číslo 26
vychází 14. 6. 2004

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 21. 6. 2004 NOVA - 21.00 hodin

Co vlastně ženy chtějí

Americké melodramatické vyprávění o ženách (pět příběhů, kterými se prolétají osudy a životní křižovatky několika zcela odlišných žen), kterým k nalezení vnitřního klidu pomůže zjištění, že existují horší věci než samota vzniklo v roce 1999, kdy ho podle vlastního scénáře natočil Rodrigo Garcia, syn spisovatele Gabriela Garcii Marqueze.

Hrají Glenn Close, Cameron Diaz, Calista Flockhart, Kathy Baker, Valeria Golino, Holly Hunter, Amy Brenneman, Matt Craven, Gregory Hines, Danny Woodburn, Elpidia Carrillo a další.


Úterý 22. 6. 2004 PRIMA - 11.30 hodin

Když Burian prášil

Baron Archibald Prášil vedl v mládí nevázaný život, takže hlavním úkolem jeho nynějšího komorníka Rolanda je rozesílat za něj včas alimenty. Baronův jinak poklidný život s manželkou Olgou a dcerou Karlou rozvíří příchod nového tajemníka Arnošta Bendy. S ním se totiž Karla poznala na studiích ve městě, zamilovali se do sebe a tajně se vzali. Arnošt doufá, že si jako tajemník získá nejen baronovu důvěru, ale i dodatečný souhlas se sňatkem. Navíc se v obci objeví bývalý milenec paní baronky hrabě Kocharowski, který se domnívá, že spolu mají syna...

Režie Martin Frič. Hrají Vlasta Burian, Oldřich Nový, Jaroslav Marvan, Meda Valentová, Zorka Janů, Anna Steimarová, Václav Trégl, Theodor Pištěk a další.


Středa 23. 6. 2004 ČT 2 - 19.55 hodin

Kutná Hora - touha po kráse

Film režiséra a kameramana Martina Bence vznikl pod "hlavičkou" Ministerstva kultury v rámci projektu "Plány ochrany městských památkových rezervací a zón České republiky". Přibližuje jedno z nejpůvabnějších českých měst, Kutnou Horu, velmi poutavou vizuální formou, chová se ke kameře jako malíř ke štětci. Seznamuje zároveň se stavem památkově chráněného území a možnostmi další ochrany.


Čtvrtek 24. 6. 2004 ČT 2 - 15.50 hodin

Dokument o životě a smrti Heliodora Píky

Generál Heliodor Píka patřil k významným představitelům meziválečné Československé republiky i odboje. Po válce se mu ovšem nestavěly pomníky ani nebyl uváděn do pomyslných síní slávy. V roce 1949 byl zavražděn komunistickou mocí, navíc tajně - a jeho tělo "se ztratilo".

Filmařky Marie Šandová a Kristina Vlachová natočily v roce 1997 snímek Bez milosti, který podle nich přináší nové poznatky o Pikově osobnosti i okolnostech jeho smrti. Za přispění odborného poradce Zdeňka Váliše strávily hodně času v archivu na Invalidovně, kde narazily na unikátní materiály, například na takzvaný Klosův archiv. "Měly jsme v ruce řadu důležitých písemností, například i ručně psané poznámky náměstka ministra spravedlnosti o popravách," upřesňuje Marie Šandová a pochvaluje si skutečnost, že mohly mluvit s několika lidmi, kteří byli generálu Píkovi blízcí, například s generálem Macháčkem. U těch, kteří Heliodora Píku připravili o život, už takové štěstí neměly.

Sama Šandová například kontaktovala Dr. Vaše, jednoho z těch, kteří se na rozsudku smrti nad Heliodorem Píkou podíleli: "Mnohokrát jsem s ním telefonicky mluvila a přemlouvala ho, aby ve filmu vystoupil. On nás ale tvrdošíjně odmítal. Nakonec jsme ho natočili jen jediný záběr, jak zavírá dveře. Cítím, že jeho slovo by dokumentu prospělo," vzpomíná režisérka. Mluví-li pak o soudním líčení, které s panem Vašem proběhlo, je smutná: "To jednání vyšumělo kamsi do ztracena. Dr. Vaš pak dokonce vydal spisek nazvaný Moje perzekuce. Když jsem ho viděla, vůbec jsem nevěřila, co je možné v naší zemi vydat!"

Podle Marie Šandové to souvisí s obecnou situací, která u nás patnáct let po listopadu 1989 panuje. "Dodnes nebyla potrestána většina komunistických zločinů. S tím se rozhodně nemůžu smířit. Pokládám to za skandální, myslím si, že v naší zemi bují právní i morální nihilismus. Odpovědnost konkrétních lidí za konkrétní skutky se přitom dá přesně dokázat," říká hořce Marie Šandová. Přiznává, že pracovat na těchto látkách je složité. "Není lehké dobrat se pravdy a mnohdy z toho jsem unavená. Nesmí se to ale vzdát!", prohlašuje filmařka s odhodláním. Zlo je podle ní zlem, vražda vraždou. "Musí se pojmenovat a pochopit. A měly by se o tom točit filmy," uzavírá Marie Šandová, která si současně stýská, že podobná témata je stále složitější uplatňovat i v České televizi.

