TV TIPY
Pondělí 19. 7. 2004 NOVA - 20.55 hodin
Čelisti
Všechno začíná ve chvíli, kdy je jedné
noci napadena v moři mladá žena. Druhý den objeví šéf místní policie Martin Brody
společně s mladým policistou Hendricksenem na pláži dívčinu hlavu a část trupu.
Lékař je přesvědčen, že dívku napadl žralok. Brody si uvědomuje nebezpečí a
chce nechat zavřít pláže, což se ovšem nelíbí starostovi Vaughnovi. Městečko,
zcela závislé na krátké turistické sezóně, si podle něj nemůže dovolit takový
luxus. O pár dní později se další obětí stane šestiletý chlapec. Přestože
starosta stále odmítá vydat zákaz koupání, zpráva pomalu prosakuje na veřejnost...
Režie Steven Spielberg.
Hrají Roy Scheider, Robert Shaw, Richard Dreyfuss, Lorraine Gary, Murray Hamilton a
další.
Úterý 20. 7. 2004 ČT 1 - 20.00 hodin
Divoké
dítě
Americké drama Divoké dítě je
rekonstrukcí skutečného případu z roku 1970, kdy byla na losangeleském předměstí
Arcadia objevena dvanáctiletá dívka v otřesně zuboženém stavu. Její despotický
otec ji od mala držel přivázanou na dětské židličce v uzavřeném pokoji bez
jakéhokoliv kontaktu s okolním světem. Malá Katie neuměla mluvit ani pořádně
chodit, když s ní její poloslepá matka vešla na sociální úřad. Otec se raději
zastřelil a matku následný soud osvobodil (rovněž jako oběť zneužívání). Katie
se dostala do péče psychologů, ale snahu mladé lingvistky Sandry naučit Katii mluvit
sabotovaly po vlastním dítěti toužící psycholožka Binghamová i dívčina matka,
která po operaci znovu nabyla zrak.
Středa 21. 7. 2004 NOVA - 22.35 hodin
Jak se
strojily hostiny za Ludvíka XIV.
Francois
Vatel nebyl žádným urozencem, ale na šlechtickém dvoře prince de Condé byl
nepostradatelný - jedině on dokázal uspořádat ohromující gastronomické hody,
které si podmanily i samotného panovníka. A tím nebyl nikdo jiný než pověstný
"král slunce" Ludvík XIV. Vatel byl všestranně nadaný organizátor, jenž
stihl dohlížet na složité zákulisí honosných slavností, rozdával rady i lidskou
něhu všude, kudy procházel - v kontrastu k nadutému, sobeckému panstvu i pasivnímu,
bojácnému služebnictvu. Možná patřil mezi první workoholiky a navíc perfekcionisty
v dějinách, takže nebylo divu, že každé zaškobrtnutí, ať ji za ně mohl či
nikoli, vnímal jako osudovou pohromu.
Režisér Roland Joffé (má
značné zkušenosti s výpravnými historickými velkofilmy, připomínám aspoň Misii)
věnoval pečlivou pozornost vzhledu svého díla nazvaného jednoduše Vatel,
rekonstruoval tehdejší mravy, ponořil se do malicherných intrik, které spřádali
mocní tehdejšího světa, aniž je zajímalo, jak tragicky mohou postihnout každého,
kdo se do nich nevědomky zamotá. Avšak s tímto důrazem na dílčí jednotlivosti
souvisí i potlačená dramatická linie, vyprávění ztrácí přitažlivost i
dramatické vyklenutí. Kritička Tereza Brdečková dokonce prohlásila, že "Joffé
se chytil do vlastní pasti: jeho film oslní barokní nádherou kostýmů, pokrmů a
divadelních scén, ale zůstává přitom těžkopádný, němý a jeho poselství se
ztrácí v penězích: v těch, které utrácí Ludvík XIV., i v těch, které zahrnoval
rozpočet filmu."
Hodnocení je to možná příliš přísné, absence
napínavého, strhujícího příběhu ještě nemusí být na závadu, pokud se tvůrci
soustředí na jiné aspekty - a na ty se Joffé zaměřuje bez nejmenších pochybností.
Chce postihnout duchovní obzor svých hrdinů, dopátrat se, jak svět kolem sebe
vnímali lidé v 17. století, jaká byla mentalita šlechty i poddaných. V nastaveném
pohledu, soustředěném na výmluvnou, do nejmenších podrobností zabíhající kresbu
prostředí, se odmítá čímkoli rozptylovat. Musím ocenit, že se rázně vyhnul
romantickým pohledům, jaké uplatňují třeba Tři mušketýři a jim podobné
kostýmní historky, též důvěrně známé z televizní obrazovky. Obavy z potlačené
dějové atraktivity projevili i čeští distributoři, kteří se Vatela vůbec
neodvážili uvést do kin - nakonec skončil jen na videu. Musím toho zalitovat, neboť
malířsky vytříbená nádhera výpravy, interiérů, kostýmů, rekvizit, šerosvitně
nasnímaných Robertem Fraissem, je vskutku velkolepá a na obrazovce přece jen zaniká.
