číslo 30
vychází 12. 7. 2004

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 19. 7. 2004 NOVA - 20.55 hodin

Čelisti

Všechno začíná ve chvíli, kdy je jedné noci napadena v moři mladá žena. Druhý den objeví šéf místní policie Martin Brody společně s mladým policistou Hendricksenem na pláži dívčinu hlavu a část trupu. Lékař je přesvědčen, že dívku napadl žralok. Brody si uvědomuje nebezpečí a chce nechat zavřít pláže, což se ovšem nelíbí starostovi Vaughnovi. Městečko, zcela závislé na krátké turistické sezóně, si podle něj nemůže dovolit takový luxus. O pár dní později se další obětí stane šestiletý chlapec. Přestože starosta stále odmítá vydat zákaz koupání, zpráva pomalu prosakuje na veřejnost...

Režie Steven Spielberg. Hrají Roy Scheider, Robert Shaw, Richard Dreyfuss, Lorraine Gary, Murray Hamilton a další.


Úterý 20. 7. 2004 ČT 1 - 20.00 hodin

Divoké dítě

Americké drama Divoké dítě je rekonstrukcí skutečného případu z roku 1970, kdy byla na losangeleském předměstí Arcadia objevena dvanáctiletá dívka v otřesně zuboženém stavu. Její despotický otec ji od mala držel přivázanou na dětské židličce v uzavřeném pokoji bez jakéhokoliv kontaktu s okolním světem. Malá Katie neuměla mluvit ani pořádně chodit, když s ní její poloslepá matka vešla na sociální úřad. Otec se raději zastřelil a matku následný soud osvobodil (rovněž jako oběť zneužívání). Katie se dostala do péče psychologů, ale snahu mladé lingvistky Sandry naučit Katii mluvit sabotovaly po vlastním dítěti toužící psycholožka Binghamová i dívčina matka, která po operaci znovu nabyla zrak.


Středa 21. 7. 2004 NOVA - 22.35 hodin

Jak se strojily hostiny za Ludvíka XIV.

Francois Vatel nebyl žádným urozencem, ale na šlechtickém dvoře prince de Condé byl nepostradatelný - jedině on dokázal uspořádat ohromující gastronomické hody, které si podmanily i samotného panovníka. A tím nebyl nikdo jiný než pověstný "král slunce" Ludvík XIV. Vatel byl všestranně nadaný organizátor, jenž stihl dohlížet na složité zákulisí honosných slavností, rozdával rady i lidskou něhu všude, kudy procházel - v kontrastu k nadutému, sobeckému panstvu i pasivnímu, bojácnému služebnictvu. Možná patřil mezi první workoholiky a navíc perfekcionisty v dějinách, takže nebylo divu, že každé zaškobrtnutí, ať ji za ně mohl či nikoli, vnímal jako osudovou pohromu.

Režisér Roland Joffé (má značné zkušenosti s výpravnými historickými velkofilmy, připomínám aspoň Misii) věnoval pečlivou pozornost vzhledu svého díla nazvaného jednoduše Vatel, rekonstruoval tehdejší mravy, ponořil se do malicherných intrik, které spřádali mocní tehdejšího světa, aniž je zajímalo, jak tragicky mohou postihnout každého, kdo se do nich nevědomky zamotá. Avšak s tímto důrazem na dílčí jednotlivosti souvisí i potlačená dramatická linie, vyprávění ztrácí přitažlivost i dramatické vyklenutí. Kritička Tereza Brdečková dokonce prohlásila, že "Joffé se chytil do vlastní pasti: jeho film oslní barokní nádherou kostýmů, pokrmů a divadelních scén, ale zůstává přitom těžkopádný, němý a jeho poselství se ztrácí v penězích: v těch, které utrácí Ludvík XIV., i v těch, které zahrnoval rozpočet filmu."

Gérard Depardieu jako pořadatel velkolepých slavnostíHodnocení je to možná příliš přísné, absence napínavého, strhujícího příběhu ještě nemusí být na závadu, pokud se tvůrci soustředí na jiné aspekty - a na ty se Joffé zaměřuje bez nejmenších pochybností. Chce postihnout duchovní obzor svých hrdinů, dopátrat se, jak svět kolem sebe vnímali lidé v 17. století, jaká byla mentalita šlechty i poddaných. V nastaveném pohledu, soustředěném na výmluvnou, do nejmenších podrobností zabíhající kresbu prostředí, se odmítá čímkoli rozptylovat. Musím ocenit, že se rázně vyhnul romantickým pohledům, jaké uplatňují třeba Tři mušketýři a jim podobné kostýmní historky, též důvěrně známé z televizní obrazovky. Obavy z potlačené dějové atraktivity projevili i čeští distributoři, kteří se Vatela vůbec neodvážili uvést do kin - nakonec skončil jen na videu. Musím toho zalitovat, neboť malířsky vytříbená nádhera výpravy, interiérů, kostýmů, rekvizit, šerosvitně nasnímaných Robertem Fraissem, je vskutku velkolepá a na obrazovce přece jen zaniká.

