číslo 23
vychází 24. 5. 2004

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 31. 5. 2004 ČT 2 - 21.25 hodin

Co vše se může dít na zapadlé vísce

I malá přehlídka filmů z Maďarska prozradila mnohotvárnost tamější tvorby, kterou jí u nás můžeme jen závidět. Nyní to potvrzuje též experimentálně zacílený Škyt. Zcela se obešel beze slov, která by nesla pevně určitelné významy, ale přesto se vyznačuje dokumentárně věrnou podobou zapadlého maďarského venkova. Navíc pomíjí obvyklé dramatické vyklenutí, nahrazuje ji asociativní či jakoby volně mihotavou skladbou na způsob "motýlího efektu" - jedno dění může ovlivnit dění úplně jiné, ačkoli spolu bezprostředně nijak nesouvisejí. Vyprávění je natolik virtuozní, až se ani nechce věřit, že režisér György Pálfi tímto roztomilým dílkem teprve debutoval.

Škytající děda aneb všechno souvisí se všímJakýmsi téměř nehybným svorníkem celého dění se stává škytající stařík, sedící jakoby apaticky před svým chatrným domkem. Kolem něho procházejí či projíždějí nositelé dalšího dění, jeho škytání se stává jednou ze zvukových dominant, souzní s množstvím jiných ruchů. Znějí nejen občasné, zpola srozumitelné rozmluvy, stávající se vyslovenou kulisou, ale také zvuky označující rachot motoru, supění zvířat, bzukot hmyzu a včel. Určující je ovšem vizuální ztvárnění, které si libuje v poetizovaných bizarnostech. Není důležité, zda souvisejí s lidskými postavami, zvířaty či stroji, zda se vztahují k motivickým zvratům, jejichž podivnost se ocitá na hranici surreálných postřehů.

Duchovně i hmotně bědný život na zvolené vesnici se vyčerpává běžnými stereotypy a návyky - ukázkovým příkladem je náruživé sledování jakéhosi televizního seriálu (který ovšem nespatříme), absurdně nadabovaného do češtiny (!). To je paradoxně snad jediný okamžik, kdy zní jasně srozumitelná řeč (ovšem nikoli pro maďarského diváka) - dále lze ještě připočíst obřadní svatební popěvky, vytvářející svérázný komentář k vražedným aktivitám, ve vsi jakoby mimoděk bujícím.

Ačkoli režisér zdůrazňuje, že jen zprostředkovává náhodné výseky dané skutečnosti, způsob volby i vzájemné provázání dávají jednoznačně najevo deziluzivní odstup, který znemožňuje vcítit se do kterékoli zpodobněné postavy. Všechny jsou totiž nositeli nepředstavitelné životní ubohosti a přízemnosti, bezmyšlenkovitého bytí obnaženého na samou dřeň. Škyt spoléhá na bizarní nadsázku, jakkoli dílem mrazivou, dílem směšnou. Avšak postavy i dění s nimi spojené stejně zůstávají v rovině pouhého nezúčastněného záznamu, připomínajíce - byť ve zcela jiném výrazovém klíči - české Městečko.

JAN JAROŠ


Úterý 1. 6. 2004 ČT 2 - 20.00 hodin

Pouť na posvátnou horu Kailás

V dalším ze svých zajímavých dokumentů nás Česká televize zavede do Tibetu. Hlavním tématem hodinového snímku Viliama Poltikoviče V kruhu znovuzrození je pouť kolem hory Kailás, která se tyčí do výšky 6 714 metrů nad mořem. Je to hora nanejvýš posvátná, upínají se k ní příslušníci hned čtyř asijských náboženství - buddhisté, hinduisté, džinisté a bönisté. Hora Kailás má tvar pyramidy a na každé světové straně pod jejím vrcholem pramení velká asijská řeka. Možná i proto je zdejšími lidmi považována za osu vesmíru, střed světa. Nachází se v západní části pohoří a cesta kolem ní představuje (alespoň podle našich dokumentaristů) psychicky i fyzicky nejnáročnější náboženskou pouť na Zemi. Poutní okruh symbolizuje etapy života, smrti, stavu mezi smrtí a dalším zrozením a etapu nového života. Pro miliony Tibeťanů a Indů (ale i pro čínské, mongolské a korejské buddhisty) symbolizuje Kailás duchovně čisté území, kam se vydávají na náboženskou pouť za svým vlastním očištěním a duchovní obnovou.

