číslo 30
vychází 12. 7. 2004

Zpět na obsah         

Titulní rozhovor


Juraj JakubiskoJuraj Jakubisko:
Vždycky budu dělat filmy
jako Jakubisko!

Umíte navodit kontakt s mladými lidmi, jak jste tu dovednost získal?
Víte, když jsem byl ještě kluk, říkával mi otec, že naše generace brzy zahyne, protože máme špatnou morálku; nenarovnáme hřebík, prožíváme hříšné lásky. Neměl zkrátka v mladé lidi důvěru. A vidíte, naše generace nezahynula, poradila si v životě i v práci, posunula pokrok o kousek dál. Nechci se dopustit stejného omylu jako otec. Věřím, že ani současná mladá generace se neztratí, i když na ní lze najít spoustu chyb. Že bude mít nakonec pravdu. Proto s ní mluvím jako s těmi, kdo ponese dál naši pochodeň. Zajímá mě, kam směřuje a co hodlá dělat s budoucností.

V šedesátých letech minulého století jste ve filmu startoval jako autor existenciálních a antimilitaristických témat. Zajímají vás pořád?
Můj zájem se vždycky dotýkal života a smrti, lásky a nenávisti, nejrůznějších lidských vášní. A to ve mně stále zůstává. Příběhy se samozřejmě obměňují, vyvíjí se i moje estetika a způsob vyjadřování. Bohužel, mnozí mají poněkud jinou, vlastní představu, jak bych měl dělat své filmy. Ale já točím jako Jakubisko, tak, jak cítím a chci! Jako Picasso měl své modré a růžové a jiné období, a ať se to líbilo nebo ne, stejně to byl vždycky Picasso. I já jsem a vždycky budu svůj.

Jaké období máte teď?
Znovu jsem se vrátil na křižovatku svého mládí a obrátil jsem se k mládí vůbec. Snad i kvůli svému synovi. Možná se ode mě čeká, že budu ve svých filmech moralizovat, ale já si řekl, ne! Naopak, budu experimentátorem. Získal jsem tolik poct a cen, bylo kolem mě i tolik pochybností, že si zas mohu dovolit natočit experimentální film jako kdysi. Tenkrát bylo kolem mých filmů také mnoho diskusí. Měly a zároveň neměly příběh, používaly nezvyklé postupy. Podobné to bylo v tomto případě a já věřím, že můj nový film ovlivní i mladší generaci filmařů. Jako se to stávalo dříve.

To mluvíte o filmu Post coitum?
Ano. Rozhodl jsem se že udělám úplně jiný film, takový, jaký chci, možná jaký jsem chtěl i v minulosti. A že to bude film s humorem - mrazivá "city komedie". Diváci to zřejmě pochopili, na mnoha místech se smějí. Myslím, že humor je účinnější než moralizování. Ostatně jsem tu použil obdobnou metodu, jako u Zběhů a poutníků: Chtěl jsem udělat film proti násilí - točil jsem tedy o násilí a válce. Post coitum pojednává o promiskuitě a je proti promiskuitě. Je to film o neviditelné hranici lásky a sexu. Zběhové byli filmem o hledání Boha, Post coitum je o hledání člověka, jenž se mi ztrácí.

Na začátku byla vaše díla většinou autorská, pak jste častěji sahal ke spolupráci se scenáristy. Proč neztvárňujete vlastní látky?
Někdy objevím téma, které je větší, než kdybych ho vymyslel já. Takový námět pro mě znamená i vnitřní poučení, pomůže mi odrazit se k něčemu dalšímu. Proto se občas rozhoduji pro převzatou látku. Ale tyto "cizí" náměty si nakonec stejně přisvojím, vezmu je za své, přepíšu k svému obrazu. Jinak to ani neumím.

Mnozí dodnes považují za vrchol vaší tvorby trilogii Ptáčkové, sirotci a blázni, Sedím na větvi a je mi dobře a Je lepší být bohatý a zdravý než chudý a nemocný. Souhlasíte s tím?
Do určité míry ano. Stále je považuji za dobré filmy, mají i něco společného Podobně, jako když malíř maluje zátiší a opakovaně umisťuje na plátno tentýž předmět pokaždé v jiné konstelaci. V těch filmech jde vždy o příběh dvou mužů a jedné ženy, nebo naopak. Na počátku je přátelství, ale taky láska, a tím vzniká napětí. Přátelství jde stranou, protože v lásce jsme vždycky sobečtí. Na tomto půdorysu lze vyjádřit různé příběhy i duševní pochody od vášně po nenávist.