Filmu vévodí robustní výkon
Gérarda Depardieua, jenž splynul se svým hrdinou. Dokázal postřehnout nejjemnější
plošky niterných hnutí mysli, milostné okouzlení směřující k tíživému zmaru,
vývojový oblouk od pocitu jisté nepostradatelnosti až k okamžiku, kdy Vatel začíná
ztrácet víru ve své počínání. Skrze propast několika staletí tak film odkazuje k
problémům aktuálním i dnes. Vyžaduje vnímavějšího diváka, který neočekává
toliko šermířské souboje a honičky na koních.
JAN JAROŠ
Čtvrtek 22. 7. 2004 ČT 2 - 21.00 hodin
Normální
ústav
V roce
1960 řeholnice z kongregace Školských sester de Notre Dame převzaly péči o
mentálně postižené děti v Horní Poustevně u Rumburka. Chudý domov se díky
lidskému přístupu řeholnic proměnil v "mateřský" Ústav sociální
péče. V osmdesátých letech začaly ústav stárnoucí sestry opouštět a jeho vedení
se v roce 1988 ujal Milan Cháb, který zahájil reformu, v jejímž rámci získali
postižení co největší možnou míru samostatnosti, co se třeba bydlení či práce
týče. Milan Cháb uprostřed práce zemřel, ale proces sbližování lidí s
postižením se společností se nezastavil. O možných podobách tohoto soužití a
dnešní podobě ústavu natočil film režisér Petr Kaňka.
Pátek 23. 7. 2004 ČT 2 - 23.05 hodin
Zprávy z
Letní filmové školy
Letní
filmová škola v Uherském Hradišti se s jistotou a sebevědomě propracovala k pozici
jedné z nejvýznamnějších filmových akcí v naší zemi. Lví podíl na tom má
nadšenec Jiří Králík (mimo jiné i duchovní otec Projektu 100), který kolem sebe
dokázal shromáždit tým zapálených a schopných lidí. Do Uherského Hradiště se
každoročně sjíždějí všichni ti, kteří mají zájem o kvalitní filmová díla,
semináře a rozbory, zkrátka ti, kteří se chtějí něco dozvědět. Že se skutečně
dozvědí, to dokazují už jenom tím, že se na Moravu zas a znovu rádi vracejí.
Samozřejmě - ne všichni se do
Uherského Hradiště dostanou. Pokud ovšem chtějí vědět, co se tam děje, kdo
přijel a co se promítá, mají možnost. Na Letní filmovou školu totiž vyráží i
televizní štáb Pavla Anděla, aby v deseti reportážích přiblížil to
nejzajímavější. Vedle karlovarského, plzeňského a zlínského má tedy i
uherskohradišťský "festival" své pravidelné zpravodajství. Je to dobře -
Letní filmová škola si to rozhodně zaslouží. I letos totiž nabídne přehršle
filmů, doprovodných akcí a hostů.
Hlavním
tématem letního setkání filmových fandů je letos film a dětství. "V tomto
cyklu uvedeme asi sedmdesát filmů rozdělených do několika podsekcí," doplňuje
Jiří Králík. S tím souvisí i další důležité téma, kterým je pohádka. V
rámci představování národních kinematografií dostane letos prostor Čína. Co se
týká hvězdných hostů, jsou v Uherském Hradišti očekáváni Terry Jones a Terry
Gilliam ze slavných Monty Python a dramatik Tom Stoppard. "Z českých filmařů
přijedou Juraj Herz, Věra Plívová - Šimková, Vojtěch Jasný a doufáme, že i Jan
Švankmajer," vypočítává dále Jiří Králík. Jan Švankmajer má sice v té
době natáčet film, organizátoři setkání v Uherském Hradišti nicméně doufají,
že si najde chvilku a přijede. "Naše témata, ať už Film a dětství nebo
Pohádka, jsou mu totiž velmi blízká," vysvětluje tuto snahu Jiří Králík.
Jak on tak jeho spolupracovníci
už se těší na všechny, se kterými se v rámci Letní filmové školy setkají.
Věří přitom, že "frekventanti" Školy prožijí na jižní Moravě celý
festival nebo alespoň jeho větší část. "Z toho důvodu neprodáváme letos
akreditace na jeden nebo dva dny. Chceme tím omezit počet "festivalových
turistů", kteří pouze projíždí, ani se nerozkoukají a jedou pryč. Kromě toho
bude víc ubytovacích kapacit pro ty, kteří by rádi přijeli na delší dobu,"
vysvětluje Jiří Králík, jedním dechem ovšem dodává: "Rozhodně to ale
neznamená, že by k nám někdo nemohl přijet jenom na den; bude si ale muset zaplatit
tři dny."
