číslo 19
vychází 26. 4. 2004

Zpět na obsah         

Titulní rozhovor


Kameraman MIROSLAV ONDŘÍČEK se podílel na více než čtyřech desítkách celovečerních filmů. Stál za kamerou slavných snímků Miloše Formana, Jana Němce či Ivana Passera z 60. let, vedl kameru u filmů Krejčíkových a Vávrových. S Formanem spolupracoval také v USA na filmech Vlasy, Valmont, Ragtime a Amadeus, pracoval i s americkými režiséry Mendelem, Hillem a Marshallovou. V roce 2000 dostal Českého lva za přínos českému filmu, byl dvakrát nominován na Oscara (za Amadea a Ragtime), zlatou sošku získal spolu s celým tvůrčím týmem Amadea za nejlepší filmMiroslav Ondříček:
Máme
málo blanických rytířů

Dokázal jste v jistém okamžiku říct - a konec, jdu do penze! Spousta lidí pořád zůstává a dělá, i když jim to třeba vůbec nejde. To chce asi velkou sílu ducha a nadhled, ne?
Myslím, že to není ani tak zásluha mého duchovna, jako spíš tělesna. Když pochopíte, že jste starý, špatně chodíte a slyšíte, tak se konečně musíte rozhodnout. Každému, i mně, dal Pánbůh jeho hrneček, pozvolna ho piju, až bude prázdný. Chce to jen umět dohlédnout na dno.

Jak se začínalo ve "vašich" šedesátých letech - lépe nebo hůř než teď?
To se vůbec nedá srovnávat, už proto ne, že tehdy byla kultura řízena státem. A taky honoráře za filmy byly tak legrační, že kdybych to dneska někomu řekl, bude se upřímně smát. Dnes je svobodný svět, funguje podnikání, dnes si jde vydělat velmi slušně - nebo taky nic.

Pracoval jste tehdy ve skupině lidí, která si rozuměla, měla stejnou krevní skupinu. Nač vzpomínáte z oněch let nejraději?
Na to, že jsme byli mladí, že jsme byli parta, scházeli se a žili pohromadě - to bylo asi nejkrásnější. Ale nemyslete si, česká filmová škola šedesátých let, s níž jsem spojován, nebyla doma zdaleka jednoznačně přijímána. Generace, která byla tehdy stejně stará asi jako teď já, naše filmy kritizovala, říkala, že koktají. Zkrátka, každá doba má sice své kouzlo, ale uvědomuje si to asi jen jedna či dvě vrstvy té generace. Určitě ne celý národ.

Proč se podle vás současná mladá filmařská generace nesdružuje, nebo aspoň daleko méně než to bylo za vás?
To je taková bolševická otázka - a prosím, abyste to tam nechala! Divím se, že se tak ptáte. Přece proto, že dnešní filmaři jsou také podnikatelé a svým způsobem si konkurují. Když si dva holiči otevřou na jedné ulici krám, taky spolu zpravidla moc nechodí na pivo. U nás to bylo jinak, kromě toho, že jsme měli podobné názory, byli jsme honorovaní podle týchž tabulek, já dostal za film deset tisíc korun, po srážkách to hodilo sedm; mohli jsme se klidně kamarádit a žít pohromadě, všichni jsme byli stejně chudí. Chudoba sdružuje, jen jsme na to už zapomněli. Současní mladí lidé na to společné ani nemají čas. Rychle se naučili plavat v nových vodách, musejí se otáčet, mnozí docela úspěšně podnikají, jsou o hodně věcnější a tvrdší.

Čím zaujal český film šedesátých let, proč byl tak úspěšný i v zahraničí?
Ve světě jsme myslím vyhrávali nejen poetikou našich filmů, ale taky tím, že jsme tenkrát ukázali světu život za železnou oponou. Moc o něm nevěděli, proto na "naše" šedesátá léta dodnes tak vzpomínají.

Přetrvalo z tehdejší poetiky vůbec něco?
Doba se pochopitelně mění, a s ní i styl vyprávění. Pro mě ovšem film vždycky zůstane především prezentací nějaké literární předlohy - příběhu. Nosný příběh je stále to hlavní. Nebo by aspoň měl být. A to myslím mají tehdejší naše filmy společné s mnoha dnešními. Ale teď to je přece jen jiné. Film je dnes pouze jedním z řady mediálních prostředků, taky je šířen jinak než dřív, na všech možných nosičích. Občas se na to žehrá, nadávám i já, ale nakonec myslím, že to je spíš k jeho prospěchu. Přece jen je výhodné, že každý film, který se natočí, se dnes může se na nějakém kanále uplatnit. A to je dobře. Nemohu ovšem vědět, kam ten vývoj půjde dál, zda to nakonec filmu neuškodí.

