číslo 32
vychází 26. 7. 2004

Zpět na obsah         

Rozhlasová publicistika


FONOGRAM

Několik dalších pokračování našich výletů do historie české populární hudby na gramofonových deskách bude věnováno osudům jednoho českého obchodníka, jehož aktivity byly ve třicátých a čtyřicátých letech výrazně a opakovaně ovlivňovány proměnami politické situace v Československu i v zahraničí.

Obchodník gramodeskami Vladimír Chmel (I.)

Jméno Vladimíra Chmela (1901-1957), posledního ředitele československé pobočky anglické firmy The Gramophone Company Ltd., je spojeno především s posledním desetiletím činnosti zastoupení této velké gramofonové společnosti u nás - její existenci definitivně ukončily poválečné znárodňovací dekrety prezidenta dr. Edvarda Beneše a následné začlenění všech gramofonových výroben v ČSR do n. p. Gramofonové závody. Na příběhu podnikání tohoto selfmademana v oboru gramofonů a gramodesek lze zároveň poučným způsobem ilustrovat proměny politických poměrů v Československu od poloviny 30. let až do roku 1948.

Vladimír Chmel pocházel z rozvětvené rodiny - jeden z jeho pěti strýců, Antonín Chmel byl majitelem velké pražské uzenářské firmy Zvonařka, jeho dva další strýcové prosluli na poli umění: koncertní pěvec barytonista Váša Chmel (1871-1942) propagoval v letech první světové války českou písňovou tvorbu na společných vystoupeních s Emou Destinnovou a Vášův bratr barytonista Otakar Chmel (1879-1957) účinkoval v letech před první světovou válkou mj. na scéně vídeňského Volkstheateru a pražského Národního divadla.

Vladimír Chmel v roce 1924Vladimír Chmel se narodil 13. 10. 1901 v Praze. Absolvoval čtyři třídy reálného gymnázia a dvouletou obchodní školu, obor řezník a uzenář. V letech 1918-1925 byl zaměstnán nejprve u exportní firmy K. Rabus a syn v jugoslávském Záhřebu, poté pracoval jako vedoucí importu a disponent pražské firmy Otakar Chmel, velkoobchod masem, salámy a tuky. V roce 1925 nastoupil jako obchodvedoucí do generálního zastoupení gramofonové firmy Columbia pro Československo, které již od počátku dvacátého století vedl obchodník Josef Vrba. Vladimír Chmel byl v této firmě pověřen nákupem gramodesek, gramofonů a příslušenství v cizině a distribucí zboží ve velkém i malém. Pro tvorbu firemních plakátů a dalších propagačních materiálů Chmel angažoval vynikajícího reklamního grafika Fráňu Smatka (mimo jiné autora obrazové podoby kdysi velice populární pohádkové postavy Marbulínka) a řídil též nahrávání českého repertoáru. Zdá se tedy, že právě z Chmelovy iniciativy vyšlo koncem dvacátých let na gramodeskách značky Columbia také několik nahrávek jeho strýce Váši Chmela.

Počátkem třicátých let se firmy Columbia a GC spojily a vytvořily koncern EMI, evropské pobočky obou společností ale i nadále vydávaly gramodesky pod původními etiketami. V souvislosti s následnými organizačními změnami Chmel v roce 1935 Vrbovu firmu opustil a otevřel si v Železné ulici v Praze vlastní obchod gramofony a gramodeskami - těmi ho zásobovala především ústecká lisovna gramodesek značky HMV a Columbia. Jeho obchod vedl hlavně nahrávky vážné hudby v provedení předních světových interpretů a Chmel brzy získal stálou klientelu zákazníků a milovníků vážné hudby.

Vl. Chmel s R. Pollertem při nahrávání v Německém domě v Praze (1937)V roce 1937 se rozhodla anglická centrála firmy GC zrušit prodejní kancelář ústecké továrny (do té doby sídlila na Václavském náměstí v Praze) a zadat generální zastoupení i správu hlavního firemního skladu pro ČSR soukromému podnikateli, jemuž měla ústecká lisovna dodávat desky tuzemského i mezinárodního repertoáru a anglická továrna v Hayesu přístroje a jehly. O toto generální zastoupení se tehdy v konkursním řízení ucházelo celkem 28 zájemců (byl mezi nimi pochopitelně též Vladimír Chmel). Anglické ústředí ovšem požadovalo jako vkladovou jistinu poměrně vysokou finanční částku - Chmel proto doporučil jednomu ze svých stálých zákazníků, o němž věděl, že by mohl disponovat potřebnou sumou, aby se o zastoupení ucházel. Slíbil mu, že se za něj zaručí a s vedením podniku mu bude pomáhat jako obchodní ředitel.

