číslo 21
vychází 10. 5. 2004

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 17. 5. 2004 ČT 2 - 21.15 hodin

Dětství v komunistickém ráji

Maďarskou režisérku Mártu Mészárosovou proslavila trojice "Deníků", mapující dospívání hlavní hrdinky ve spletitém poválečném období. Mészárosová neskrývala, že se inspiruje vlastním osudem - ale teprve po pádu komunismu mohla připojit závěrečný díl, který zachycoval, jak vše začalo. Snímek Malá Vilma: Poslední deník je zarámován hrdinčiným dětstvím stráveným v sovětské Kirgizii, kam se její rodiče, přesvědčení komunisté, ještě před válkou vystěhovali. Popisované události si vybavuje již dospělá, zestárlá Vilma (Lili Monoriová), která do míst, která ji vzala rodiče, přijíždí s úřední zprávou o smrti svého otce ve stalinském vězení, chce se dopátrat co nejvíce podrobností. Setkává se tam se svou dávnou dětskou láskou, místním chlapcem, jenž jí v těžkých chvílích nejvíce pomohl.

Vyprávění se důsledně přidržuje Vilmina subjektivního náhledu provázeného vnitřním komentářem, i když nechybějí ani průhledy až dodatečně domýšlené. Není zcela zřetelné, kdy se uplatňuje právě toto nazírání jakoby očima vzpomínek a kdy nastupuje režisérčin nadhled. Vilmini rodiče totiž žili v mezinárodní cizinecké komunitě (byli tam lidé z Německa, Polska, ze Španělska, dokonce jakýsi Zdeněk z Čech...), jejíž život, jakkoli odloučen od civilizace a separován uprostřed horských masivů, jako by plynul v samých radovánkách a hodování u prostřených stolů, za zpěvu Internacionály.

Výklad těchto úvodních pasáží není jednoznačný - mohou to být Vilminy idealizované vzpomínky, ale také autorská vize režisérky, snad své obrazy zamýšlející jako nepříliš přesvědčivou konfrontaci s dobovým filmovým pojetím, zdůrazňujícím obdobné motivy hojnosti. Každopádně lze předpokládat, že tyto výjevy nejsou nijak zlehčovány, spíše mají poukazovat na naivitu zúčastněných, kteří vnímali Sovětský svaz jako svého druhu ráj na zemi. Nasvědčoval by tomu záměrně kontrastní akcent, jakým je čtení úředního textu o otcově obvinění ze špionáže.

Vyprávění však i nadále kolísá mezi (snad) idealizovanými vzpomínkami, do nichž vpadají drastické rezonance - nejprve v podobě šířícího se strachu při zatýkání sousedů, poté v zatčení Vilmina otce se zdůrazněným motivem rozbíjení soch v ateliéru. Vilmina matka se ujímá zcela opuštěné dívenky polských manželů, kteří byli zatčeni. Opět jsou zdůrazněny některé momenty, které uvízly v paměti - třeba dětské hry na popravování, zazní legenda o městě pohřbeném od hlasinou jezera Issyk-Kul, postižené ženy chystají dopisy Stalinovi, přesvědčeny, že on o ničem neví. Vilma se posléze ocitá v sirotčinci, kde má zapomenout na svůj původ, na svou vlast, na své blízké...

Jak se žilo ve stalinském Rusku?Mészárosová se naštěstí vyhýbá přímočarému politickému pamfletu, ale ne vždy se jí zdařilo postihnout zaostalý kout stalinského impéria. Vyprávění se rozpadá do nevýrazných segmentů, mnohdy poznamenaných zájmem o krajinomalbu či místní zvyklosti, také jednotlivé postavy zůstávají ve svém popisu i motivacích chabě rozpracovány, třebaže skýtaly mimořádné možnosti. Týká se to zejména záhadného Zdeňka, který udržuje dobré styky s represivními složkami (přes aktivní podíl na zatýkání se snaží v rámci svých omezených možností i pomáhat), aby nakonec skončil sebevraždou, týká se mladého "vnitráka", jenž se z války vrátí doživotně zmrzačen. Není postižen paralyzující vliv masových represí, bezvýchodná srážka vyznávaných ideálů s nepochopitelnou realitou je prezentována s krajní popisností stejně jako vymývání mozku, které se děje dětem ve všech kolektivních zařízeních, ve škole i později v sirotčinci. Ve vyprávění nakonec převáží zpola exotické, zpola pohádkové rysy, které vnášejí jistý nádech neskutečna, snad snového rozměru, které má chránit před zničujícím prohlédnutím, jakého se ostatně obává již dospělá Vilma, když váhá s nahlédnutím do úředních dokumentů, které obsahují surovou pravdu.

