číslo 2
vychází 3. 1. 2005

Zpět na obsah         

Hudba


NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE

Nicoló Paganini v podání Pavla Šporcla

Nové album Pavla Šporcla, věnované hudbě houslisty a skladatele Paganiniho, je přesvědčivým dokladem jeho virtuozity i schopnosti získat posluchače efektním výkonem zabaleným do přitažlivě svůdného balení. Tímto "balením" není pouze výrazně rudý obal desky či hraný videoklip, který je její součástí jako bonus. V první řadě je to Šporclův výkon, který si posluchače získává přesnou, pečlivou propracovaností, vytříbeným smyslem pro oblouk melodie, temperamentem a dynamikou. A možná především - vpravdě "ďábelským" tempem. Vedle osvědčených paganiniovských čísel - interpret vybral z jeho slavných 24 Capriccií šest, dále Cantabile D dur, Rej čarodějnic, Sonátu e moll, některé Paganiniho variace na skladby jiných autorů (Süssmayer, Rossini) atd. - zařadil i kompozici amerického jazzového hudebníka Davida N. Bakera - Etnické variace na Paganiniho téma. Tato skladba je další pozoruhodnou ukázkou, jak osobnost démonického muzikanta dodnes inspiruje hudebníky různých žánrů a stylů. Klavírista Petr Jiříkovský, jenž s disciplinovanou pokorou Šporcla doprovází, zaslouží uznání o to větší, že - jak z jeho sólových výkonů víme - jde o znamenitého pianistu, který umí být i partnerem v menší roli.

(ap)


Filmové a muzikálové melodie v podání rozhlasových symfoniků

Symfonický orchestr Českého rozhlasu i jeho šéfdirigent Vladimír Válek mají ve svých muzikantských srdcích vyhrazen prostorný koutek pro jazz a kvalitní zábavnou hudbu. Je dobře vybaven, aby se v něm populárním melodiím dobře dařilo, mohly se rozvíjet a obléci občas nový aranžérský kabátek. V případě potřeby je tak tato rozvernější sestřička vážné hudby vždy v pohotovosti - což se ostatně (nejen) rozhlasovým tělesům vždycky hodí. Však také SOČR vhodných příležitostí využívá; není náhoda, že byl pověřen, aby předvedl své umění v této oblasti i na Pražském jaru 2005, kde doprovodí slavného amerického klavíristu a skladatele Herbieho Hancocka mj. ve skladbách G. Gershwina, D. Ellingtona a dalších.

Orchestr, řízený šéfdirigentem Válkem, vydává nyní atraktivní výběr filmové a muzikálové hudby. Zařadil do něj směs známých Gershwinových melodií z muzikálů a filmů, písně ze slavných světových filmů a - což je zvlášť sympatické - hodně české hudby: písně Jaroslava Ježka vesměs z her V+W, známé písničky ze starších českých filmů od Srnkových Modravých dálek přes Jen pro ten dnešní den S. E. Nováčka až k Benešově popěvku Přednosta stanice. V závěru znějí písně z českých filmových muzikálů od Starců na chmelu až k Šlitrově Babetě z "Klarinetů", která tvoří vděčné finále desky.

Většina skladeb nového CD žije dávno svým samostatným životem a mnohdy už ani nevíme, ve kterých filmech či divadelních hrách zazněly po prvé. Je proto užitečné, že tyto dobové souvislosti deska připomene. Její hlavní přínos je však ve vydatné porci (73 minut!) dobré muziky. Písně zde znějí "pouze" v orchestrální podobě, posluchač však texty ani nepostrádá. Jednak mu při poslechu jaksi naskakují samy, jednak jsou jejich úpravy pro symfonický orchestr nápadité, zvukově bohaté a dokonale využívají možností orchestrálního tělesa. Na kvalitních aranžích se podepsali Václav Zahradník (projekt byl původně zahájen s jeho tvůrčí účastí, bohužel mu však už nebylo souzeno práci dokončit) a Jan Kučera.

(ap)