číslo 32
vychází 26. 7. 2004

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 2. 8. 2004 ČT 2 - 20.55 hodin

Nešika mezi poldy zasahuje

Tom DiCillo - známe od něho taková díla jako Život v oblouznění nebo Život v sedmém nebi - patří mezi přední tvůrce nezávislého amerického filmu, avšak v jednom ze svých nejnovějších děl chtěl prokázat, že umí natočit i příběh, který by zaujal stejně jako hollywoodské zboží. Původní titul Double Whammy (přeložitelný snad jako Dvojité kouzlo) se však tuzemskému videodistributoru nezdál dosti atraktivní, takže se rozhodl pro "senzačnější" název Bouchači a bouchačky, který pak převzala i Česká televize.

Ani v Americe to polda nemá lehkéDiCillo se netají tím, že vytvořil únikovou, místy až bláznivou komedii, která rozehrává příhody poněkud smolařského poldy Raye (Denis Leary) a balancuje na hranici mezi dojemností, přerůstající až v směšnost zčásti trapnou, a bizarní morbiditou. Roye totiž zradí záda v nejméně příhodném okamžiku - na začátku selže v zásahu proti gangsterům, kteří vtrhli do kavárny, v závěru se pak málem postřelí, když si na milostné schůzce sebevědomě pohrává se zbraní. Mezi tyto krajní body jsou vloženy žánrově i tematické rozličné motivy, spojené právě s postavou hlavního hrdiny, případně s lidmi z jeho těsného sousedství (hispánský vrátný, dvojice potrhlých scenáristů, píšících kriminální film, případně též Rayův parťák, jehož představuje jej někdejší hvězda nezávislých filmů, rozkošně ohyzdný Steve Buscemi).

Na jednotlivé události DiCillo nahlíží s naivizovaným okouzlením jakoby zveličující lupou. Spolehlivě rozpoznáme režisérův osvědčený styl, byť zúžený na pouhou vnější skořápku zbavenou přiměřené náplně. Film se díky své groteskní morbiditě zařazuje do linie oblíbených vražednických komedií (má ovšem blíž k Lupičům paní domácí než k Fargu nebo Pulp Fiction), aniž by je ovšem jakkoli obohacoval a aniž by se přiblížil jejich cynismu; naopak můžeme uvažovat o jisté láskyplnosti, s níž DiCillo nahlíží své smolné postavičky.

Herecké výkony splývají s celkovou inscenační nadsázkou, stylizovány do výrazově přeháněného tvaru zejména mimického a gestického - jak v případě Raye, tak u parťáka, jehož sužují starosti s potlačovanou homosexualitou, nemluvě o rázné Rayově milence i plejádě vedlejších figur. Co říci závěrem? Nenechte se odradit bulvárním titulem ani mými výhradami, a dívejte se.

JAN JAROŠ


Úterý 3. 8. 2004 ČT 1 - 20.00 hodin

Na vítězství

Že depozitáře všeho druhu mohou skrývat nejneuvěřitelnější poklady, je obecně známá věc. Pro to, co v zaprášených regálech depozitáře dublinské lékařské fakulty objevili její tři zaměstnanci, je však i slovo "poklad" málo. Neboť oni tu narazili přímo na zlatou žílu. Pravda, na první pohled ta vypreparovaná hlava australského domorodce v lihové lázni nijak lákavě nevypadá. Jenomže Robert Balagong, jemuž před více než dvěma sty lety patřila, neztratil ani po smrti nic ze svého rozhledu a svých neobyčejných schopností. A nemůže-li již bojovat za práva svého lidu, což činil, dokud žil, pomáhá alespoň ze všech svých sil svým novým kamarádům. Jenomže nepřetržitá řada výher by musela jednou i v méně vtipné hlavě, než je ta, kterou vlastní místní bookmaker, vzbudit podezření...


Středa 4. 8. 2004 NOVA - 20.35 hodin

Přístav naděje

Sympatická Birdee Pruitt se přímo během živého vysílání oblíbené televizní talk show dozví, že ji manžel Bill podvádí s její nejlepší kamarádkou a chce se rozvést. Ještě téhož večera opustí se svou osmiletou dcerou Chicago a vrátí se domů, do rodného městečka Smithville v Texasu, kde žije její svérázná matka v domě plném vycpaných zvířat. Velmi záhy však zjistí, že téměř všichni obyvatelé městečka, kde byla kdysi jako studentka několikrát vyhlášena královnou krásy, vědí z televizního talk show o krachu jejího manželství s Billem, který byl tenkrát oblíbeným kapitánem fotbalového mužstva. To jen prohloubí krizi, ve které se po nečekaném životním zvratu ocitla...

Režie Forest Whitaker. Hrají Sandra Bullock, Harry Connick Jr., Gena Rowlands, Mae Whitman, Michael Paré, Cameron Finley, Kathy Najimy a další.


