TV TIPY
Pondělí 21. 6. 2004 NOVA - 21.00 hodin
Co vlastně
ženy chtějí
Americké melodramatické vyprávění o ženách (pět
příběhů, kterými se prolétají osudy a životní křižovatky několika zcela
odlišných žen), kterým k nalezení vnitřního klidu pomůže zjištění, že
existují horší věci než samota vzniklo v roce 1999, kdy ho podle vlastního
scénáře natočil Rodrigo Garcia, syn spisovatele Gabriela Garcii Marqueze.
Hrají Glenn Close, Cameron
Diaz, Calista Flockhart, Kathy Baker, Valeria Golino, Holly Hunter, Amy Brenneman, Matt
Craven, Gregory Hines, Danny Woodburn, Elpidia Carrillo a další.
Úterý 22. 6. 2004 PRIMA - 11.30 hodin
Když
Burian prášil
Baron
Archibald Prášil vedl v mládí nevázaný život, takže hlavním úkolem jeho
nynějšího komorníka Rolanda je rozesílat za něj včas alimenty. Baronův jinak
poklidný život s manželkou Olgou a dcerou Karlou rozvíří příchod nového
tajemníka Arnošta Bendy. S ním se totiž Karla poznala na studiích ve městě,
zamilovali se do sebe a tajně se vzali. Arnošt doufá, že si jako tajemník získá
nejen baronovu důvěru, ale i dodatečný souhlas se sňatkem. Navíc se v obci objeví
bývalý milenec paní baronky hrabě Kocharowski, který se domnívá, že spolu mají
syna...
Režie Martin Frič. Hrají
Vlasta Burian, Oldřich Nový, Jaroslav Marvan, Meda Valentová, Zorka Janů, Anna
Steimarová, Václav Trégl, Theodor Pištěk a další.
Středa 23. 6. 2004 ČT 2 - 19.55 hodin
Kutná
Hora - touha po kráse
Film
režiséra a kameramana Martina Bence vznikl pod "hlavičkou" Ministerstva
kultury v rámci projektu "Plány ochrany městských památkových rezervací a zón
České republiky". Přibližuje jedno z nejpůvabnějších českých měst, Kutnou
Horu, velmi poutavou vizuální formou, chová se ke kameře jako malíř ke štětci.
Seznamuje zároveň se stavem památkově chráněného území a možnostmi další
ochrany.
Čtvrtek 24. 6. 2004 ČT 2 - 15.50 hodin
Dokument
o životě a smrti Heliodora Píky
Generál
Heliodor Píka patřil k významným představitelům meziválečné Československé
republiky i odboje. Po válce se mu ovšem nestavěly pomníky ani nebyl uváděn do
pomyslných síní slávy. V roce 1949 byl zavražděn komunistickou mocí, navíc tajně
- a jeho tělo "se ztratilo".
Filmařky Marie Šandová a
Kristina Vlachová natočily v roce 1997 snímek Bez milosti, který podle nich
přináší nové poznatky o Pikově osobnosti i okolnostech jeho smrti. Za přispění
odborného poradce Zdeňka Váliše strávily hodně času v archivu na Invalidovně, kde
narazily na unikátní materiály, například na takzvaný Klosův archiv. "Měly
jsme v ruce řadu důležitých písemností, například i ručně psané poznámky
náměstka ministra spravedlnosti o popravách," upřesňuje Marie Šandová a
pochvaluje si skutečnost, že mohly mluvit s několika lidmi, kteří byli generálu
Píkovi blízcí, například s generálem Macháčkem. U těch, kteří Heliodora Píku
připravili o život, už takové štěstí neměly.
Sama Šandová například
kontaktovala Dr. Vaše, jednoho z těch, kteří se na rozsudku smrti nad Heliodorem
Píkou podíleli: "Mnohokrát jsem s ním telefonicky mluvila a přemlouvala ho, aby
ve filmu vystoupil. On nás ale tvrdošíjně odmítal. Nakonec jsme ho natočili jen
jediný záběr, jak zavírá dveře. Cítím, že jeho slovo by dokumentu
prospělo," vzpomíná režisérka. Mluví-li pak o soudním líčení, které s
panem Vašem proběhlo, je smutná: "To jednání vyšumělo kamsi do ztracena. Dr.
Vaš pak dokonce vydal spisek nazvaný Moje perzekuce. Když jsem ho viděla, vůbec jsem
nevěřila, co je možné v naší zemi vydat!"
Podle Marie Šandové to souvisí
s obecnou situací, která u nás patnáct let po listopadu 1989 panuje. "Dodnes
nebyla potrestána většina komunistických zločinů. S tím se rozhodně nemůžu
smířit. Pokládám to za skandální, myslím si, že v naší zemi bují právní i
morální nihilismus. Odpovědnost konkrétních lidí za konkrétní skutky se přitom
dá přesně dokázat," říká hořce Marie Šandová. Přiznává, že pracovat na
těchto látkách je složité. "Není lehké dobrat se pravdy a mnohdy z toho jsem
unavená. Nesmí se to ale vzdát!", prohlašuje filmařka s odhodláním. Zlo je
podle ní zlem, vražda vraždou. "Musí se pojmenovat a pochopit. A měly by se o
tom točit filmy," uzavírá Marie Šandová, která si současně stýská, že
podobná témata je stále složitější uplatňovat i v České televizi.
