Zpět na titulní stránku

číslo 31

Zpět na titulní stránku

vyšlo 24. 7. 2006

Navštivte


Chorvatský přínos secesnímu světu

Ve výstavních sálech pražského Obecního domu lze do 3. září zhlédnout výstavu Secese v Chorvatsku, výstavu onoho druhu, jenž bývá zážitkem pro laiky i historiky umění. Pro odborníky se může stát prostorem nových reflexí a interpretací „posledního univerzálního stylu“, jak bývá secese nazývána, pro laiky zase impulsem k okouzlení, prodírajícího se k nám skrze celé jedno století, z dob, kdy kulturně společenským požadavkem bylo identifikovat krásu v umění a umění naopak poměřovat nadosobním ideálem krásy, nastejno s hodnotami duchovními. V těchto časech byla forma v umění ještě nepokrytecky obdivována, zatímco jeho témata přiznaně „čtena“. Ovládat řeč symbolů a interpretovat přitom i vlastní smysly: tyto schopnosti byly vyžadovány nejen od návštěvníků výstavních síní ale též - jistěže v ideálním případě - ode všech příslušníků měšťanské společnosti, za nimiž secese vnikala prostřednictvím uměleckého řemesla nejen do interiérů, ale očekávala je i v podobě městského mobiliáře a především v architektuře. Stejně tak i na této výstavě dochází k jistému prolnutí vnějšího a vnitřního; chorvatské secesní poklady nalezly svůj letní azyl právě v Obecním domě jakožto secesní stavbě par exellence, tedy architektuře reprezentativně secesní, vzniklé ve stejném historickém období (a ostatně i ve stejném soustátí) jako většina na výstavě zastoupených exponátů.

Servis na kávu a čaj (1910), porcelán, černý malovaný dekor: Tomislav KrizmanVýstava nás může překvapit vjemem důvěrně známých výrazových prostředků. Je to dáno tím, že v Chorvatsku se secesní hnutí začalo uplatňovat v téže době jako u nás a v ostatních evropských zemích, tedy v Rakousku, Německu, Francii a Anglii, kde na sebe přijalo různé názvy: Sezession, Jugendstil, Art Nouveau či Modern Style. Ve všech těchto universálně spjatých výrazech přetrvával symbolismus v rozpětí fantazijního a rozumového (interpretačního) aspektu, jakkoli zároveň vítězil důraz na plošnost až pointilismus, dekorativnost a zvlněnost kompozic.

Chorvatská architektura přelomu 19. a 20. století, zastoupená na výstavě prostřednictvím fotografií, jistěže uskutečňovala hlavní principy secesní poetiky, tedy i ideál secesního gesamtkunstwerku. O historický vstup jazyka secese do chorvatského uměleckého prostředí se však postarali - v jisté výrazové kontradikci - malíři Vlaho Bukovac (hédonistický kolorista, ovlivněný francouzským piktorialismem) a Bela Čikoš-Sesija (tvůrce vlastního mysticko symbolistického, či - jinak řečeno - neoromantického světa). Společným jmenovatelem těchto i dalších zastoupených umělců je dobové „popření materialismu“, tedy potřeba vyjadřovat především vnitřní hodnoty. V plastickém pojetí se tato estetická vyhraněnost uplatňovala i u sochařů Roberta Frangeše-Mihanoviče a Ivana Meštroviče.

Co se grafiky týče, patřilo jí čelné místo v ilustrační tvorbě (již k dokonalosti dovedl Ljubo Babič). Dalšími zastoupenými příklady vynikajícího uměleckého řemesla jsou práce v kovu, skle a keramice, plakáty a scénografie, stejně jako nábytkové a textilní návrhářství (dnes bychom řekli design).

Výstava nás může ubezpečit, že chorvatské secesní umění se v podstatě neliší od našeho, spíše bylo jeho dobovými teoretickými apologety jinak artikulováno a interpretováno: „chorvatskými tématy“ takto měly být proroctví, samota, odcházení, zásvětí a věčnost. Ovšem tato témata důvěrně známe i z naší symbolicko secesní éry, a to i ve zdánlivě nesoudržném rozpětí od Františka Bílka k Alfonsi Muchovi. A stejně jako u nás bylo také v Chorvatsku období secese pouhým intermezzem mezi historismem a impresionismem na jedné straně a nastupujícím kubismem a expresionismem na straně druhé. Výstava tak může být chápána jako „globalizační ohlas“ jen relativně dávné kulturní integrity mnohanárodnostní habsburské monarchie.

JAROSLAV VANČA