Oním Chmelovým zákazníkem byl hudebně založený obchodník židovského původu Rudolf Pollert, synovec předního českého operního pěvce basisty Emila Pollerta (1877-1935), od roku 1900 člena pražského Národního divadla. S Vladimírem Chmelem pojila Rudolfa Pollerta kromě hudebních zájmů i podnikatelská minulost ve stejném oboru - na přelomu dvacátých a třicátých let totiž Pollert vlastnil na pražských Vinohradech závod na výrobu střívek.

Vladimír Chmel - jako dobrý klient firmy GC - pak přesvědčil nejen Angličany, že obchodní vedení bude u Pollerta ve spolehlivých rukou, ale také Pollertova tchána, bohatého obchodníka a cestovatele Josefa Bauma, že peníze vložené do tohoto podniku budou dobře investovány. Pollert totiž sám větší majetek neměl a v předcházejícím podnikání (uzenářství, obchod autopotřebami, komisionářství), rovněž financovaném tchánem, se mu příliš nevedlo.

V roce 1937 tak Chmel nastoupil do firmy Rudolf Pollert se sídlem Václavské náměstí 17 (později Palackého 1) jako obchodní ředitel. Svému zaměstnavateli se současně písemně zavázal, že do roka a do dne zlikviduje nebo prodá vlastní obchod, aby se mohl plně věnovat svým závazkům v generálním zastoupení firmy GC pro Československo. (Svůj obchod v Železné ulici skutečně Chmel v roce 1938 prodal žižkovské firmě Zounek.)

Chmelův podíl na ziscích Pollertova podniku byl závislý na docíleném obratu. Smlouvou měl zajištěný pouze měsíční plat 1000.- Kč s prémií ve výši 2,75% z celého docíleného obratu, jež mu měla být vyplacena pouze v případě dosažení minimálního počtu 70 000 kusů ročně prodaných gramodesek. Za první rok spolupráce Chmela s Pollertem však podnik prodal celých 120 000 kusů gramodesek a obrat stále stoupal. (Z domácích snímků lisovaných na gramodesky značky HMV v roce 1937 dosáhla největšího úspěchu nahrávka Dvořákova violoncellového koncertu v podání České filharmonie se sólistou Pablo Casalsem.)

Oba partneři si dobře rozuměli - Pollert vedl obchod po stránce účetní a finanční, Chmel realizoval obchody a staral se o propagaci, nahrávání českých snímků a výběr mezinárodního repertoáru. Aby bylo možné výrazněji rozšířil český repertoár o nahrávky pořizované v Praze, chtěl roku 1938 Pollert s jedním technikem nastoupit do šestiměsíčního kurzu pro školení nových nahrávacích inženýrů u firmy GC v Londýně. Pro nedostatečné základní odborné znalosti však nebyli přijati a vrátili se zklamaně zpět do Prahy. Při natáčení pražských snímků tak byl podnik závislý na aparaturách z Berlína, Vídně nebo Londýna, které byly vždy na několik dní i s techniky přesunuty do Prahy. Po skončení natáčení v podzemním sále Domu odborů v pražské ulici Na Perštýně nebo koncertním sále Německého domu v Praze technici aparatury opět odvezli.

Od podzimu roku 1937 Chmel vozil hudebníky a zpěváky do Vídně, kde měli Angličané dvě stálé nahrávací aparatury - do jara roku 1938 tak vznikla na matricích s prefixy OHL poslední předválečná série nahrávek populáru určená pro gramodesky s etiketou His Master´s Voice. Moderní přenosnou nahrávací aparaturu zapůjčili Angličané do Prahy k trvalému používání až v létě roku 1938 - jak ale brzy seznáme, mnoho snímků se s ní Chmelovi a Pollertovi již natočit nepodařilo.

(Pokračování příště)

GABRIEL GÖSSEL, goessel@volny.cz

Obrazové materiály c Vl. Chmel Estate