Filmu vévodí robustní výkon Gérarda Depardieua, jenž splynul se svým hrdinou. Dokázal postřehnout nejjemnější plošky niterných hnutí mysli, milostné okouzlení směřující k tíživému zmaru, vývojový oblouk od pocitu jisté nepostradatelnosti až k okamžiku, kdy Vatel začíná ztrácet víru ve své počínání. Skrze propast několika staletí tak film odkazuje k problémům aktuálním i dnes. Vyžaduje vnímavějšího diváka, který neočekává toliko šermířské souboje a honičky na koních.

JAN JAROŠ


Čtvrtek 22. 7. 2004 ČT 2 - 21.00 hodin

Normální ústav

30_12.jpg (15407 bytes)V roce 1960 řeholnice z kongregace Školských sester de Notre Dame převzaly péči o mentálně postižené děti v Horní Poustevně u Rumburka. Chudý domov se díky lidskému přístupu řeholnic proměnil v "mateřský" Ústav sociální péče. V osmdesátých letech začaly ústav stárnoucí sestry opouštět a jeho vedení se v roce 1988 ujal Milan Cháb, který zahájil reformu, v jejímž rámci získali postižení co největší možnou míru samostatnosti, co se třeba bydlení či práce týče. Milan Cháb uprostřed práce zemřel, ale proces sbližování lidí s postižením se společností se nezastavil. O možných podobách tohoto soužití a dnešní podobě ústavu natočil film režisér Petr Kaňka.


Pátek 23. 7. 2004 ČT 2 - 23.05 hodin

Zprávy z Letní filmové školy

Letní filmová škola v Uherském Hradišti se s jistotou a sebevědomě propracovala k pozici jedné z nejvýznamnějších filmových akcí v naší zemi. Lví podíl na tom má nadšenec Jiří Králík (mimo jiné i duchovní otec Projektu 100), který kolem sebe dokázal shromáždit tým zapálených a schopných lidí. Do Uherského Hradiště se každoročně sjíždějí všichni ti, kteří mají zájem o kvalitní filmová díla, semináře a rozbory, zkrátka ti, kteří se chtějí něco dozvědět. Že se skutečně dozvědí, to dokazují už jenom tím, že se na Moravu zas a znovu rádi vracejí.

Samozřejmě - ne všichni se do Uherského Hradiště dostanou. Pokud ovšem chtějí vědět, co se tam děje, kdo přijel a co se promítá, mají možnost. Na Letní filmovou školu totiž vyráží i televizní štáb Pavla Anděla, aby v deseti reportážích přiblížil to nejzajímavější. Vedle karlovarského, plzeňského a zlínského má tedy i uherskohradišťský "festival" své pravidelné zpravodajství. Je to dobře - Letní filmová škola si to rozhodně zaslouží. I letos totiž nabídne přehršle filmů, doprovodných akcí a hostů.

Jiří Králík je duší celé akceHlavním tématem letního setkání filmových fandů je letos film a dětství. "V tomto cyklu uvedeme asi sedmdesát filmů rozdělených do několika podsekcí," doplňuje Jiří Králík. S tím souvisí i další důležité téma, kterým je pohádka. V rámci představování národních kinematografií dostane letos prostor Čína. Co se týká hvězdných hostů, jsou v Uherském Hradišti očekáváni Terry Jones a Terry Gilliam ze slavných Monty Python a dramatik Tom Stoppard. "Z českých filmařů přijedou Juraj Herz, Věra Plívová - Šimková, Vojtěch Jasný a doufáme, že i Jan Švankmajer," vypočítává dále Jiří Králík. Jan Švankmajer má sice v té době natáčet film, organizátoři setkání v Uherském Hradišti nicméně doufají, že si najde chvilku a přijede. "Naše témata, ať už Film a dětství nebo Pohádka, jsou mu totiž velmi blízká," vysvětluje tuto snahu Jiří Králík.

Jak on tak jeho spolupracovníci už se těší na všechny, se kterými se v rámci Letní filmové školy setkají. Věří přitom, že "frekventanti" Školy prožijí na jižní Moravě celý festival nebo alespoň jeho větší část. "Z toho důvodu neprodáváme letos akreditace na jeden nebo dva dny. Chceme tím omezit počet "festivalových turistů", kteří pouze projíždí, ani se nerozkoukají a jedou pryč. Kromě toho bude víc ubytovacích kapacit pro ty, kteří by rádi přijeli na delší dobu," vysvětluje Jiří Králík, jedním dechem ovšem dodává: "Rozhodně to ale neznamená, že by k nám někdo nemohl přijet jenom na den; bude si ale muset zaplatit tři dny."

