číslo 20
vychází 3. 5. 2004

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 10. 5. 2004 ČT 2 - 21.20 hodin

Jak se žije na maďarském venkově?

Malý cyklus nových maďarských filmů uvozují Werckmeisterovy harmonie režiséra Bély Tarra. Ač bychom podle názvu - Andreas Werckmeister byl barokní hudební teoretik - mohli usuzovat, že mají něco společného s hudbou, potažmo německými dějinami druhé půle 17. století, ve skutečnosti se dočkáme něčeho úplně jiného. Oněch titulových harmonií se totiž dotýká jen jedna marginální přednáška, která ve filmu zazní. Režisér, jako vždy upřednostňující černobílý obraz oproti barvě, totiž příběh zasadil do zatuchlého provinčního městečka, kam během třeskuté zimy přibude cirkus, jehož velkou atrakcí je vycpaná velryba. Všechny sžírá zvědavost, jenže veřejnou produkci správa městečka zakáže...

Tarr, inspirovaný románem László Krasznahorkaie, vytvořil ponuré, výrazově střídmé podobenství o zneužité moci i davovém výbuchu dosud potlačovaných vášní. Do dlouhých, často nehybných záběrů pronikají prvky baladičnosti, ba mystiky, ale současně se vyznačují smyslem pro detailní kresbu ošuntělých reálií - připomínám aspoň místní hospodu, kde se odehraje i úžasná instruktáž o pohybech nebeských těles. Pro Tarra není depresivní zpodobnění zapadlých maďarských lokalit ničím novým: ještě dál v postižení všeubíjející beznaděje došel ve více než sedmihodinovém eposu Satanské tango. Není proto divu, že o Tarrova mnohdy až přemrštěně výlučná, divácky náročná díla nebývá velký zájem. Česká filmová distribuce je dosud pomíjela, televize uvedla toliko adaptaci Shakespearova Macbetha - od té doby však uplynula celá dvě desetiletí. Takže teprve nyní máme příležitost spatřit další Tarrův snímek, který před třemi roky vyhrál budapešťský festival domácí filmové tvorby.

(jš)


Úterý 11. 5. 2004 ČT 2 - 20.00 hodin

Evropský občan Pavel Tigrid

Režisérka Helena Třeštíková se nikdy netajila svým eurooptimismem. "Věřím, že se stále větší a soudržnější Evropou zmizí snad už jednou provždy z tohoto kontinentu hranice, ostnaté dráty a zdi, za kterými jsou zavíráni lidé a kterými jsou oddělovány státy," tvrdí. Na stesky o "povstupní" ztrátě naší suverenity kontruje: "Nezdá se mi, že by Francie, Německo nebo Anglie byly málo suverénními státy. Ani pro nás to velkým problémem nebude, i když v něčem budeme muset ustoupit. Jedno z mých životních hesel, kterým se řídím a které mi opravdu pomáhá, je: kdykoliv něco získávám, zároveň i něco ztrácím a naopak. Když si tuhle jednoduchou větu promyslíme, dá se aplikovat téměř na všechny životní situace a takhle bych to brala i co se týče našeho vstupu do Evropské unie. To, co získáme, je pro mě důležitější hodnota, než to, co ztratíme," říká Třeštíková. Její třídílný dokumentární cyklus Paměť 20. století je vlastně holdem sjednocující se Evropě a příspěvkem k našemu vstupu do Unie. "Všechny tři díly zachycují lidi, kteří byli ve 20. století nějakým způsobem důležití a prožili neuvěřitelné peripetie, které to století přineslo," doplňuje.

Pavel Tigrid patřil k největším osobnostem nejen českého exiluCyklus otevírá portrét spisovatele, vydavatele a politika Pavla Tigrida nazvaný Pavel Tigrid - Evropan. Přestože Tigrid prožil většinu svého života za hranicemi své vlasti, nikdy pro ni nepřestal pracovat, přemýšlet o ní a komentovat události, které se v ní odehrávaly. Jistě i on svou činností přispěl k pádu komunistického režimu. Možná ještě jiskřivějším glosátorem společenského dění byl po sametové revoluci. V Českém rozhlase pravidelně komentoval veselé i smutné události, jeho glosy vyšly knižně ve vydavatelství Radioservis.

Snímek věnovaný Pavlu Tigridovi natočila Helena Třeštíková během posledních dnů jeho života. Protagonista filmu v něm otevřeně hovoří o své rodině i o různých peripetiích svého života. Tím, že se režisérce podařilo zastihnout Pavla Tigrida ještě naživu, vlastně znovu naplnila svoji celoživotní filmařskou snahu: "Chci zachytit to, co uplývá, ztrácí se a mizí. Byla bych ráda, kdyby díky mojí práci alespoň něco z toho zůstalo," říká k tomu.

