číslo 30
vychází 12. 7. 2004

Zpět na obsah         

Rozhlasová publicistika


PRÓZA V ROZHLASE

Český rozhlas 3 - Vltava, 23. července, 20.00 (Pokračování za pět minut)

Honda Cibulků na světlo vydaný

Prozaik, fejetonista, estetik, výtvarný kritik, novinář a pedagog Jaromír John, vlastním jménem Bohumil Markalous, se narodil 16. 4. 1882 v Klatovech v rodině středoškolského profesora. V roce 1883 se přestěhovali do Chrudimi, kde navštěvoval obecnou školu a absolvoval reálné gymnázium (1900). Souběžně s přírodními vědami studoval na UK v Praze (1900-1902), v Innsbrucku (1902-1903) a opět v Praze (1903-1905) psychologii, filozofii, estetiku a dějiny umění. Do roku 1914 učil na středních školách a první světovou válku prožil jako rakousko-uherský důstojník na balkánské frontě a ve vnitrozemských posádkách v Čechách. Po vzniku republiky pracoval v brněnské redakci Lidových novin (1919-1926) a externě přednášel dějiny umění na brněnské technice. Od roku 1926 byl zaměstnán na tiskovém odboru předsednictva vlády. Na přelomu 20. a 30. let redigoval časopis Pestrý týden, intenzivně se věnoval literatuře, kriticky vstupoval do diskusí o úrovni vkusu, prosazoval zásady moderní architektury a užitého umění. Často podnikal cesty po Evropě, které se promítly především do jeho estetických názorů. Po druhé světové válce přednášel estetiku na Palackého univerzitě v Olomouci. Odborná díla z estetiky a dějin umění publikoval pod vlastním jménem, umělecká díla pod pseudonymem. Zemřel 24. 4. 1952 v Jaroměři.

Jaromír John zprvu psal dobově podmíněné povídky s ironicko-humorným zabarvením, z nichž později sestavil několik úspěšných sbírek, a romány ze života české společnosti na přelomu století. V posledním tvůrčím období se soustředil na portréty psychicky labilních jedinců. Byl to především nejrozsáhlejší Johnův román Moudrý Engelbert (1940), v němž vytvořil společensko-psychologický obraz člověka, marně hledajícího v sobě schopnost naplno se oddat skutečnému životu a lásce. Toto téma - svět vnímaný jako iluze a neschopnost plnohodnotného žití - je námětem i dalších Johnových prací - Eskamotér Josef (1946), Pampovánek (1948) a nedokončený román Honda Cibulků (1949, knižně 1976). Trojice těchto próz byla původně zamýšlena jako soubor "vánočních romanet", avšak výchozí materiál a děj se neustále rozrůstal, až bylo nemožné koncipovat je do jedné knihy. Motiv přitroublého řemeslníka se objevuje už v povídkovém souboru Večery na slamníku (Hondovi Cibulkovi je velice blízká postava hudebníka Šulínka) a jméno Cibulka v kratší próze uveřejněné v Lidových novinách v roce 1928. John při psaní románu uplatnil jak své znalosti z oblasti psychologie a psychiatrie, tak - z hlediska estetiky - svou zálibu v kýči a v pokleslé literatuře. Ševcovský román Honda Cibulků na světlo vydaný je stylizován do podoby jarmarečního morytátu a je napsán krásným jazykem střídajícím prózu a verše.

Pořad připravil Jiří Langer. V režii Markéty Jahodové účinkuje Josef Somr.

(jv)