TOMÁŠ PILÁT
Sobota 24. 7. 2004 PRIMA - 22.25 hodin
Svérázný
dárek způsobí nejen rozpaky
Je
záslužné, že úspěšní režiséři pomáhají svým začínajícím kolegům, aby
mohli nastoupit samostatnou dráhu. Přinejmenším zužitkují své početné známosti.
Mezi takové osvícené osobnosti patří rovněž Martin Scorsese, tvůrce takových
filmů jako Taxikář nebo Zuřící býk: ujal se produkce filmu Johna McNaughtona Vzteklej
pes a Glorie. Navíc přesvědčil hvězdu svých filmů Roberta De Nira, aby
vystoupil i zde. Tah se mu vydařil. Vznikl napínavý thriller, v němž nechybějí ani
dojemné, ani humorně nadnesené okamžiky.
Titulový Vzteklej pes
samozřejmě není nakažený čtvernožec, nýbrž policejní fotograf, navzdory své
výhrůžné přezdívce nepříliš mužný. Žije neuspořádaným, osamělým životem,
svými osudy jako by spadal do kategorie věčných smolařů, jednou směšných, jindy
dojemných, vždy však sympatických. Ale i Vzteklej pes jednoho dne vykoná statečný
čin - víceméně náhodou zachrání lidský život. To ještě netuší, že oním
zachráněným je gangster, jehož posléze přepadnou záchvaty vděčnosti. Rozhodne se
mu na týden zapůjčit pohlednou děvu, která mu má splnit vše, co mu na očích
uvidí.
Režisér tuto mírně vyšinutou situaci rozehrává na
pomezí vážného kriminálního dramatu a jeho nenápadného ironizování. Svérázně
obdarovaný muž je sice zprvu vyveden z míry (a příslušné situace vynikají
nenásilným humorem, zvláště když se žoviální dárce přichází přesvědčit,
zda je Vzteklej pes skutečně spokojen), ale do dívky se poznenáhlu zamiluje - a s
blížícím se koncem týdne v něm sílí rozhodnutí hájit svou lásku i pěstmi.
Snadno zjistíme, že režisér relativizuje tradiční rozvržení postav, ba dospívá
ke spornému obrazu dobra a zla: Vzteklej pes rozhodně není všeho schopný bijec a
rovněž gangster postrádá odpudivou ničemnost. Naopak jeho dotěrná vděčnost
vykazuje až groteskní rysy. Však také nakonec pomáhá spravedlnosti, když policii
pomáhá v boji proti brutálním zločincům, kteří překračují "míru
únosnosti".
Režisér vážně míněné
okamžiky vzápětí prolíná komickou stylizací, rád se opírá o projevy trapnosti,
vztažené zejména ke Vzteklýmu psu. Robert De Niro ho hraje jako vždy spolehlivě a
výstižně, vyhmátl jeho zábrany v přitažlivé směsi rozpaků i odhodlání.
Věrohodně zpodobnil postupné zmužnění, přijetí zodpovědnosti - a neobratnost
takového počínání jen umocňuje strhující ztvárnění jednoho zdánlivě
obyčejného lidského charakteru. Vlezlého gangsteříka ztělesňuje Bill Murray coby
změkčilého, fintivého a vůbec ne hrozivého zlosyna, jako zapůjčenou Glorii, která
je zcela nesvá z nastálé situace, poznáváme Umu Thurmanovou, jež vrhá hlavně
nesmělé pohledy. Nemusím snad dodávat, že De Nirovi, pohrávajícímu si s mnoha
výrazovými plošky v mluvě i mimice, se ani jeden z nich rovnat nemůže. Jedna z
recenzí tohoto filmu ostatně končila postřehem, že De Niro by fascinoval, i kdyby
nehnutě předčítal telefonní seznam...
JAN JAROŠ
Neděle 25. 7. 2004 ČT 1 - 20.00 hodin
Brouk
v hlavě
Komedie, často spíše definovaná jako fraška,
má neuvěřitelný spád, její proměny jsou řazeny až se strojovou dokonalostí a
záviděníhodným rytmem. Její televizní ztvárnění má všechny atributy dobré
komedie: nevázanou komiku, vtipný dialog a skvělé herecké výkony. Lehkost a
virtuozita, se kterou ztvárnil hlavní dvojroli Viktor Preiss je vskutku mimořádná, i
proto, že v podobných rolích ho nevídáme příliš často. Ale i ostatní
protagonisté této vtipné situační komedie byli nejen dobře obsazeni, ale hrají s
neobyčejnou chutí a plným nasazením. |