Právě. Možnost prezentace filmů na kazetách, DVD či na internetu je na jednu stranu výhodná, ale nemohou omezené možnosti jiných médií - malé obrazovky atd. - devalvovat kulturu filmového obrazu?
Je jistě lepší, když se film promítne na širokém plátně s kvalitním zvukem, než na malé ploše obrazovky. Ale vždycky záleží na divákovi, někomu opravdu stačí, když si koupí či půjčí film - třeba nějakého klasika - a "přečte" příběh z malé obrazovky. Pokud má někdo film rád, vždycky si na něj zajde do kina, aby ho viděl a slyšel v lepší kvalitě.

Cena, kterou jste dostal v Americe, význam i pro zvýšení prestiže kameramanské práce. O našich kameramanech se bude zas víc vědět.
Nevím, do jaké míry ta moje cena pomůže větší vážnosti kameramanské profese. Myslím, že všichni jsou zodpovědní sami za sebe, vydobýt si vážnost musí každý sám. A pokud jde o českou kameramanskou školu, ta přece byla známá ve světě už za první republiky. Naši točili po celé Evropě. Problém přišel za bolševika, to pak už neměli takové možnosti, nejezdilo se do světa a ani doma to nebylo moc slavné; komunisti jim vzali kamery a nahnali je na píchačky.

Vážně jste měli píchačky?
Na Barrandově opravdu byly. Já tenkrát ještě asistoval a pamatuju se, že kameramani světových jmen, jako pan Stalich, Roth, Pečenka nebo Střecha, pokud netočili, seděli celý den v malé cimře podobné větší toaletě, hráli knoflíkovou kopanou a čekali, až v pět hodin budou moci odejít. Naštěstí v šedesátých letech to bylo už lepší.

Vás pouštěli pracovat za hranice, takže jste jistě měl možnosti zůstat venku. Nelitoval jste, že jste to neudělal?
Možná toho lituju furt, ale co s tím nadělám, já jsem zkrátka takovej Čech, co vydrží. Vždycky jsem si říkal, že mají odejít ti, co téhle zemi škodí, já sem přece patřím. A taky jsem nemohl jinak, měl jsem doma nejlepšího kamaráda - byl to můj táta. Později mě už doma čekala manželka a syn. A tak moc, jak říkáte, mě zas do světa nepouštěli - někdy ano, někdy ne. Například začátkem sedmdesátých let mi vůbec zakázali pracovat venku, nepustili mě ani do Polska.

Když jste vyjížděl ven, měl jste nějaké představy nebo předsevzetí?
Spíš ne. Nemůžete vyjet s pocitem, že jsme skvělí, že děláme nejlepší pivo, máme nejkrásnější křišťál a vynikající hokejisty; nelze se zkrátka odvolávat na jiné. Musíte jít sám za sebe. Nemá smysl si myslet, že jako národ jsme něco víc. To si bohužel mnozí Evropané o sobě myslí, je to jakási nemoc Evropy.

Nemoc? Jak to myslíte?
Jsme moc nacionalističtí. Ani ne my Češi, my to máme spíš ve vlastenecké rovině, zato Francouz je až moc pyšný, že je Francouz, Němec, že je Němec.

A to je dobře nebo špatně?
Když chcete válčit, je to špatně. Když chcete žít v míru, tak je to dobře. Aspoň většinou. Ale vždycky musíte mít vůli se s těmi druhými srovnat. Jde o to, neházet si klacky pod nohy, nešpehovat se navzájem, nenachytávat se na švestkách. Kvůli různým řevnivostem a předsudkům mám stejně dojem, že celá spojená Evropa je spíš takový velký sen. Bojím se, že pouze sen. Čím jsem starší, tím víc cítím, že pokud jde o vzájemné propojování, všechno může zachránit jen mladá generace.

Proč ne ti starší?
Točil jsem jednou v Polsku film, večer jsme takhle seděli na pokoji v hotelu, povídali si, a produkční - Polák, začal říkat, že my Češi jsme národ poddaných, služebníků, zatímco oni, Poláci, jsou národ šlechticů a hrdých osobností. Kde se to v něm najednou vzalo? Zřejmě se v něm vyklubaly všechny ty historické reminiscence. S něčím podobným se můžete setkat kdykoliv a kdekoliv. Nejsem politik, jen vím, že každý si neseme na zádech historickou zátěž, nějakou zkušenost nebo vzpomínku: tamti mi zabili dědečka, ti nám sebrali území, oni zas něco jiného, a tak stále dokola.

Podle vás je tedy mezi lidmi i národy málo velkorysosti.
Ano, a málo tolerance. Já se vždycky snažil chovat normálně, ani s převahou "mistrů světa", ani se zbytečnou ponížeností.

