číslo 24
vychází 6. 6. 2005

Zpět na obsah         

Tipy ČRo


Pondělí 13. 6. 2005 Český rozhlas 2 - PRAHA - 23.05 hodin

Půlnoční country pohoda Mirka Černého

Svět železnice, který byl ve dvacátých a třicátých létech minulého století symbolem dlouhých cest, dobrodružství s velikánskou příchutí romantiky, neprorostl žádnou hudební oblast tak intenzivně jako americkou country. Fenomén kolejí, náspů, tunelů, supících a hvízdajících lokomotiv, nádraží a nádražíček, strojvůdců a topičů i černých pasažérů a tuláků, kteří věřili, že právě jejich vlak míří zaručeně do zaslíbených krajů, dokázal ve třicátých létech lehce překlenout i módní vlnu náhle nalezeného amerického symbolu hrdinství, kovboje. V následujícím desetiletí nejprve odvážel rekruty do vojenských táborů a pak byl jednoznačným synonymem návratů z válečných polí. Po tom všem nebyl nejmenší zázrak, že se díky kolosálně patriotickému cítění i chvályhodné nezměrné úctě Američanů k historii a tradicím nevytratil z aktivního písňového katalogu ani v dobách, kdy se tenhle svět i se svou romantikou plnou páry, dýmu a jisker až na nepatrné výjimky odebral mezi muzejní exponáty.

Tuhle mimořádně bohatou éru otevřel v roce 1924 překvapivě poměrně dobře zavedený operetní tenor, texaský rodák Vernon Dalhart baladou o "Havárii staré sedmadevadesátky". O country muzice neměl sice nejmenší tušení, ale jeho nahrávka se skvěle prodávala a nakonec z ní byla první milionová country deska. Na jeho, vpravdě náhodnou trefu, navázal doslova nepřekonatelně skutečný brzdař, Jimmie Rodgers, všeobecně a právem považovaný za otce americké country. Vlakovou romantiku rozvinula i rodinná parta jeho současníka A. P.Cartera a především díky jeho ódě na "Wabash Cannoball" se na deskách nádherně chytil pozdější "Král US country", Roy Acuff. Bratři Ervin a Gordie Rouseové oslavili v roce 1939 první rychlíkové spojení mezi Miami a New Yorkem "Pomerančovým expresem", (diskofilové najdou originální verzi na CD "Poklady US Country", kterou docela nedávno vydal Radioservis), který o nějaké čtvrtstoletí dovedl k nové slávě Johnny Cash. Zejména katalog jeho úvodních let dokonale prostupuje atmosféra vlaků a právě odtud prosákla i do katalogu našich countrymanů.

Originály i dokonale věrné české verze některých z nejslavnějších vlakových písniček připomenou Jimmie Rodgers, Rouse Brothers, Johnny Cash, Hank Snow, Merle Haggard, Dwight Yoakam, Greenhorns, Michal Tučný, Pavel Bobek, Rangers a Karel Černoch. Překvapivě žádná neobtěžuje tím, že železničáři jsou na tom zle a pokud nedostanou přidáno začnou stávkovat.

(jč)