V květnu 2002 - podle tibetského lunárního kalendáře v Roce Koně - se členové Expedice Šangri-la, mezi nimiž byl i režisér a kameraman Viliam Poltikovič a etnoložka a tibetanistka Zuzana Ondomišiová, k posvátné hoře Kailás vydali. Chtěli zachytit a zdokumentovat významnou náboženskou pouť, která se v podobném rozsahu koná pouze jednou za dvanáct let. Chtěli zachytit vzácné a pro Evropany v mnohém inspirativní životní postoje a názory Tibeťanů. Chtěli ovšem také natočit území, které je ohroženo. V loňském roce totiž čínská vláda rozhodla o využití tohoto ekologicky křehkého a nábožensky citlivého místa pro komerční masovou turistiku. Součástí nevratných úprav, které již byly zahájeny, se má stát i vybudování silnice přímo na místě dosavadního pěšího, jednapadesátikilometrového poutního okruhu kolem Kailásu. Reakcí byla celosvětová kampaň za zařazení Kailásu na seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. K této kampani se připojila i Česká republika - mimo jiné i podpisovou akcí, kterou pořádalo občanské sdružení Lungta. Můžeme jen věřit, že bude zachováno (třeba i za přispění českých dokumentaristů) alespoň něco. Ne vždy se to totiž povede.

(top)


Středa 2. 6. 2004 ČT 2 - 23.10 hodin

Když se Spojené státy začnou rozpadat

Politické fikce zpravidla znepokojují svou schopností postihnout příznaky dosud skryté, ba téměř neuvědomované - a domýšlet důsledky jejich aktivizace. Platí to rovněž pro americký snímek Druhá občanská válka, který zachycuje možný průběh rozpadu Spojených států, kdy propuká etnicky motivované násilí. Na počátku všeho stojí výbuch indické atomové bomby nad Pakistánem a velké množství zahynulých lidí. USA se rozhodnou poskytnout azyl sirotkům, kteří mají být svezeni do Idaha. Jenže guvernér Farley (Beau Bridges) se rozhodne uzavřít hranice pro všechny přistěhovalce. Bílý dům na to po delším váhání reaguje jednoznačně: pohrozí vojenskou intervencí, pokud rozhodnutí nebude odvoláno. Na obou stranách hranic se usazují ozbrojené jednotky a napětí posléze přechází ve skutečné boje. A nepokoje se šíří dál.

Režisér Joe Dante nazírá příběh ze tří různých úhlů: z pohledu idažského guvernéra, z hlediska Bílého domu a očima fiktivní televizní stanice NN. Právě její zpravodajství, doslova v přímém přenosu informující o všech probíhajících událostech (včetně zastřelení reportéra), tvoří základní rovinu vyprávění, které jen dokládá, že vše, co se nedostane na obrazovku, jakoby přestává existovat.

Film ironicky, a přitom i mrazivě glosuje tento problém, televizní pořady dokonce ovlivňují politická rozhodnutí, jak se ukáže při stanovení podivné doby ultimata vzbouřenému Idahu (jedná se 67 a půl hodiny, neboť poté se vysílá nesmírně oblíbený seriál!). Stále probíhající autentické záběry na bezpočtu obrazovek ve vysílacím centru, kde se monitoruje veškeré důležité dění, přímé spojení všech reportérů v jakékoli části země - to vše dotváří obraz současného medializovaného světa.

Naše představy o dění ve světě utvářejí médiaTváří v tvář této apokalyptické skutečnosti přestává být podstatné, že ve vyprávěném příběhu občas selhávají zápletky, jejichž logika se řídí spíše zákony melodramatu. Až pamfletického rozměru dosahuje "vyjednávací" setkání starých generálů, jejichž rozmluva vyústí do vzájemného osobního osočování a nadávek. Povrchní kresba postav, připodobněných spíše věčně rozhádaným figurkám z dávných konverzačních komedií, a schematický náčrt událostí snižují dopad celého vyprávění, které jistě nedosahuje podobné pronikavosti jako Levinsonovo podobenství Vrtěti psem.

Do příběhu, který obsahuje varování před apokalyptickou zkázou, se tak někdy násilně roubují komická intermezza i rádoby duchaplné vtipnosti. Akcentované postřehy o odvrácené straně politiky i médií, jejich úzkém propojení (obě strany si uvědomují, že jedna druhou potřebují), o manipulování veřejnosti jsou jistě pravdivé, ale příliš často pronášené jako zábavné bonmoty. Jako kdyby se tvůrci filmu obávali, že bez takových diváckých berliček by jejich příběh zůstal bez patřičné odezvy. Škoda.

JAN JAROŠ


Čtvrtek 3. 6. 2004 ČT 1 - 23.40 hodin

Barbarella

Slavný comics o krásné superastronautce Barbarelle, který vycházel ve France Soir, byl předlohou k filmu režiséra Rogera Vadima. Barbarella, jako jedna z nejschopnějších astronautek, je pověřena prezidentem Země a premiérem Sluneční soustavy Dianthusem, aby nalezla vědce Duranda, vynálezce zničujícího pozitronového děla, který zmizel v souhvězdí Tau Ceti. Barbarella se vyzbrojí arzenálem zbraní, i když už to dávno není moderní, ale zcela barbarské, a vypraví se do vesmíru.

