Neděle 6. 2. 2005 Český
rozhlas 2 - PRAHA - 8.04
Repríza 10. února v 14.30
TOULKY ČESKOU
MINULOSTÍ - 502
Svatý
Jan Nepomucký
Kolem
roku 1340 se v obci jménem Pomuk nedaleko Blovic v západních Čechách narodil
chlapec, který dostal jméno Jan. Za necelé čtyři stovky let nato se z něj
stal světec, jehož popularita svého času zastínila všechny patrony české
země.
Uctívání
svatých patřilo k těm nejdůležitějším projevům náboženského kultu. V naších
zemích byla tato tradice nadlouho přerušena husitstvím. Návrat ke kultu
světců nastal až po více než dvou staletích v souvislosti s rekatolizací.
Trvalo nejméně další dvě generace, než si lidé na přítomnost svatých zvykli,
o to však byl respekt k nim hlubší. Vyvrcholil v 17. století. Vůbec
nejuctívanějším světcem "svatých Čech" se v oněch časech stal Jan Nepomucký.
Po mnoha průtazích byl roku 1721 prohlášen nejprve za blahoslaveného, a za
dalších osm let ho s velkou slávou konečně kanonizovali. Skutečný i
legendární příběh tohoto muže je natolik spletitý, že se vymyká stručnému
zachycení. Jan (či Johánek) z Pomuka se stal jakousi protiváhou Jana Husa.
Úcta k tomuto Janovi měla překrýt památku kacířského Jana. Ten i onen byli
Jihočeši, oba mistři Karlovy univerzity, oba žili v časech Václava IV. Oba
byli pokládáni za důvěrníky královny Žofie Bavorské. Vinou několikanásobného
omylu v záznamech a jejich interpretaci (omylu, kterému nasadil korunu
básnivý Václav Hájek z Libočan) začal být Jan z Pomuka, zvaný později Jan
Nepomucký, považován za mučedníka zpovědního tajemství. Údajně odmítl
prozradit tyranskému králi Václavovi hříchy, s nimiž se mu při zpovědi
svěřila královna. A prchlivý panovník dal zpovědníka utopit. Drama se mělo
odehrát roku 1383. Dnes víme, že všechno se stalo trochu jinak. Nad vší
pochybnost je jasné, že Jan zahynul o deset let později v roce 1393.
Zpovědníkem u královského dvora být nemohl, protože patřil k opoziční
skupině arcibiskupa Jana z Jenštejna. Doktor Johánek, jak se mu říkalo kvůli
malému vzrůstu, po studiích církevního práva udělal kariéru notáře a po
hodnostních stupíncích vystoupal až do funkce generálního vikáře pražského
arcibiskupa Jana z Jenštejna. Stoupal tak dlouho, až v jeho službách
zahynul. Příčinou byl spor mezi arcibiskupem a králem ve věci kladrubského
opatství. Generální vikář Jan podepsal listinu, která krále natolik
rozzuřila, že ho dal zavřít, mučit a nakonec shodit z Karlova mostu.
Jenom na
okraj podotkněme, že expertiza Johánkových ostatků v roce 1973 vyvrátila
ještě jeden omyl. Budoucí světec se neutopil, nýbrž byl vhozen do vody už
mrtvý, s rozlámanými kostmi a proraženým obličejem. Podle novodobé diagnózy
došlo ke smrti výronem krve do mozku. Nicméně do paměti generací se Jan z
Nepomuka zapsal jako mučedník zpovědního tajemství, začal konat zázraky,
přičemž ten hlavní se dostavil roku 1719. Tehdy byly v souvislosti s
chystaným blahořečením zkoumány jeho pozůstatky. A v lebce byl po staletích
nalezen zcela neporušený Janův jazyk, který dokonce po čase zčervenal, jako
by naběhl krví. Moderní expertiza dospěla k vysvětlení zcela prozaickému: v
případě hmoty, která vypadla z lebky, nešlo o jazyk, jak se 250 let věřilo,
ale o takzvaně dekomponovanou mozkovou tkáň. Mozek se zmenšil a propadl do
spodní části lebky, přičemž ve vzduchu nasákl vlhkem - zdálo se, jako by
"naběhl". I když řadu skutečností o tomto světci bylo třeba korigovat,
respekt, který jeho tragický osud vzbuzuje, se neumenšil. Svědčí o tom
kupříkladu svědectví tehdejšího pražského arcibiskupa Františka Tomáška:
Moderní věda zjistila, že nejde o zbytky jazyka svatého Jana Nepomuckého,
ale o zbytek jeho mozkové tkáně, což význam relikvie ještě zvyšuje, neboť
jazyk je podřízen mozku člověka.
JOSEF
VESELÝ |