číslo 42
vychází 4. 10. 2004

Zpět na obsah         

Tipy ČRo


Sobota 16. 10. 2004 Český rozhlas 2- PRAHA - 16.30 hodin

Staří, ale dobří

Autorský vklad Johna Lennona a Paula McCartneyho populární hudbě je nade vší pochybnost, ale na prvních albech Beatles lze najít i písničky, které si vypůjčili od svých zámořských rhythmandbluesových, soulových nebo i jazzových vzorů. O některých takových skladbách, resp. jejich originálních předlohách, bude další říjnové vydání pravidelného vzpomínkového půlhodinového pořadu autorů Jiřího Kasala a Richarda Lhotského. Na tomto místě připomeneme dva příklady. Že kořeny, z nichž začal klíčit mersey sound, představují velmi pestrou a bohatou směsici, o tom svědčí třeba velká slabost jednoho z Beatlů, Paula McCartneyho, pro zpěvačku zdánlivě staromódního hudebního světa. Samozřejmě, pro kluka v pubertálním věku. Paul McCartney vzpomínal, že si jako středoškolák přímo náruživě pouštěl desky s Peggy Lee a dokonce se snažil některé její songy sám hrát na piano. Paul také později prosadil jeden z nich do repertoáru Beatles, což byla právě tato píseň Peggy Lee, půvabné dámy s pohnutým osudem a skandinávským původem, Till There Was You.

Při důkladnějším studiu dějin populární hudby je možno zjistit, že jednou z písní, kterou od amerických autorů a interpretů nejčastěji přebírali britské skupiny, byl soulový standard s magickým názvem Money, That´s What I Want, Peníze, to je to, co chci. V původní verzi ji nahrál v roce 1959 Barrett Strong, jeden z objevů tehdy teprve se rozbíhající nahrávací společnosti Motown z Detroitu. Byla to jeho nejslavnější píseň, ničím dalším, co natočil, se jí už tento soulman tmavé barvy pleti nepřiblížil. V této půlhodince ještě zazní například songy Please Mr. Postman s Marvelettes, Anna (Go To Him) s Arthurem Alexandrem a A Taste Of Honey s Lennym Welchem.

(jk)