Čtvrtek 5. 8. 2004 PRIMA - 19.55 hodin

Klub snů - Srdce v džungli

Do hotelu v Mexiku přijíždějí na exkluzivní dovolenou noví hosté. Mezi nimi je Ernest Kowalski, Armin Knapp a Anna se svým synem Melvinem - její muž měl původně přijet s nimi, ale z pracovních důvodů nemohl. Melvin jet nechtěl a teď je ze všeho otrávený, brzy se ale spřátelí s panem Kowalskim, který mu vypráví o říši Mayů, a druhý den spolu jedou i na výlet. Na trhu Kowalski koupí sošku "požírače hádek", která prý zažene domácí problémy. Anně pak přijde fax od manželova právníka - prý by rád našel nějaké řešení jejich manželské krize, aby neskončili u rozvodu. Melvin chce vztah rodičů zachránit a z Kowalského pokoje vezme sošku "požírače"...

Režie Berno Kürten. Hrají Francis Fulton-Smit, Katja Weitzenböcková, Leonard Lansink, Melvin Lipke, Niki Greshová, Barbara Philippová, Sharon Braunerová a další.


Pátek 6. 8. 2004 ČT 2 - 22.30 hodin

Čechomor v akci

Skupina Čechomor se stala fenoménem české populární hudby. Je jedním z nejvýraznějších představitelů prolínání žánrů, v tomto případě folklóru a rocku. Osobité úpravy lidových písní si získaly řadu příznivců, a to napříč věkovým a sociálním spektrem. Důvodem bude zřejmě poctivost, s jakou skupina ke své práci přistupuje. "Na jednotlivých písničkách si dáváme hodně záležet, hledáme jejich správnou tvář," říká jeden z lídrů kapely Karel Holas a pokračuje: "Hraní jako takové je nám přirozené, takže si písničku připravíme a nazkoušíme. Při vystoupeních se pak zformuje do správné podoby."

Zpěvák Čechomoru František Černý ve filmu Rok ďáblaHudební dokument nazvaný Čechomor - uprostřed běhu zachycuje kapelu při zkouškách i vystoupeních, zaznamenává osobní vyznání jejích členů a nabízí řadu archivních filmových materiálů. Připomíná například i spolupráci s Američanem Jazem Colemanem. Ten s Čechomorem připravil a nahrál album Proměny, které se pro skupinu stalo přelomové. Vystupuje na něm s Collegiem českých filharmoniků. "Coleman je inspirativním hudebníkem, který je schopen pojmout škálu od punku ke Dvořákovi," představuje kolegu Holas a dodává: "Má velké srdce. Ostatně ve světě spolupracoval s židovskými muzikanty, Jihoafričany, Maury i Evropany. Notové party pro Collegium vznikly hlavně díky jemu. My přece jenom takové věci neděláme každý den a asi by nám nějakou dobu trvalo, než bychom se prokousali zákonitostmi aranže pro komorní orchestr."

S Colemanem si Čechomoři zahráli i ve filmu. Spolu s písničkáři Plíhalem a Nohavicou je totiž režisér Petr Zelenka obsadil do snímku Rok ďábla. Pro Čechomor to byl další úspěch: z muzikantů se stali rázem i herci (František Černý byl ovšem ve filmu jako doma už předtím) a spolu s Nohavicou získala kapela dokonce Českého lva za hudbu k filmu. "Ne, že bychom od Roku ďábla nic neočekávali, ambice zaujmout jistě měl, ale na Českého lva jsme nemysleli," vzpomíná Karel Holas. "Je pravda, že ve filmu znějí starší písničky, ale právě kvůli nim ten film vznikl. A kromě toho tam je i původní komponovaná filmová hudba. Takže snad je ten Český lev spravedlivý," doufá houslista Čechomoru. Dokument režiséra Jiřího Vondráčka nabídne i řadu dalších informací, upozorní na turné po Spojených státech i Rusku a zazní v něm samozřejmě spousta hudby. Nejpopulárnější písně Čechomoru byly zaznamenány na koncertě v pražské hale na Brumlovce.

TOMÁŠ PILÁT


Sobota 7. 8. 2004 ČT 2 - 17.10 hodin

Zkrášlující pohled očima vzpomínek

I příznaky blížící se hospodářské krize, která na přelomu 20. a 30. let zachvátila Spojené státy, lze nahlížet idylicky - v Legendě o slavném návratu, dalším režijním počinu Roberta Redforda, se proměnily v pouhou bezvýznamnou epizodku. Veškerá pozornost se totiž upíná k unikátnímu golfovému souboji, který majitelka krachujícího podniku uspořádala jako jedinou možnou záchranu. Pozvala na něj totiž nejen dva špičkové hráče, ale i neméně talentovaného místního rodáka Rannulpha Junuha (Matt Damon postihuje jen vnější atributy své postavy, spokojuje se s opakováním svého typu, zvláště pak rozpačitých úsměvů provázejících ostýchavost), který však pod tíhou válečných traumat i vinou otupujícího pití na tento sport zcela zanevřel, uzavřen v bezcílné samotářství.

