Zpět na titulní stránku

číslo 22

Zpět na titulní stránku

vyšlo 22. 5. 2006

Dívejte se


I v éře fašismu se lidé měli rádi

Pondělí 29. května, ČT 2, 22.35

Počínání hrdinů Amarcordu je často bizarníNikoli nadarmo se Fellinimu přezdívalo mág filmového obrazu. Do svých filmů dokázal prolnout bizarnost společně s poetickými akcenty, sarkasmus s mimořádnou senzualitou. Platí to rovněž pro Amarcord (1973). Režisér se tu obrací k éře italského fašismu, kdy sám prožíval mládí, kdy zápolil se zkostnatělou školskou výchovou, s náboženskou upjatostí, kdy ochutnával první erotické podněty. Není divu, že v plejádě často groteskních příhod, spojených zejména s institucí rodiny jako základního pilíře společnosti, se samotná existence represivního režimu odsouvá nejprve do pozadí a poté zcela vytěsňuje. Lidé se radují z maličkostí, se vší vážností prožívají drobná traumata, okouzleně přihlížejí grandiozním oslavám či průvodům, všemu, co je aspoň na okamžik vytrhne z všední existence, ochotni stádně zvednout ruku k fašistickému pozdravu. I když to režisér popírá, jistě se inspiroval i osobními zážitky, ostatně už sám nářeční termín „amarcord“ nese význam „vybavuji si“.

Snímek nemá ústředního hrdinu: lze říci, že jím je celé přímořské městečko, počínaje dospívající mládeží a konče nejstarší generací. Přesto některé postavy vystupují do popředí častěji než jiné: především je to student Titta a jeho snadno navztekatelný otec Aurelio, ale také povětrná dívka přezdívaná Štístko či advokát, jenž svými přímo do kamery vyprávěnými vstupy vnáší jistý odstup a nadhled, když vypráví o dějinách a pamětihodnostech městečka.

Fellini dává velký prostor vzpomínkám, představám a snům svých hrdinů, často mžitkovým, ale někdy rozvedeným šířeji. Ve filmu nalezneme různorodé stylové i žánrové roviny: vedle lyrického poletování chmýří či sněhu, bezstarostného dovádění a prozpěvování nacházíme karnevalově odlehčené postavy (cholerický Tittův otec s anarchistickými tendencemi, stále však mírněný svou ženou) i celé události (výlet do přírody s pomateným strýčkem, který se nejprve počurá, když si zapomene rozepnout poklopec, a posléze vyleze na strom s pověstným křikem „Chci ženskou!“).

JAN JAROŠ