Potíže s režimem vám začaly tuším u filmu Ptáčkové, sirotci a blázni.
Ano, protože hrdina filmu se dostává ve své šílenosti tak daleko, že zabije svou lásku i sebe a to dokonce několikanásobně - upálí se, oběsí a utopí. A když se film dostal do kin, zrovna se upálil Jan Palach, tak vznikl skandál. Straničtí funkcionáři mě obvinili, že jsem mu dal návod. Marně jsem namítal, že je to nesmysl, vždyť ani časová posloupnost neodpovídala - Palach ten film nemohl vidět. Tehdy, v devětašedesátém, se prvně začalo říkat, že bych už neměl točit. Ještě ale vzniklo Na shledanou v pekle, přátelé! - a vzápětí přišel totalitní dištanc, který trval málem deset let.

Měl jste opravdu dlouhý půst. Nezatrpknul jste?
Ani ne. Vždyť i to, že nějakou dobu netočíte, může přinést nějaká pozitiva. Začnete jinak přemýšlet. Jen jedné věci je mi stále líto - že to bylo desetiletí mé největší fyzické zdatnosti, tehdy jsem byl v plné síle, což je pro režiséra důležité, protože tato práce je i fyzicky náročná. Těch deset let, to byla objektivně krutá doba, nejen pro mě. Můj přítel režisér Havetta spáchal sebevraždu, protože pochopil, že ho už nepustí k práci, myslel jsem si to i já. Ale pod tlakem politických událostí udělalo studio Koliba gesto - nabídli mi jedno podřadné, zato politicky silně angažované téma. Ale já si řekl, že ani kdybych neměl na slanou vodu, tohle dělat nebudu.

Jak jste se z toho vykroutil?
Vlastně nevykroutil, spíš vybruslil. Jednou jsem potkal Věru Chytilovou, která se mě zeptala, jestli mi už dali film. Říkala: "V Rusku se uvolňuje atmosféra, a co ty?" - "Ano, dali mi nějakou blbost, ale tu nemohu dělat!" Chytilová mi temperamentně vynadala, prý jsem se zbláznil, ten námět mi přece dali proto, abych ho odmítl. A oni pak řeknou, že mi nabídli film, ale já ho nechtěl. Přece každý námět jde udělat po svém. Tak jsem ji poslechl. Příběh jsem přepsal k nepoznání a vznikl film Postav dům, zasaď strom. Vyšel jsem z principu, že u nás vládne morálka "kdo nekrade, okrádá rodinu" a hlavního hrdinu - podvodníka, jsem udělal jako sympaťáka. No nepřejte si zažít to tornádo útoků! Až v jakési diskusi o socialistickém filmovém hrdinovi kdosi řekl: "Kterému zloději ten film vlastně vadí?!" A útoky utichly.

Vaše témata bývala "nadnárodní" a více či méně nadčasová, poněkud zvláštní místo zaujímá jen Tisícročná včela. Vykreslil jste v ní obraz Slovenska. Co mu Slováci říkali?
Tisícročná včela na první pohled líčila slovenské dějiny, ale zas tak docela slovenská nebyla. Podobenství lidských osudů i poslání mělo obecné vyznění. A právě to vyznění dost popuzovalo. Už zas se ozývaly výzvy - Jakubisko by neměl točit! Kdyby film nedostal Zlatého Fénixe na festivalu v Benátkách, byli by ho rozcupovali. Ale i tak byl ostře napadán. Například mi neodpustili, že hlavní postavu, liptovského Slováka, tu hrál subtilní Króner: "Vždyť liptovští muži přece jsou odjakživa urostlí chlapi!" Vyčítali mi "karikaturu Slováka", prý jsem "zneuctil Slováky ve světě!" Kdyby na film nepřispěli Němci, dopadl bych špatně. Ale západními valutami komunisté nikdy nepohrdli, ideologie neideologie, potřebovali prachy.