Prý se vám nezdařilo spolupracovat na filmu Chicago, ačkoliv to původně vypadalo nadějně?
Jo, chtěl jsem to točit, ale nevybrali mě. Přesněji, nejdřív vybrali, a pak mě zase zavrhli. Ten muzikál jsem dobře znal, viděl jsme ho na Broadwayi a měl ho rád. Ale nakonec udělali dobře, že ho natočili beze mě, ten film dostal spoustu Oscarů. A taky - já jsem člověk dvacátého století, a teď už máme přece jen třetí tisíciletí. Třeba bych se tam už nehodil.

Který český film poslední doby se vám líbil?
Nemůžu jmenovat jeden, je jich víc. Například Obecná škola, Musíme si pomáhat, Zelenkovy filmy.

Zřejmě jsou vám sympatické spíš filmy mladší generace tvůrců.
Rozhodně nejsem s úrovní české produkce nespokojen. Spíš mám o ni strach. Ohrožuje ji leccos, například nejistoty kolem koncesionářských poplatků: když nebudou schváleny, může kleknout Česká televize, a to by se projevilo i na filmech. Myslím, že zachování kinematografie je důležité, já považuju film za součást národní kultury a jazyka. Přitom my musíme v Evropské unii - a právě v ní - rozvíjet českou kulturu v českém jazyce, abychom se tam nerozpustili jako kostka cukru - jak řekl prezident Klaus. Nevím zda se to dostatečně chápe. Záleží mi i na tom, aby český film měl peníze na zpracování důležitých témat, třeba historických. Jakpak je to dlouho, co vznikl skutečně závažný historický film?

Něco podobného jste říkal také na nedávném shromáždění filmařů, kde jste seděl za předsednickým stolkem. Mimochodem, to si v tom důchodu moc neodpočinete, když jste i aktivní fotbalový funkcionář, předseda představenstva Svazu přátel pražské Slavie. Proč věnujete tolik energie?
Protože jsem vlastenec a slávista. Slavia kdysi vznikla jako národní klub a červenobílé barvy, které nosí, jsou národní barvy.

Jak to přijde, že se někdo stane slávistou?
Zdědil jsem to. Dědeček i táta byli slávisti, vždycky jsem žil v slávistické partě: pan Hrabal byl slávista, taky Miloš Forman, Ivan Passer, Martin Růžek a další. Celá plejáda lidí, které mám rád.

Jak jste dokázal vytrvat ve Slavii i v těžkých dobách? Nevydržel to každý. Třeba když jeden čas byla ve druhé lize.
Moc dobře jsem věděl, že Slavii se stala spousta příkoří a hlavně kvůli tomu se jí nedařilo. Vždyť v padesátých letech jí vnutili i cizí, takové sovětské jméno - Dynamo, a vzali jí nejlepší hráče. Po prvé po letech směla hrát pod svým jménem a ve svých původních dresech až v roce 1964. Tehdy jsme - už jako červenobílí a s vlastním jménem - hráli na Strahově derby se Spartou. Přišlo na padesát tisíc lidí, hnali to Petřínem nahoru. Žádné speciální autobusy, které by je svážely až na stadión, tenkrát nejezdily.

Co říkáte tomu, že Slavii taky zaplevelili "fanoušci", kteří dělají výtržnosti a drancují benzínové pumpy?
Něco takového se stalo po prvé. A nebyli to žádní fanoušci Slavie, spíš divocí mladí kluci, co se poperou v hospodě kdykoli mohou. Ale stejně jsem z toho byl velice smutný. Bohužel - tohle jsou průvodní znaky svobody. Nese s sebou i svobodu jednotlivce, a tu chápe každý jinak.

Co chybí Slavii, aby dosáhla na vrchol ligy?
Opravdoví, zapálení fanoušci. Fotbal vždycky byl a je lidová zábava a jako taková potřebuje, aby na ni chodili lidi. Podívejte, co dokázala Ostrava: na jejích zápasech bývá dvacet třicet tisíc lidí, všude plno barevných vlajek, nadšení diváci házejí konfety, složili "Baníčku" hymnu. To všechno přispívá k úspěchu. Možná je to naivní představa, ale já si to myslím. Slavia potřebuje i víc fotbalového štěstí a navrch ještě zdravou drzost Sparty.

Nemá ji?
Ne dost, což má své historické kořeny. My jsme byli vždycky takový národní klub, a ten nedostatek drzosti a sebevědomí je dokonce i v naší národní povaze. Slávisti jsou taky takoví: my máme skoro 300 tisíc fandů, ale ti jsou často zakřiknutí, stydí se, trápí, mají strach. Sedí u televize, když je zle, tak ji vypnou, pak opatrně, až ke konci zapnou na výsledek. Takový typicky český postoj.

To si o českém národě moc nemyslíte.
No já si myslím, že každý Čech by potřeboval mít pod postelí svého vlastního blanického rytíře, aby mu dodával odvahy a šeptal, co má dělat. Jenže tolik blanických rytířů nemáme, to je ten problém.

AGÁTA PILÁTOVÁ

Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