(top)
Pátek 25. 6. 2004 ČT 1 - 20.35 hodin
Velký
blondýn s černou botou
Uvnitř francouzských tajných služeb
zuří boj o moc. Šéf výzvědné služby Toulouse ví, že se ho jeho zástupce
plukovník Milan snaží ze všech sil zkompromitovat a nastoupit na jeho místo. A tak
vznikne v hlavě šéfa plán: na letišti v Orly vyberou jeho spolupracovníci
náhodného člověka, kterého budou vydávat za významného agenta ze Spojených
států. Bude sloužit jako návnada, na kterou se chytí plukovník Milan a zničí sebe
i svou kliku. Na letištních schodech se objevuje muž, který má rozčepýřené blond
vlasy, jednu botu černou a druhou hnědou a pod paží pouzdro s houslemi. Ani jedna
strana netuší, že nevinně a dobrosrdečně vyhlížející člověk, jehož jediným
hříchem je to, že spí s ženou svého přítele, bude pro ně větším nebezpečím
než James Bond.
Sobota 26. 6. 2004 ČT 1 - 21.00 hodin
Návrat
do minulosti stále láká
Americké
kriminální drama Frekvence si pohrává s možností kontaktů s nedávnou
minulostí a zejména eventuálními změnami, které v takovém případě mohou nastat.
Hrdina vyprávění, policista John Sullivan (Jim Caviezel), totiž naváže
prostřednictvím stařičké vysílačky kontakt se svým dávno již nežijícím otcem
(Dennis Quaid) a nakonec i sám se sebou v ještě dětském věku. Svého otce hasiče
stihne varovat před osudnou chybou při jednom riskantním zásahu a tak mu zachránit
život. Jenže události se stejně začínají zauzlovávat, otec je dokonce obviněn ze
sériových vražd, které ve skutečnosti spáchal maniakální policista. A otec i syn,
každý v jiné časové dimenzi, vedou obtížný zápas nejen o prokázání neviny, ale
zejména chtějí zastavit vraha...
Režisér Gregory Hoblit zůstává i na poli
vypravěčství podřízený současným klipovým trendům, důraz je položen na
akčnost, na pohrávání si se záhadami i jejich okamžitým řešením. Vzniká až
nepříjemný dojem, že veškeré postupy i motivy jsme již někdy viděli, natolik
převažují klišé a stereotypy. Hoblit se ostatně všemi silami snaží vytvořit
dílko, které by zcela naplňovalo divácká očekávání, aniž by kamkoli vybočilo. I
zapojení senzačních komponentů (ať již je to polární záře, která porušuje
magnetické pole a vlastně takové spojení umožní, nebo slavný baseballový turnaj)
nakonec zůstává na úrovni sice lákavé, ale přece jen ornamentální atrakce. Ani
konfrontace různých časových poloh nedospívá k cílenějším postřehům, avšak
téměř dvě hodiny napínavé podívané určitě poskytne.
(jš)
Neděle 27. 6. 2004 ČT 2 - 13.25 hodin
Návštěva
exotických krajů
Tahiti je největším ostrovem
Francouzské Polynésie. Je součástí Návětrných ostrovů, má rozlohu 1.042 km2 a
žije tu kolem 116 tisíc obyvatel. Markézy jsou sopečným souostrovím ve východní
části Tichého oceánu. Na 1.274 km2 žije necelých 7 tisíc obyvatel. Je také
součástí Francouzské Polynésie, autonomního zámořského území Francie. Tolik
několik stručných encyklopedických údajů. Polynésie je pro nás exotickým kouskem
světa, kam se mnoho z nás nikdy v životě nepodívá. Stěží by nás napadlo hledat
tu české stopy. A přece je jich tu víc než dost! Právě o nich vypráví
jedenáctidílný dokumentární cyklus kameramana Martina Kratochvíla a scenáristy a
režiséra Jiřího Tesaře Příběhy z jižních moří.
"Na Tahiti jsem se poprvé
dostal díky rodině pana Josefa Vychodila v roce 1994," vzpomíná na impuls k
natočení seriálu režisér a upřesňuje: "Panu Vychodilovi bylo v té době
sedmadevadesát let a Tahiťané o něm mluvili jako o posledním originálním Čechovi
na jejich ostrově." Čechů tu ale bývalo po dlouhá léta víc, jak o tom ostatně
svědčí jména jejich dnešních potomků (najdeme tu řadu Prokopů, Duchků,
Otčenášků, Zimů či Benáčků).
S myšlenkou na usazení krajanů v Oceánii přišel jako
první Milan Rastislav Štefánik. Na Tahiti strávil skoro rok a mimo jiné tu postavil
hvězdárnu a několik meteorologických stanic. Zkoumal i možnosti zdejšího
podnikání; všechny plány ovšem brzdil zoufalý nedostatek pracovních sil. Štefánik
proto vymyslel, že by na Tahiti přišli ti Slováci, kteří původně mířili do
Ameriky. Na jeho myšlenku navázal v roce 1923 Miloš Řivnáč. Jak o Štefánikovi, tak
o Řivnáčovi a především o jejich tahitských aktivitách se v cyklu Příběhy z
jižních moří dozvíme mnohem víc. Seriál připomene i osudy dalších
"zdejších" Čechoslováků a jejich projektů. Seznámí diváky se smutným
hrdinou Janem Duchkem (kterému nemoc zabránila opustit zapadlou vesnici, ale jehož
potomci patří dnes na ostrově Hiva Oa k nejváženějším) a také s
česko-francouzskou společností Markézy.
"V cyklu samozřejmě šumí
příboj a palmy sklánějí koruny k laguně, podstata našeho vyprávění je ale v
dosud neznámých příbězích Čechů a Slováků v Oceánii," říká o svém
televizním seriálu režisér Jiří Tesař. Své zážitky z práce na seriálu pak
shrnuje: "Pro dokumentaristu není větší potěšení, než objevit zajímavý,
dosud neznámý příběh. Příběh československé kolonizace v Oceánii právě
takový je."
TOMÁŠ PILÁT |