Zahraniční finance vám pomohly i později, ne?
Za německé peníze jsem pak natočil Perinbabu i dětský seriál o Frankensteinovi. Díky tomu jsem se vyhnul socialisticko-realistickým námětům, například k filmu o Gottwaldovi. A v pohádkách jsem mohl uplatnit fantazii a přitom zůstat svůj.

Měl jste kdysi příležitost setkat se a spřátelit s Federikem Fellinim.
Sblížila nás vlastně média: když se v Itálii hráli Zběhové a poutníci, jeden italský kritik napsal, že každý, kdo má nohy, by se měl běžet podívat na Jakubiskův film, že je blízký Fellinimu, jako by mi půjčil svůj pověstný kouzelný kufřík. Fellini si to přečetl, byl na mě zvědavý a kontaktoval mě. Pak jsme se setkávali častěji a sblížili se. Federico mi připomínal mého otce, měl podobný způsob humoru, dokonce se mu trochu podobal. Naše přátelství se ještě utužilo, když jsem obsadil jeho ženu Giuliettu Masinu do svého filmu. Ta spolupráce jí vlastně přinesla štěstí: od filmu Giulietta a duchové už totiž nehrála v žádném Federikově filmu, i když po tom strašně toužila. A po naší společné Perinbabě s ním ještě natočila film Ginger a Fred. Byla to její poslední filmová role.

Mimochodem, co to bylo, ten Felliniho "kouzelný kufřík"?
Vždycky se smál, že nic takového nemá, ale měl ho. A co to bylo? Přece studio Cinecita! Dokázal odtud vydolovat všechno, co potřeboval: jednou moře, jindy obrovské město, zasněžené nebo zamlžené... Cinecita měla úžasné dílny, její řemeslníci uměli vytvořit cokoliv. Nebyl na světě materiál, který by tam nedokázali zpracovat - dřevo, železo, sklo, zlato nebo stříbro, nebylo kostýmu, který by neuměli vyrobit.

Byl jste se tam podívat?
Když jsem pracoval na filmu Na shledanou v pekle, přátelé! mohl jsem tyto dílny dokonce sám využít a mohu potvrdit, že byly nesmírně kvalitní.

Také Barrandov měl kdysi velmi kvalitní dílny, které pro české tvůrce dokázaly vyrobit spoustu skvělých dekorací či kostýmů. Jejich dovednost si moc pochvalovali i zahraniční režiséři, například Rusové, jejichž technika zdaleka nebyla na takové úrovni jako barrandovská a kteří tam jezdili natáčet. Škoda, že dílny už prakticky neexistují. Z Barrandova zůstaly jen obrovské haly, jejichž vlastníci stále čekají na bohaté Američany, kteří jim přinesou peníze. Přitom by se tam daly vytvořit skvělé podmínky pro domácí tvůrce. Kdyby se znovu vybudovaly určité profese, a nebyl by to pouhý pronájem holých stěn a mrtvého inventáře, pomohlo by to i studiu, zvýšilo jeho životaschopnost a atraktivnost.

Proč jste se po revoluci rozhodl zůstat v Čechách?
Cítil jsem se tu stejně doma jako v Bratislavě - a nejen kvůli svým studiím na FAMU. Když jsem se narodil, moje vlast sahala od Aše po Michalovce, a pro mě to stále trvá. Nikdy jsem neměl tendenci považovat svůj pobyt v Čechách za emigraci. Konkrétní podnět k přesídlení ale vznikl vlastně náhodou. Na počátku 90. let jsem měl natáčet film se švýcarským finančním podílem, a v té době ještě na Slovensku nefungovaly dost pružně mechanismy převodu peněz, řekli mi, ať jedu do Prahy, tam to umí. Tak jsem jel, založili jsme v Praze firmu a už tu zůstali. Jsem tu spokojen, vždyť Praha je křižovatkou evropské kultury. A pro mě dobrým místem pro život i práci.

Jak funguje pracovní symbióza mezi manželi - režisérem a producentkou? Snaží se paní Deana víc, když získává peníze pro vás, než pro jiné tvůrce?
Moje žena rozhodně neprojevuje při získávání prostředků pro mé filmy víc aktivity než pro jiné, jejichž produkci zabezpečuje. Ostatně peníze vůbec neznamenají všechno, důležité jsou jiné věci, například zajištění kvalitních profesionálů, kteří budou na filmu pracovat. Už jsem se zmínil, že po rozpadu Barrandova jsou s tím problémy, rozpadly se štáby, mnozí z kdysi výtečných filmových techniků a řemeslníků pochopili, že je výnosnější vyrábět zmrzlinu než pracovat ve filmařském týmu, který nezná volné víkendy a osmihodinový pracovní den. A přitom vyškolení kvalitního maskéra trvá až osm let!

