Zpět na titulní stránku

číslo 31

Zpět na titulní stránku

vyšlo 24. 7. 2006

Televizní glosář


JANY CIMBUROVÉ

Westerny nikdy nezestárnou

Letní programové sestavy hledají divácké jistoty, do hlavních vysílacích časů pronikají i mnohokrát obehrané české trvalky. Česká televize také sáhla k divácky atraktivním položkám, ať již pocházejí z bohatého, ale ne zcela využívaného archivu (Možná přijde i kouzelník, cyklus tuzemských detektivek), nebo nabízejí čerstvě nachystané tituly. O anglickém mágovi Derrenu Brownovi a jeho manipulacích s náhodně sestaveným vzorkem lidí jsme již psali, nyní se budu věnovat žánru zdánlivě již muzeálního - westernu.

Yul Brynner ve filmu Sedm statečnýchČT nachystala rozsáhlou retrospektivu titulů někdy důvěrně známých, jindy takových, které nás dosud míjely. Vesměs jsou opatřeny českým dabingem, neboť titulkovaný pořad na ČT 1 v čase mezi osmou a devátou hodinou večerní prostě nesmí vstoupit, zpohodlnělí diváci prý odmítají číst. České přemluvení se však pokaždé nevyvedlo, přinejmenším dabing Sedmi statečných, v pořadí již třetí, kterými byl celý cyklus uvozen, vzbuzuje spíše rozpaky svou verbální bezvýrazností.

Mezi westerny nalezneme jak díla - řekněme - nezastřeně divácká a bez větších ambicí (například Bandolero, Rio Bravo), tak snímky špičkové. Mimořádným objevem jsou Kapsy plné dynamitu: režisér Sergio Leone, proslavený hlavně zásluhou Tenkrát na západě, se tu vypravil do Mexika, aby v bizarně nadsazených odstínech vylíčil svérázné spojenectví jedné nesourodé dvojice - prchlivého lupiče a distingovaného odborníka přes nálože. Režisér tu opět posunul zdánlivě strnulá žánrová klišé až na hranici jejich parodie. To je ostatně i případ legendární westernové komedie Butch Cassidy a Sundance Kid, která již definitivně zrušila klasické dělení na hodné a zlé, tituloví desperáti jsou přímo zosobněním sympatických chlapíků, kteří se jen jakoby mimochodem živí přepadáváním vlaků. Ale příznivce obou roztomilých psanců jistě potěší další film Butch a Sundance: Začátky, který mapuje jejich rané mládí a první „profesní“ zkušenosti. Není se čemu divit: každý jsme nějak začínali.

Možná to ani nebylo záměrem dramaturgů, ale cyklus předkládá výstižnou přehlídku rozličných přístupů k westernu. Naplňují se klasická schémata, byť opatřená různě nabádavými či přímo osvětovými prvky, ale také se dočkáme výrazných posunů v tvaru i pojetí, třebaže se zaměřují toliko na více či méně důvtipné přetáčení dosud závazných postupů a významů. Lze jen litovat, že do cyklu nepronikly ještě takové tituly, které westernový háv použily jako zástěrku k vyslovení závažných postřehů o současném světě a dění v něm.