Jak povstal kotouč
gramofonový
Týdeník
Fonogram, připravovaný sběratelem, překladatelem a publicistou Gabrielem
Gösslem, je už osmým rokem jistotou úterního večera na stanici Český rozhlas
2 - Praha. Souběžně s pořadem připravoval Gössel pro Týdeník Rozhlas i jeho
písemnou podobu. Setkala se s nebývalým čtenářským zájmem, a tak se v roce
2001 - vedle prvního CD ze stejnojmenné edice, zpřístupňující unikátní
nahrávky průkopníků české populární hudby - objevila na trhu i kniha,
opatřená podtitulem Praktický průvodce historií záznamů zvuku. Cédéček z
Edice Fonogram už vyšlo přes dvacet a nyní vychází i další Gösslova kniha:
Fonogram 2: Výlety k počátkům historie záznamu zvuku (vyd. Radioservis).
Jejím základem jsou opět články, publikované v Týdeníku Rozhlas, pro potřeby
obsáhlé publikace ovšem doplněné o další podrobnosti.
Kniha
je koncipována obdobně jako první Gösslův titul. V úvodní části se čtenáři
dozvědí podstatná fakta i zajímavosti z historie zvukového záznamu v různých
zemích světa, ve druhé se pak prostřednictvím dalších tematických kapitol
přenesou do Čech - autor je seznámí mj. s tím „jak povstává kotouč
gramofonový“ či s příběhem prvorepublikové fonotéky České akademie věd a
umění, připomene zlatou éru pražských šantánů, ale i kupletů a písní na
motocyklové, tramvajové či železniční téma. Třetí oddíl knihy je neméně
vděčný - obsahuje přes třicet hutných profilů převážně českých skladatelů a
interpretů, jejichž jména už upadla v zapomnění (Vojta Merten, Karel Pečke,
Harry Osten), ale i těch legendárních (Jarka Mottl, Eman Fiala, Jára
Pospíšil, Ferenc Futurista). V závěrečné části pak autor s obdivuhodnou
erudicí mapuje český a slovenský repertoár populární hudby na gramodeskách
nejrůznějších značek.
Čtenáři Týdeníku Rozhlas dobře vědí, že součástí jakéhokoli článku Gabriela
Gössla vždy bylo množství barevných ilustrací, a tak zřejmě nebude
překvapen, že kniha Fonogram 2 je přetisky dobových reklamních materiálů,
fotografií a etiket gramodesek přeplněna skoro tak jako je Gösslův byt na
Malé Straně napěchován desítkami starých gramofonů, fonografů, ozvučnic,
kliček a plechových krabiček na gramofonové jehly. Díky této grafické
velkorysosti je jeho věcným, leč čtivým jazykem psaná nová knížka nejen
obsáhlá (544 stran!), ale také aspirující na titul Nejkrásnější knihy roku.
MILAN
ŠEFL |