JAN JAROŠ


Úterý 18. 5. 2004 ČT 2 - 20.00 hodin

Má šťastná hvězda

Paní Zdenka Fantlová ve filmu vypráví svůj podivuhodný příběh plný zvratů a mezních situací. Od šťastné první republiky přes Terezín a svoji hlavní velkou lásku až po Osvětim, Gross Rosen, Mautausen, transport, pochod smrti a Bergen Belsen. Tam ji zachránil anglický voják. Je to vypravěčka se smyslem pro detail a výbornou pamětí, navíc ve svých osmdesáti letech s ohromným šarmem. Nejen její příběh, ale i její vyprávění je nevšedním zážitkem.


Středa 19. 5. 2004 ČT 2 - 20.00 hodin

Glaukom - Neslepněme zbytečně

Zelený zákal neboli glaukom může začít velmi nepozorovaně, a v tom spočívá jeho hlavní nebezpečí. Když pacient pozná, že se něco děje, bývá skoro vždy už pozdě. Odumírání buněk očního nervu a cestu k postupném oslepnutí už nelze zastavit. V ČR žije přibližně 200 000 lidí s diagnózou glaukomu. Z toho na 80 000 lidí o své chorobě ještě nic netuší a není nijak léčeno. Základní prevencí jsou pravidelné prohlídky u očního lékaře. Pokud se glaukom podchytí v počátečním stadiu, je možno jej úspěšně léčit.


Čtvrtek 20. 5. 2004 ČT 2 - 20.55 hodin

Adopce na dálku pomáhá

Režisérku Olgu Sommerovou to táhne do východních koutů Evropy - pro filmaře tu je prý neustále posvícení. "Mám ráda celý ten východ - od Podkarpatské Rusi přes Ukrajinu až po Rusko. Před časem jsem točila film o volyňských Češích, kteří žili na Ukrajině a zamilovala jsem si je," popisuje dokumentaristka svůj vztah k této části světa. Nový film Děti pod Karpaty věnovala Podkarpatské Rusi, konkrétně rodinám dětí, které jsou "adoptovány na dálku" z České republiky (což v praxi znamená, že zájemci přispívají zmíněným dětem šest tisíc korun ročně na šaty, jídlo a učební pomůcky).

Spolu s pracovníky ostravsko-opavské Diecézní charity se mezi tyto rodiny česká filmařka vypravila a byla doslova unesena. "Všichni jsme byli z tamních lidí a jejich života nadšeni. Obyvatelé Podkarpatské Rusi jsou jiní, než na jaké jsme zvyklí u nás. Byli k nám ohromně vlídní a vstřícní, přestože jsou chudí. Z jejich chudoby pak asi vyplývá vztah k alkoholu i jejich zbožnost. Co jiného jim tam ostatně zbývá?" vypráví. Sama Sommerová se stala adoptivní maminkou. Přispívá na Natálku, čtrnáctiletou dospívající slečnu z neúplné rodiny. Za něco obdivuhodného to ovšem nepokládá: "Vždyť jde o pouhých sedmnáct korun denně!", vysvětluje.

Snímek nám zprostředkovává pohled na život obyčejných lidí v místech, která bývala součástí Československé republiky. Žije se tu prý doslova na ulici. "Tolik lidí pohromadě jsem nikde jinde v Evropě neviděla," vzpomíná Olga Sommerová na zážitky z Tjačeské oblasti, jediného místa Ukrajiny, kde je dnes porodnost vyšší než úmrtnost.

Důležitou postavou filmu je i pater Petr Krenický. "Právě on spolu s Gézou Machalou podkarpatskoruské adopce zorganizovali. Dnes už je tu adoptovaných 500 dětí. Mimo to pater Krenický staví na Podkarpatské Rusi řeckokatolické kostely. Má jich být čtrnáct, některé z nich už stojí," přibližuje Olga Sommerová jednoho z protagonistů svého filmu.

