číslo 48
vychází 15. 11. 2004

Zpět na obsah         

Hudba


NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE

Ančerl Gold 31-36
(Supraphon)

Velký projekt souborného vydání nahrávek Karla Ančerla s Českou filharmonií, věnovaný 30. výročí úmrtí slavného dirigenta (vzpomněli jsme je loni) se zvolna blíží k závěru. V těchto týdnech vyšlo dalších šest CD - č. 31 až 36 z plánované dvaačtyřicetidílné série. Dosud vydané části se setkávají doma i ve světě s velmi příznivým ohlasem, prestižní hudební časopisy je komentují obdivnými recenzemi. Zlatý Ančerl se i úspěšně prodává. (Nejvíce ve Francii, Velké Británii, Japonsku a USA; dosud největší zájem byl o Koncerty pro housle a orchestr Antonína Dvořáka a Josefa Suka.) Což dokládá životnost Ančerlova uměleckého odkazu. Jeho dirigentská tvorba zůstává vzorem syntézy uvážené koncepce a pečlivé práce s detaily, dokonalé znalosti partitury a schopnosti vystihnout její architekturu, stejně jako vytříbeného slohového cítění. Platí to i o nejnovější šestici CD, jejichž dominantou jsou kantátové skladby moderních autorů světových (Stravinskij, Prokofjev) i českých (Martinů, Vycpálek). To je obor, ve kterém se Ančerl pohyboval s mimořádnou jistotou a vytříbeným smyslem pro sborovou tvorbu. Věděl si rady s moderními výrazovými prostředky, jejich zpřístupněním posluchačům i s fenoménem lidského hlasu a jeho začleněním do velkého symfonického aparátu. Stravinského Svatba je již sama o sobě událostí - vedle vokálních sólistů se tu totiž na jednom pódiu sešly čtyři klavíry. Dalším dramaturgickým svorníkem této skupiny jsou rozměrné symfonie, počínaje Brahmsovou Druhou, přes Mahlerovu Devátou až ke dvěma posledním symfonickým dílům Bohuslava Martinů, jež Ančerl nahrál v době, kdy u nás Bohuslav Martinů, žijící v zahraničí, byl v oficiální nepřízni. Poslední skupinou nahrávek jsou nástrojové koncerty. Ančerl doprovázel rád a s nesmírnou poctivostí, zvláště, spolupracoval-li s takovými osobnostmi, jako byli houslový virtuos Josef Suk či violoncellista André Navarra. Orchestrální doprovod u něj přitom nikdy není v pozadí, ale podporuje sólistův výkon a kreativně dotváří celkový technický i stylový obraz.

(ap)