Hrají Jane Fondová, Uga Tognazzi, David Hemmings, John Phillipa Law, Marcel Marceau a další.


Pátek 4. 6. 2004 NOVA - 9.25 hodin

Hranice možností

Životní příběh ambiciózního atleta Steva Prefontaina začíná v Oregonu a sleduje jak se mladý Steve navzdory tomu, že má jednu nohu delší než druhou, ukáže jako velmi talentovaný běžec. Později se na oregonské univerzitě setká s legendárním trenérem Billem Bowermanem, mužem, který se později stal jedním ze zakladatelů korporace Nike. Mezi oběma se vytváří silné pouto a s jeho pomocí Steve překonal všechny překážky, získal mistrovský titul a dokázal v roce 1972 oslnit sportovní fanoušky na olympiádě v Mnichově. Příběh sleduje nejen jeho namáhavou cestu k vítězství, ale také setkání se spolužačkou Mary Marckxovou, do které se zamiloval a jejich vztah vydržel až do jeho předčasné smrti.

Režie Robert Towne. Hrají Billy Crudup, Donald Sutherland, Monica Potter, Jeremy Sisto, Matthew Lillard, Dean Norris, Billy Burke, Judith Ivey a další.


Sobota 5. 6. 2004 ČT 1 - 14.15 hodin

Pomáda

Americký muzikál Pomáda vznikl podle úspěšné jevištní předlohy Jima Jacobse a Warrena Caseyho. Děj nás zavede do střední školy Rydell v padesátých letech. Danny Zucco, žák posledního ročníku, se po prázdninách opět setkává se svými kamarády. Ohromí je líčením svého milostného dobrodružství u moře. Mezi dívkami se objevuje nová žákyně Sandy. I ona se pochlubí svým prázdninovým setkáním s fantastickým chlapcem, s nímž prožila krásný milostný příběh. Když se "letní milenci" náhle setkají na Rydellu tváří v tvář, téměř ztratí dech. Jenomže láska v novém prostředí školy mezi spoustou kamarádů má úplně jiná pravidla než na osamělé mořské pláži...

V hlavní roli John Travolta a Olivia Newton-John.


Neděle 6. 6. 2004 ČT 1 - 22.35 hodin

Jak snadno zbohatnout

Režisér Claude Chabrol, od něhož jsme nedávno viděli vražednické drama Slavnost, se představuje dalším, tentokrát již odlehčenějším filmem Konec sázek. Dílko, které žánrově spadá mezi zlodějské historky, se přidržuje jednoduchého syžetové rozvržení: postarší muž a mladší žena (v podání Michela Serraulta a Isabelle Huppertové) si vydělávají na živobytí jako podvodníci. Nejraději se pohybují kolem heren či v prostředí různých sjezdů a sympózií. Počínají si však rafinovaně, protože berou jen část - nejlépe tolik, aby to okradený ani nepoznal. Chystají svůj dosud největší podnik - políčili si na kufřík s pěti miliony švýcarských franků. Ještě netuší, jaké potíže si zavařili: vlastníci peněz se s jejich ztrátou rozhodně smířit nehodlají.

Konec sázek nijak zvlášť nevybočuje z linie předem odhadnutelných historek. Profesionální zvládnutí je ovšem sebejisté. Hereckou úroveň lze označit za standardní, spoléhá na přitažlivost ústředních figur. Huppertová možná trochu překvapí svým mírně změněným vzhledem, vlasy bohatě nakadeřenými do čela a protřelými úsměvy. Serrault si vystačí s distingovaným pobrumláváním nestárnoucího elegána.

Snadno postřehneme, že syžetová vybavenost je spíše chudičká, tempo vyprávění pokulhává. Zejména střední část, zasazená do pohlednicově překrásné horské scenerie, kde za hrdinkou a jejím mladým obdivovatelem přijíždí rozladěný partner, je rozředěná na hranici snesitelnosti a navíc vybavená zvetšelými žánrovými sterotypy (karikovaná figurka ctihodné italské dámy, která šarmantního Serraulta pronásleduje svou přízní, takže nebohý muž se před musí skrývat - dokonce nedůstojně vlézt i pod stůl, aby jej neviděla). Ani verbální humor není nijak oslňující, scénář neumožnil víc než drobná škorpení. Elegantně vybroušených nápadů, které by dokázaly překvapit, obsahuje málo. Avšak pobavit určitě dokáže.

(jš)