TOMÁŠ PILÁT


Středa 12. 5. 2004 ČT 1 - 20.00 hodin

Náhrdelník (1/12)

V koprodukčního česko-německém seriálu se seznámíme s příběhem operetní zpěvačky i lidí, kteří se s ní setkávají. S příběhem, do kterého se nemalou měrou promítá vliv politiky a předsudků, zvláště silný v česko-německé Praze první třetiny minulého století. Již v prvním díle se setkáme s nejdůležitějšími postavami celého vyprávění - s mladou českou zpěvačkou Josefínou, jejím otcem profesorem Konrádem, pražským německým nakladatelem Ferdinandem von Brucknerem a jeho synem. Budeme rovněž svědky vzniku secesního náhrdelníku, jehož cestu časem budeme sledovat během celého seriálu...

Hrají Libuše Šafránková, Radovan Lukavský, Oldřich Vízner, Jana Šulcová, Josef Abrhám, Jana Švandová, Petr Štěpánek, Radoslav Brzobohatý, Ondřej Vetký a další.


Čtvrtek 13. 5. 2004 ČT 2 - 22.00 hodin

Jak zlomit lidskou důstojnost

Japonského režiséra Nagisu Ošimu není třeba blíže představovat. V 60. letech se zařadil mezi vypravěčsky novátorské tvůrce, kteří zkoumavě hleděli na soudobou společnost - z té doby pochází i první film, který se mihnul v české distribuci, Obřad. Největší proslulost, byť jakkoli skandální, mu vynesla až Korida lásky, v některých okamžicích si přisvojující prvky pornografie. Z jeho poslední tvorby se na video dostal Poslední samuraj (Gohatto), v cyklu Století filmu ČT uvedla epizodu o dějinách japonské kinematografie. Nyní zařadila jedno z jeho vrcholných děl, válečné drama Veselé Vánoce, pane Lawrenci (1982).

David Bowie spasitelskýSnímek se odehrává v japonském zajateckém táboře, kde na sebe osudově narážejí dvě odlišné mentality - orientální a západní. Každá z nich vyznává jiné hodnoty, zatímco zajetí Japonci vnímají jako zneuctění, pro spojenecké vojáky znamená šanci přežít. Do jisté míry uspořádané poměry, vybudované plukovníkem Lawrencem (Tom Conti), však naruší příchod majora Cellierse (i zde David Bowie převědčuje, že vládne záviděníhodným hereckým talentem), jenž se navzdory těžkému onemocnění rozhodne vzdorovat. A pro Japonce se stává otázkou cti jej zlomit. Po slavném velkofilmu Most přes řeku Kwai se tak na obrazovkách ocitá další film, který se zabývá obdobným tématem.

Režisér se snaží bez zastírání zprostředkovat, jak věznitelé, ke krutosti vedeni už svou výchovou i vyznávanými ideály, vnímali své oběti: opovrhovali jimi pro změkčilost, dokonce je podezírali z homosexuality. Velitele tábora však vzpurný zajatec přitahuje i odpuzuje zároveň, konflikt vrcholí v okamžiku, kdy jej Celliers demonstrativně políbí na obě líce, aby zabránil popravě svého druha, jenž neuposlechl rozkazu. Veřejné políbení totiž znamená těžkou urážku a Cellierse stihne krutá odveta - ve zničujících vedrech je po hlavu zakopán do země.

V dialozích se často vrací otázka, kde vlastně stojí pravda, když každá z protivných stran zastává protikladná hlediska. Všimneme si, že je relativizována: za pravdu je nakonec označeno to, co tvrdí vítězové, jak plyne i z poválečné rozmluvy mezi spojeneckým a japonským velitelem. Ošima vypráví povlovně, snad až jakoby suše rýsuje každodenní poměry v táboře, s občasným zdůrazněním hrůzných detailů (například harakiri); dotýká se i sociálního rozvrstvení zajatců a tím ovlivněných rozmíšek mezi nimi. Oceníme péči, jakou věnuje neokázale zlidšťujícímu prokreslení každé z postav - s výjimkou hrdě neústupného majora Cellierse, vyhlížejícího jako spasitel, jenž přichází z jiného světa, aby se za své bližní obětoval.