Golf vyžaduje i notnou porci štěstíRedford nehledá nějaká ozvláštnění - vědomě spoléhá na obehraná klišé, dějová i vypravěčská, stvořená kdysi módním retroladěním. Celý film je konstruován jako vzpomínka zestárlého pamětníka (Jack Lemmon), jenž na golfovém hřišti stižen infarktem vzpomíná na své dětství, na vliv, který na něho mělo setkání s "turnajem století" - jako chlapec totiž pomáhal sbírat míčky. Vyprávění se odvíjí podle předem odhadnutelných schémat: nejistý, labilní, zprvu prohrávající Junuh jen pozvolna hledá sebejistotu; když se podle rady černošského nosiče holí (Will Smith), jenž nezištně nabídne svou pomoc, uvolní a zcela se poddá hře, dociluje úžasných výsledků, daří se mu nevídané odpaly míčku. O výsledku samozřejmě není rozhodnuto do až do konce, ale přitom je od počátku jasné, jakými cestami se celý příběh bude ubírat.

Redford nenatočil běžný sportovní film, zdůrazňuje bezmála mysteriozní účinek černochových rad, ostatně o něm samotném se nic nedovíme: do příběhu vstoupí jako náhodný svědek a poté, co nezištně pomůže, opět odchází neznámo kam. Musím ovšem říci, že tato zneklidňující rovina, která měla celé vyprávění povyšovat k určité meditativnosti, zůstává notně plochá a poplatná obvyklým výstavbovým schématům. V paměti nejsilněji utkví pastelově projasněné obrázky Michaela Ballhause, evokující staré zlaté časy, jak si je vzpomínající stařec vybavuje.

(jš)


Neděle 8. 8. 2004 ČT 1 - 20.00 hodin

Jízda na parním válci

V rámci prázdninového cyklu Komedie, které se vám líbily, uvádí Česká televize i poslední dokončený snímek nedávno zesnulého režiséra Karla Kachyni Cesta byla suchá, místy mokrá. Shodou okolností byl tento snímek konečnou i pro dalšího velikána českého filmu (ale také divadla a výtvarného umění) Lubora Tokoše. U obou je to důstojná rozlučka s kamerami - byť v tomto případě televizními.

Jde vlastně o road - movie, i když dosti neobvyklou. Starý dělník s mladým kolegou (jehož chování do značné míry ovlivňuje soudní podmínka) stěhují po vlastní ose obrovitý parní válec z Plzně do Českých Budějovic. Jak už napovídá název filmu, cesta je suchá, místy mokrá, ale co hlavně: muži na své cestě potkají mladou prostitutku, kterou vezmou pod svá ochranná křídla. Je tak připravena situace pro množství situačních i vztahových zápletek. "Tohle velmi kuriózní spojení lidí - mladíka, prostitutky a starce nad hrobem, který ochraňuje své dílo - je vytvořeno pro podívanou, pro potěšení diváků," řekl o inspiracích filmu před jeho premiérou vloni na jaře Karel Kachyňa. Jedním dechem pak dodal: "Další věc, která filmu pomáhá, je vztah člověka a stroje. Už jen spojení parního válce a přírody je, alespoň pro mě, fascinující." Režisér tenkrát dodal, že by film asi šlo natočit "radostněji", ale v tomto případě mu prý litera, tedy scénář, velela jinak.

Cesta na parním válci změní pasažérům jejich osudyZnačnou roli tu hraje i hudba, především písnička ostravské skupiny Buty Cesta byla suchá, místy mokrá. Právě ta se, podle Kachyni, stala základem filmu: "Scenárista Karel Čabrádek ji slyšel, možná slyšel jenom ten krátký úryvek, který nakonec dal snímku jméno, a řekl si - to by byl film!" A ještě jedna šťastná okolnost stála u zrodu filmu: "Tatínek Karla Čabrádka byl silničář a měl tak blízko k parním válcům a dalším strojům, pomocí kterých se stavějí a udržují silnice," vysvětloval Karel Kachyňa, který sám měl techniku rád: " Stroje jsem obdivoval už od dětských let. Hledal jsem v nich určitou romantiku. Stroje totiž umějí zahrát obrazy, které občas mohou zastoupit dramatickou linii filmu," zpovídal se režisér. Ke spolupráci s Luborem Tokošem pak dodal: "Režiséři obsazují do svých filmů herce, kteří přinášejí živé figury a filmům tak pomáhají. Myslím si, že Lubor Tokoš postavou Zborníka ve snímku vytvořil něco, co je zvláštní, mimořádné a živoucí. Nejde jen o to, něco zahrát, herec by měl být osobitý, měl by mít svůj rukopis. A to Lubor Tokoš měl," uzavřel před více než rokem své povídání o filmu Cesta byla suchá, místy mokrá režisér Karel Kachyňa.

TOMÁŠ PILÁT