Na Slovensko se teď vracíte svým příštím filmem o Čachtické paní.
Možná to vypadá, že Čachtická paní je návratem na Slovensko, budiž, ale jde o hlubší návrat - o návrat do Uher, na území celého velkého Uherska, jak tenkrát v 16. století vypadalo. Je to doba vzniku a konstituování evropských států v moderním smyslu. Uhry se rozkládaly na obrovském teritoriu a sahaly k moři. Komárno nebo Nové Zámky byly důležitými baštami křesťanství, jež chránily západní Evropu před drancováním Turků. Byly známější než Vídeň. Hranice se totiž tvořily tam, kde se bojovalo proti Turkům. Pro tehdejší střední Evropu bylo důležité, aby se nedostali dál. Chci o této době vyprávět. Neměl by to být film podle vzoru kdysi populární Nižňanského lidové četby o Čachtické paní, ale příběh vzdělané renesanční ženy na pozadí doby, která byla tak krutá, že si to ani nedovedeme představit.

Tedy historická freska?
Dá se to tak říct, ale také psychologický thriller s akčními prvky. Chtěl bych natočit velkou historickou fresku, jak ji o této části Evropy ještě nikdo neudělal, protože si myslím, že pro chápání současné Evropy je dobré znát evropské dějiny. Proto tvrdím, že nepřipravuji slovenský film, ale spíš v širším, historickém slova smyslu uherský.

Co byste chtěl tímto filmem vzkázat divákům?
Bude aktuální v tom, že už čtyři století platí tytéž principy: když někdo vládne politickou či vojenskou mocí a má motiv proč někoho zničit, tak se mu to podaří. To je i případ Čachtické paní.

Zabýváte se teď národy ve střední Evropě, sám jste příslušník malé národností menšiny - Rusín. Myslíte, že tak malé národy mají šanci na přežití? A mají vůbec malé národy pro budoucnost význam?
Já věřím, že mají, i když nevím, jaká budoucnost čeká Čechy a Slováky ve spojené Evropě, až zmizí hranice. Co bude určovat českou národnost? Kroje? Lidové písničky, klasická hudba? Památky? Jistě, to taky, ale ještě něco: talent! Podle mě je určující. Myslím, že jen tvořivá síla, která v něm je, dokáže národ zachovat a udržet.

Poslední dobou jste několikrát vyjádřil nespokojenost s postoji české kritiky, konkrétně k vašim filmům. Co vám vadí?
Netýká se to jen mě, ale i jiných. Kritici občas naznačí, že by ten či onen tvůrce toho už měl nechat, že je starý. Například Jiří Menzel už po Čonkinovi nenatočil nový film. Čonkin byl skvělý, kritika ho ale odsoudila a navíc naznačila, že už toho natočil dost. Možná, že je to důsledek generačního boje. Ale proč by tvůrci různých generací nemohli tvořit vedle sebe? Vzpomeňte, kolik toho ve stáří dokázal třeba Janáček, kterého do jeho padesáti let znal jen málokdo. To je podle mě důvod k zamyšlení.

AGÁTA PILÁTOVÁ

Foto JAKUB LUDVÍK

Juraj Jakubisko (1938) absolvoval režii na pražské FAMU, v roce 1967 natočil svůj celovečerní debut Kristovy roky. Následoval výhradně autorský povídkový triptych Zběhové a poutníci. V sedmdesátých letech se zaměřoval hlavně na krátkometrážní dokumenty a k celovečerní tvorbě se vrátil snímkem Postav dům, zasaď strom (1979). V roce 1983 natočil rozsáhlou historickou fresku Tisícročná včela, z dalších filmů osmdesátých let je nejznámější snímek Sedím na větvi a je mi dobře (1989). V devadesátých letech natočil Je lépe být bohatý a zdravý než chudý a nemocný (1992), a rozsáhlý epos Nejasná zpráva o konci světa (1997). Letos na jaře byl uveden v premiéře nejnovější Jakubiskův film Post coitum.