JAN JAROŠ


Pátek 14. 5. 2004 ČT 1 - 20.35 hodin

Malý indián ve městě

Stéphane je úspěšný burzovní makléř. Do dneška nepochopil, proč od něj jednoho dne žena beze slova odešla. Teď se chce rozvést a musí za svou ženou do amazonských pralesů, kde nyní žije. O tom, že má třináctiletého syna, neměl ani potuchy. Chlapec se jmenuje Mimi Siku, což v překladu znamená něco jako "kočičí chcanky". Jména si totiž děti v indiánské vesnici Lipo Lipo vybírají samy, když jsou jim čtyři roky. Stéphane má s sebou sice mobilní telefon a notebook s anténou, ale ve vesnici plyne čas jinak než na burze v Paříži, elektrickou zástrčku tam jen sotva najde a o tom, co je skutečně důležité, mají Indiáni zcela jasno.

Režie Hervé Palud. Hrají Thierry Lhermitte, Patrick Timsit, Miou-Miou, Arielle Dombasleová a další.


Sobota 15. 5. 2004 ČT 1 - 14.15 hodin

Neznámá tvář

Americký film je portrétem dvou žen, které pocházejí z naprosto odlišného sociálního prostředí, ale přesto mezi nimi vznikne nezvyklé a křehké pouto. Pat Fosterová je skvěle vypadající elegantní starší dáma s vybranými způsoby. Žije v harmonickém vztahu a většinu finančních starostí přenechává manželovi. Cítí se bezpečně a zajištěně až do náhlé manželovy smrti. V té chvíli poznává, že její situace vůbec není růžová. Musí opustit luxusní byt a staré zvyky. V této chvíli dokáže pochopit ženu, která přespává na ulici blízko jejího domu. Navzdory předsudkům jejích přátel a dcery se s ní spřátelí. Pochopí, že v některých situacích chutná bolest a radost všem stejně. Hlavní role Gene Rowlandsová a Tyne Dalyová.


Neděle 16. 5. 2004 PRIMA - 22.05 hodin

Zločin jako způsob existence

Italského režiséra Sergia Leoneho proslavilo několik westernů, najmě Tenkrát na Západě. S časovým odstupem půldruhého desetiletí se opět vypravil za mýty, na nichž stojí současné Spojené státy - nyní za gangy. Rozsáhlá sága Tenkrát v Americe (1983) se soustředí na podhoubí organizovaného zločinu, jak vzkvétal i uvadal v newyorské židovské čtvrti. Konečně spatříme, jak film vyhlíží ve svém původním tvaru, neboť verze u nás kdysi dostupná na videu byla zkrácena o více než třetinu a navíc poničena chronologickým seřazením dějové linie. Leone totiž složitě prolíná několik časových vrstev, z různých bodů zastupujících "přítomnost" nahlíží do minulosti, aby postupně odkrýval důležité vazby, utvářející vztahy mezi protagonisty i jejich osud, jejich vzestup i pád. Právě ono ohlížení do minulosti na způsob sebezpytného bilancování vytváří neopakovatelný svéráz celého příběhu.

Plakát k filmu s Robertem De NiremFilm s věrohodností až dokumentaristickou přibližuje své hrdiny, začleňuje různé žánrové polohy: zatímco starosvětské chudinské prostředí obklopující rané dětství má blízko k úsměvné idyle, později zjišťujeme, jak nelítostné zákony podsvětí tvrdě poznamenávají každého, kdo se jim podřídí, jak ničí základní lidské city - soucitnost i lásku. Protagonisté se často ocitají pod nevybíravým tlakem, kdy musí hájit holou existenci, kdy se na ně valí brutální násilí, ale i sami dokáží zničit to nejcennější, co by mohli získat. Mistrovsky vedený motiv milostného okouzlení, které vyvrcholí zhrublým znásilněním, patří k nejpůsobivějším. Leone nechce své hrdiny hájit, ale záleží mu na tom, abychom je pochopili; ostatně jsou to spíše drobní příštipkáři zločinu nežli jeho magnáti.

Do ústřední role vnímavého Noodlese Leone obsadil Roberta De Nira, schopného vyhmátnout složité předivo vnitřních proměn; umí postihnout zničující pýchu z bohatství i moci stejně jako pokoru či dokonce zmoudření. Strhující i podmanivá je hudba Ennia Morriconeho, obohacená i o skladby dalších autorů (např. Rossiniho Straku zlodějku v hravě žertovném výjevu z porodince). Konečně zbývá doplnit kameramana Tonina delli Colliho, jenž celé vyprávění nasnímal v pastelových odstínech, aniž by váhal užít zlověstný šerosvit v okamžicích ohrožení.

Tenkrát v Americe je špičkové dílo svého žánru, vedle Coppolova Kmotra možná nejvýznačnější. Doufejme, že zážitek z jeho sledování nesmyjí ani rušivé reklamy.

JAN JAROŠ