(top)


Pátek 25. 6. 2004 ČT 1 - 20.35 hodin

Velký blondýn s černou botou

Uvnitř francouzských tajných služeb zuří boj o moc. Šéf výzvědné služby Toulouse ví, že se ho jeho zástupce plukovník Milan snaží ze všech sil zkompromitovat a nastoupit na jeho místo. A tak vznikne v hlavě šéfa plán: na letišti v Orly vyberou jeho spolupracovníci náhodného člověka, kterého budou vydávat za významného agenta ze Spojených států. Bude sloužit jako návnada, na kterou se chytí plukovník Milan a zničí sebe i svou kliku. Na letištních schodech se objevuje muž, který má rozčepýřené blond vlasy, jednu botu černou a druhou hnědou a pod paží pouzdro s houslemi. Ani jedna strana netuší, že nevinně a dobrosrdečně vyhlížející člověk, jehož jediným hříchem je to, že spí s ženou svého přítele, bude pro ně větším nebezpečím než James Bond.


Sobota 26. 6. 2004 ČT 1 - 21.00 hodin

Návrat do minulosti stále láká

Americké kriminální drama Frekvence si pohrává s možností kontaktů s nedávnou minulostí a zejména eventuálními změnami, které v takovém případě mohou nastat. Hrdina vyprávění, policista John Sullivan (Jim Caviezel), totiž naváže prostřednictvím stařičké vysílačky kontakt se svým dávno již nežijícím otcem (Dennis Quaid) a nakonec i sám se sebou v ještě dětském věku. Svého otce hasiče stihne varovat před osudnou chybou při jednom riskantním zásahu a tak mu zachránit život. Jenže události se stejně začínají zauzlovávat, otec je dokonce obviněn ze sériových vražd, které ve skutečnosti spáchal maniakální policista. A otec i syn, každý v jiné časové dimenzi, vedou obtížný zápas nejen o prokázání neviny, ale zejména chtějí zastavit vraha...

Režisér Gregory Hoblit zůstává i na poli vypravěčství podřízený současným klipovým trendům, důraz je položen na akčnost, na pohrávání si se záhadami i jejich okamžitým řešením. Vzniká až nepříjemný dojem, že veškeré postupy i motivy jsme již někdy viděli, natolik převažují klišé a stereotypy. Hoblit se ostatně všemi silami snaží vytvořit dílko, které by zcela naplňovalo divácká očekávání, aniž by kamkoli vybočilo. I zapojení senzačních komponentů (ať již je to polární záře, která porušuje magnetické pole a vlastně takové spojení umožní, nebo slavný baseballový turnaj) nakonec zůstává na úrovni sice lákavé, ale přece jen ornamentální atrakce. Ani konfrontace různých časových poloh nedospívá k cílenějším postřehům, avšak téměř dvě hodiny napínavé podívané určitě poskytne.

(jš)


Neděle 27. 6. 2004 ČT 2 - 13.25 hodin

Návštěva exotických krajů

Tahiti je největším ostrovem Francouzské Polynésie. Je součástí Návětrných ostrovů, má rozlohu 1.042 km2 a žije tu kolem 116 tisíc obyvatel. Markézy jsou sopečným souostrovím ve východní části Tichého oceánu. Na 1.274 km2 žije necelých 7 tisíc obyvatel. Je také součástí Francouzské Polynésie, autonomního zámořského území Francie. Tolik několik stručných encyklopedických údajů. Polynésie je pro nás exotickým kouskem světa, kam se mnoho z nás nikdy v životě nepodívá. Stěží by nás napadlo hledat tu české stopy. A přece je jich tu víc než dost! Právě o nich vypráví jedenáctidílný dokumentární cyklus kameramana Martina Kratochvíla a scenáristy a režiséra Jiřího Tesaře Příběhy z jižních moří.

"Na Tahiti jsem se poprvé dostal díky rodině pana Josefa Vychodila v roce 1994," vzpomíná na impuls k natočení seriálu režisér a upřesňuje: "Panu Vychodilovi bylo v té době sedmadevadesát let a Tahiťané o něm mluvili jako o posledním originálním Čechovi na jejich ostrově." Čechů tu ale bývalo po dlouhá léta víc, jak o tom ostatně svědčí jména jejich dnešních potomků (najdeme tu řadu Prokopů, Duchků, Otčenášků, Zimů či Benáčků).

I v exotickém prostředí jižních moří se usadili čeští rodáciS myšlenkou na usazení krajanů v Oceánii přišel jako první Milan Rastislav Štefánik. Na Tahiti strávil skoro rok a mimo jiné tu postavil hvězdárnu a několik meteorologických stanic. Zkoumal i možnosti zdejšího podnikání; všechny plány ovšem brzdil zoufalý nedostatek pracovních sil. Štefánik proto vymyslel, že by na Tahiti přišli ti Slováci, kteří původně mířili do Ameriky. Na jeho myšlenku navázal v roce 1923 Miloš Řivnáč. Jak o Štefánikovi, tak o Řivnáčovi a především o jejich tahitských aktivitách se v cyklu Příběhy z jižních moří dozvíme mnohem víc. Seriál připomene i osudy dalších "zdejších" Čechoslováků a jejich projektů. Seznámí diváky se smutným hrdinou Janem Duchkem (kterému nemoc zabránila opustit zapadlou vesnici, ale jehož potomci patří dnes na ostrově Hiva Oa k nejváženějším) a také s česko-francouzskou společností Markézy.

"V cyklu samozřejmě šumí příboj a palmy sklánějí koruny k laguně, podstata našeho vyprávění je ale v dosud neznámých příbězích Čechů a Slováků v Oceánii," říká o svém televizním seriálu režisér Jiří Tesař. Své zážitky z práce na seriálu pak shrnuje: "Pro dokumentaristu není větší potěšení, než objevit zajímavý, dosud neznámý příběh. Příběh československé kolonizace v Oceánii právě takový je."

TOMÁŠ PILÁT