číslo 40
vychází 20. 9. 2004

Zpět na obsah         

Názory, komentáře


TELEVIZNÍ GLOSÁŘ

Svoboda volby

Věnovat v létě soustředěnější pozornost televizní obrazovce, nemívá valný smysl. Snad s výjimkou olympiády to platilo i letos. Hlavním ziskem případné další divácké asistence u tradičního prázdninového plenění archivů bylo opět "pouhé" potvrzení smutného faktu, že i v televizi bývávaly doby, kdy herci pouze donekonečna nevyprávěli přihlouplé historky, ale hráli, a ani humor nebyl jen diletantskou přehlídkou prvoplánové vulgarity, ale intelektu a profese.

Méně nápadná, ale o nic radostnější, je další zkušenost, kterou mohl divák utrpět při letním surfování napříč kanály a která sílí i v novém školním roce. Souvisí s konfrontací s nedávnou minulostí, kdy i průměrná zkušenost stačila, aby člověk záhy zjistil, zda je mu servírován pokrm z vývařovny komerční televize nebo vybranější menu veřejnoprávní kuchyně. Dnes je hranice mezi nimi stále méně zřetelná.

Pozastavovat se nad skutečností, že prodejné televize lanaří úspěšné pořady z veřejnoprávní obrazovky (viz Cestománie), by asi bylo o málo pošetilejší než se divit, že znovu pokoušejí své štěstí v žánrech, kde dříve pohořely. Samo o sobě by např. jejich úsilí o původní televizní seriál "ze současnosti" mohlo nejen prospět diváckému komfortu, ale dokonce i ulehčit ČT. Ta by pak mohla uvolněný prostor a čas věnovat něčemu hodnotnějšímu, než se zdá být nové přemílání starých dietlovských klišé a nových telenovelních schémat v právě odstartovaném seriálovém Náměstíčku "osvědčeného" tandemu Míka - Hanuš (mj. tvůrců nedávno připomenuté stupidity s názvem Šípková Růženka).

O poznání nebezpečnější než pokusy komerčních televizí rozšířit své pole působnosti do veřejnoprávního hájemství, je stále nápadnější snaha ČT o protiútok. Za všechno oživené nadbíhání vkusu mas zmiňme namátkou dva příklady: Ze zavedených titulů sem patří Banánové rybičky Haliny Pawlowské, které postupem času definitivně zesenilněly do podoby autoparodie druhdy zábavného pořadu. Z nových pak nelze přehlédnout pořad "na hranici reality show a life-style magazínu" s názvem Vypadáš skvěle. Tomu, kdo měl to štěstí a pořad, v němž vás "hvězdný tým změní k nepoznání", neviděl, snad o jeho úrovni a zaměření napoví proklamované propojení s Nedělním Bleskem pro ženy.

Podobně jako v případě politických stran či jogurtů a prášků na praní, můžeme se i při sledování obrazovky už řadu let rozhodovat a volit. Teoreticky. V praxi až příliš často skrývají různé obaly týž obsah, a zdánlivě protisměrné cesty vedou ke stejnému cíli. Nejen v jogurtech a politice. Totéž se stále nápadněji týká i obrazovky.

JAN SVAČINA