Zpět na titulní stránku

číslo 4

Zpět na titulní stránku

vyšlo 16. 1. 2006

Pořiďte si


NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE RADIOSERVISU

Martin Válek sólově i v kvartetu

Talentovaný houslista mladší generace Martin Válek je úspěšným sólovým i komorním hráčem; koncertuje s domácími i zahraničními orchestry v Česku i ve světě a je zakladatelem a prvním houslistou smyčcového kvarteta Epoque Quartet. Obě své muzikantské tváře představuje také na dvou nových CD: se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu interpretuje houslové koncerty Antonína Dvořáka a Samuela Barbera (vyd. ArcoDiva+Radioservis) a se souborem Epoque Quartet hraje smyčcové kvartety Claude Debussyho a Maurice Ravela (vyd. Radioservis).

Proslulý Dvořákův Koncert pro housle a orchestr op. 53 (z roku 1880) se vyznačuje náročným, moderním postavením sólisty ve vztahu k orchestru; je to krásná a často hraná skladba s duchovním rozměrem, plná dvořákovsky vřelé jímavosti a citu i ryze české melodičnosti. Sólový part nabízí pro interpreta skvělé možnosti i prubířská úskalí. Válek se jej zhostil bravurně, s vnímavým přístupem k skladatelovým nárokům. Zajímavý dramaturgický protipól k Dvořákovi tvoří Houslový koncert Samuela Barbera z roku 1939. Jeho dokončení provázelo poněkud komplikované přijetí a následný "hudební soud": objednavatel prohlásil, že třetí věta je nehratelná a žádal o vrácení honoráře; poté, co tuto větu dokázal zahrát student Curtisova hudebního institutu, však spor skončil "nerozhodně" - skladatel si mohl ponechat polovinu honoráře. Finále se však skutečně od prvních částí skladby, vyznačujících se romantickou emocionalitou, značně odlišuje. Atakuje posluchače ostrými kontrasty a prudkým spádem, houslista Válek si však s nimi stejně jako s lyrickými pasážemi prvních dvou vět poradil.

Nové CD Epoque Quartetu přináší dvě impresionistické skladby francouzských komponistů. Podnětem k Smyčcovému kvartetu g moll Claude Debussyho bylo seznámení s partiturou Musorgského Borise Godunova. Z této inspirace však vznikla (roku 1893) novátorsky koncipovaná hudba, v níž je dominantní proměnlivá zvukovost, narušující dosud obvyklé konvence evropského novoromantismu a předznamenávající hudební impresionismus. Raný Ravelův Smyčcový kvartet F dur (dokončený v roce 1903) je ukázkou vytříbené klasické formy a bohatství hudebního obsahu. Epoque Quartet dokázal vytěžit maximum ze zvukové barevnosti, melodické invence i rytmické objevnosti obou skladeb, hraje je procítěně a s porozuměním. Na výkonu tělesa se podepsal talent a sehranost, vnímavý smysl jeho členů pro hudbu různých stylů (i žánrů - Epoque Quartet hraje také jazz a rock) a bohatá zkušenost sólistů, kteří jsou na pódiu doma. A také - nikoli na posledním místě - sympatické hudební nadšení.

(ap)