TOMÁŠ PILÁT


Sobota 24. 7. 2004 PRIMA - 22.25 hodin

Svérázný dárek způsobí nejen rozpaky

Je záslužné, že úspěšní režiséři pomáhají svým začínajícím kolegům, aby mohli nastoupit samostatnou dráhu. Přinejmenším zužitkují své početné známosti. Mezi takové osvícené osobnosti patří rovněž Martin Scorsese, tvůrce takových filmů jako Taxikář nebo Zuřící býk: ujal se produkce filmu Johna McNaughtona Vzteklej pes a Glorie. Navíc přesvědčil hvězdu svých filmů Roberta De Nira, aby vystoupil i zde. Tah se mu vydařil. Vznikl napínavý thriller, v němž nechybějí ani dojemné, ani humorně nadnesené okamžiky.

Titulový Vzteklej pes samozřejmě není nakažený čtvernožec, nýbrž policejní fotograf, navzdory své výhrůžné přezdívce nepříliš mužný. Žije neuspořádaným, osamělým životem, svými osudy jako by spadal do kategorie věčných smolařů, jednou směšných, jindy dojemných, vždy však sympatických. Ale i Vzteklej pes jednoho dne vykoná statečný čin - víceméně náhodou zachrání lidský život. To ještě netuší, že oním zachráněným je gangster, jehož posléze přepadnou záchvaty vděčnosti. Rozhodne se mu na týden zapůjčit pohlednou děvu, která mu má splnit vše, co mu na očích uvidí.

Robert De Niro patří k nejlepším americkým hercůmRežisér tuto mírně vyšinutou situaci rozehrává na pomezí vážného kriminálního dramatu a jeho nenápadného ironizování. Svérázně obdarovaný muž je sice zprvu vyveden z míry (a příslušné situace vynikají nenásilným humorem, zvláště když se žoviální dárce přichází přesvědčit, zda je Vzteklej pes skutečně spokojen), ale do dívky se poznenáhlu zamiluje - a s blížícím se koncem týdne v něm sílí rozhodnutí hájit svou lásku i pěstmi. Snadno zjistíme, že režisér relativizuje tradiční rozvržení postav, ba dospívá ke spornému obrazu dobra a zla: Vzteklej pes rozhodně není všeho schopný bijec a rovněž gangster postrádá odpudivou ničemnost. Naopak jeho dotěrná vděčnost vykazuje až groteskní rysy. Však také nakonec pomáhá spravedlnosti, když policii pomáhá v boji proti brutálním zločincům, kteří překračují "míru únosnosti".

Režisér vážně míněné okamžiky vzápětí prolíná komickou stylizací, rád se opírá o projevy trapnosti, vztažené zejména ke Vzteklýmu psu. Robert De Niro ho hraje jako vždy spolehlivě a výstižně, vyhmátl jeho zábrany v přitažlivé směsi rozpaků i odhodlání. Věrohodně zpodobnil postupné zmužnění, přijetí zodpovědnosti - a neobratnost takového počínání jen umocňuje strhující ztvárnění jednoho zdánlivě obyčejného lidského charakteru. Vlezlého gangsteříka ztělesňuje Bill Murray coby změkčilého, fintivého a vůbec ne hrozivého zlosyna, jako zapůjčenou Glorii, která je zcela nesvá z nastálé situace, poznáváme Umu Thurmanovou, jež vrhá hlavně nesmělé pohledy. Nemusím snad dodávat, že De Nirovi, pohrávajícímu si s mnoha výrazovými plošky v mluvě i mimice, se ani jeden z nich rovnat nemůže. Jedna z recenzí tohoto filmu ostatně končila postřehem, že De Niro by fascinoval, i kdyby nehnutě předčítal telefonní seznam...

JAN JAROŠ


Neděle 25. 7. 2004 ČT 1 - 20.00 hodin

Brouk v hlavě

Komedie, často spíše definovaná jako fraška, má neuvěřitelný spád, její proměny jsou řazeny až se strojovou dokonalostí a záviděníhodným rytmem. Její televizní ztvárnění má všechny atributy dobré komedie: nevázanou komiku, vtipný dialog a skvělé herecké výkony. Lehkost a virtuozita, se kterou ztvárnil hlavní dvojroli Viktor Preiss je vskutku mimořádná, i proto, že v podobných rolích ho nevídáme příliš často. Ale i ostatní protagonisté této vtipné situační komedie byli nejen dobře obsazeni, ale hrají s neobyčejnou chutí a plným nasazením.