny
U pavouka byli jejich nadšenými posluchači a záhy se stali stejně
entuziastickými návštěvníky prvního působiště Divadla Járy Cimrmana
v Malostranské besedě, byl ten vliv pochopitelně primární. Lákavé na tom
bylo, že v době kdy jsme boublíkovský „poklad“ objevili, Jan Boublík ještě
skutečně žil a mohli jsme za ním putovat do jeho „Liptákova“ - půvabného
městečka Žlutice na Karlovarsku. Někteří, jako například Václav Zahradník či
textař Michael Prostějovský, dokonce přímo tam dobrovolně podstoupili jím
tolik vychvalovanou metodu hloubkových masáží k odstranění svalové
ztuhlosti. Po cimrmanovském vzoru jsme rovněž zvolili zprvu rozhlas za
nástroj k šíření boublíkovského učení v pravidelných týdenních relacích
Klubu dokonalé zdravovědy Jana Boublíka ze Žlutic vysílaných v rámci
tehdejšího mládežnického pořadu Junior 30.
Zpěváci, kteří na CD Boublík písně interpretují, byli koncem 60. let tak
trochu z jiných břehů populární hudby: hvězda Matadors Viktor Sodoma, z
orchestrů Gustava Broma a Karla Vlacha známý Jiří Štědroň a začínající Hana
Zagorová. Jak jste k této kombinaci došli?
Nezastíraným vzorem podobného spojení bylo působení Golden Kids, jakkoli se
nám podobně homogenní i přesvědčivou trojici, jakou tvořili Marta Kubišová a
Helena Vondráčková s Václavem Neckářem, nepodařilo sestavit. Zato jsme si to
vynahradili v boublíkovském klubovém životě pořádáním zdravovědných
„vědeckých“ symposií a aktivním sportováním ve fotbalovém mužstvu FC Boublík,
předobrazu dnešní slavné Amfory, kde vedle samotných protagonistů alba
příležitostně hráli také Milan Chladil, herec Jiří Hrzán, daviscupový
reprezentant Jiří Hřebec i opravdoví fotbalisté včetně Ivo Viktora, Josefa
Boušky, Františka Veselého či Ivana Mráze. Bohužel to všechno přišlo už do
období počínající normalizace sedmdesátých let, která podobným „podezřelým“
aktivitám příliš nepřála.
Album lze považovat za hold dirigentovi a skladateli Václavu Zahradníkovi,
od jehož úmrtí letos v červnu uplynulo už pět let. Jak na něj vzpomínáte,
čím byl výjimečný?
Především byl na domácí scéně populární hudby jedním z prvních, kteří měli
dokonalé profesionální skladatelské vzdělání a bohaté interpretační
zkušenosti z oblasti soudobé avantgardní hudby i jazzu. To vše se promítlo
zejména v řemeslných vlastnostech Vaškových aranžmá, v jeho dirigentských
schopnostech a ve spolupráci s vynikajícími instrumentalisty, jaké například
v Orchestru Klubu dokonalé zdravovědy reprezentovali hráči takového kalibru
jako Jiří Stivín, Rudolf Dašek, Petr Kotík, Václav Týfa, členové SOČR,
Symfonického orchestru FOK i České filharmonie Zdeněk Pulec, Jan Hynčica,
Ludvík Bortl nebo harfenistka Libuše Váchalová. A hlavně Vašek dokázal tu
svou posedlost muzikou přenést na jiné, což bohužel normalizovaná
Československá televize využila později ze všeho nejméně.
MILAN ŠEFL |