(top)


Pátek 21. 5. 2004 ČT 1 - 20.35 hodin

Kouzelný výtah

Čtrnáctiletá Susan Shawsonová nenachází pochopení ani u zaneprázdněného otce, ani u hospodyně, která se o ni po smrti maminky stará. Jednoho dne dívka náhodou zmáčkne podivnou číselnou kombinaci v kabině jejich starého výtahu, a ocitne se na stejném místě, ale v roce 1881. Naštěstí se rychle vzpamatuje a spřátelí se se stejně starou dívkou Victorií a jejím bráškou. A když se Susan posléze podaří zjistit, jak vlastně zázračný výtah funguje, nic nebrání tomu, aby volně cestovala časem. Nejvíc ji to ovšem táhne právě za Victorií, která se nutně potřebuje zbavit chamtivého nápadníka své matky...


Sobota 22. 5. 2004 ČT 1 - 20.50 hodin

Robin Hood: Král zbojníků

"Před 800 lety vedl král Richard Lví srdce 3. křižáckou výpravu, jejímž cílem bylo vymanit Svatou zemi z područí Turků. Většina mladých anglických šlechticů, kteří bojovali pod jeho praporem, se už domů nevrátila. "... V tureckém vězení poznáváme i mladého Robina z Locksley, který zde pomůže na svobodu svým dvěma přátelům. Cestou domů mu jeden z nich zachrání život vlastním tělem, druhý se stane věrným průvodcem a rádcem. Mladý Robin však při návratu k anglickým břehům poznává, že doma není všechno tak, jak si představoval. Ve vypáleném rodinném sídle najde mrtvého otce a jeho úhlavním nepřítelem se stává původce všeho zla v kraji, bratranec nottinghamského šerifa Gisborn. Králův oddaný šlechtic se za těchto bouřlivých poměrů proměňuje v psance a zbojníka...


Neděle 23. 5. 2004 ČT 2 - 20.00 hodin

Šance pro naši přírodu

Vstupem ČR do Evropské unie se leccos mění i v oblasti ochrany našeho životního prostředí. Doufejme, že to budou změny k lepšímu, zkušenosti vyspělých evropských států nás k této naději snad opravňují. Ochraně přírody a lidem, kteří ji mají v popisu své práce i jako koníčka, se věnuje nedělní Večer na téma... Šance pro naši přírodu.

Dokument Marie Šandové Zelená šance se týká vytváření evropské soustavy Natura 2000 v České republice. Zachycuje, jak ornitologové připravují návrh územní ochrany ptáků podle "ptačí" směrnice Evropské unie, zavítá mezi týmy přírodovědců, ochranářů a odborníků mapující stanoviště volně žijících druhů flory i fauny podle dalších směrnic. Terénní akce natáčela autorka na jižní Moravě a na jihu Čech.

Chraňme přírodu; zaslouží si toRežisér Marián Polák mapuje ve filmu Lovci beze zbraní ty, kteří přírodou žijí a snaží se ji zobrazit - filmaře, malíře a fotografa. Odhaluje, v čem se asi skrývá tajemství této práce a přibližuje i další důvody, proč se tak náročnou prací zabývat. Film je holdem všem, kteří svou trpělivost a um věnovali přírodě a zachycování života v ní. Další snímek Večera na "přírodní" téma je věnován potápěči Hugu Habrmanovi. Potápět, a hned s kamerou a fotoaparátem, se začal před deseti lety. Zatímco většina ostatních míří s kamerami do vod moří a oceánů, Hugo propadl světu našich řek, tůní, zatopených lomů a pískoven.

Režisér Zdeněk Pojman s kameramanem Ladislavem Ratajem nám v dalším dokumentu přiblíží Tajemství hmyzu a lidí. Lidé a hmyz žijí vedle sebe odedávna. S postupem civilizace se však mění i naši hmyzí průvodci. O tom a také o hmyzích inspiracích člověka film je. Snímek nazvaný Přírodopis jednoho města objasňuje důsledky zásahu do pražské krajiny na proměny společenstev rostlin a živočichů, v obecnější rovině pak ve snímku jde o poznání příčin a následků působení člověka vůbec.

Obloukem se Večer na téma vrací k evropské ochranné soustavě Natura 2000. Dokument s názvem Ptačí perspektivy nás seznamuje právě s tímto projektem, impulsy jeho vzniku a obsahem a zaměřuje se především na ochranu volně žijících ptáků.

TOMÁŠ PILÁT