TV TIPY
Pondělí 3. 5. 2004 Nova - 21.10 hodin
Bouřlivé
příhody (v budoucnu) slavného dramatika
Píše se
rok 1593 a devětadvacetiletý dramatik William Shakespeare raději hýří a užívá si,
než že by psal svou novou hru, pirátskou komedii o Romeovi. Teprve setkání s
půvabnou Violou, která zcela okouzlena divadlem chce hrát (v chlapeckém přestrojení,
neboť ženy hrát nesměly a ženské role byly ztvárňovány rovněž muži), přinese
mohutný impuls. Jenže zámožní rodiče ji s královniným souhlasem zasnoubí s
povýšeneckým šlechticem Wessexem - a zamilovaný dramatik, jemuž nijak nevadí, že
již je ženatý, vnáší do právě psaného textu své pocity, až namísto veselé
taškařice vznikne milostná tragédie.
Snímek Zamilovaný Shakespeare
obratně kombinuje hodnověrné reálie se smyšlenkami a mystifikacemi. V Londýně
té doby skutečně stála dvě konkurenční divadla, proti divadlu jako mravní zhoubě
se skutečně kázalo, herecké skupiny skutečně zaštiťovali vysocí státní
úředníci a nakonec o královně Alžbětě je také známo, že ráda divadlu
přihlížela. Můžeme si prohlédnout, jak vyhlížela alžbětínská scéna, mající
podobu jakési kruhové arény. Podíváme se, jak se psalo husím brkem. Vše ostatní je
zdá se vymyšlené, avšak s takovou obratností, že divák - pokud nepatří ke
znalcům Shakespearova života i tvorby - příliš neprotestuje proti svévolnému
nakládání s historickými fakty.
Shakespeare je pojednán jako bouřlivák plnými doušky
užívající radovánky, jenž přesto propadne osidlům lásky a jen bolestně se
smiřuje s její nenaplnitelností. Joseph Fiennes si vystačí s modelací
odpovídající spíše akčním dramatům, s několika svůdnými úsměvy a neméně
svůdnými vyznáními, aniž by si lámal hlavu s nějakým historickým zakotvením.
Totéž lze říci o Viole Gwyneth Paltrowové: spadá mezi hrdinky, které se -
dotlačeny zněním scénáře - řídí pravidly soudobé morálky včetně sexuálně
vstřícného chování. Vedlejší postavy se často blíží ke karikatuře, ať již je
to Violin neurvalý a nadutý ženich Wessex, trapně žadonivý divadelní podnikatel
Henslowe, jehož důvěra ve šťastné řízení osudu se kupodivu ukáže být vždy
oprávněnou, nebo budoucí dramatik John Webster, jenž se v již dětském věku
projeví jako zákeřný udavač (biřicům prozradí dívku mezi herci).
Autoři s režisérem Johnem
Maddenem v čele se soustavně vyhýbají uctivé důstojnosti, i když své hrdiny -
většinou - pozorují se sympatiemi a pochopením. Ostatně i samotný Shakespeare je
zbavován rozměru geniality, když důležité nápady do jeho her mu našeptává leckdo
zvenčí (Marlowe ovlivní syžet Romea a Julie, milenka Viola pak spřádá zápletku
Večera tříkrálového), když výjevy dopisuje těsně před zkouškami a herci jsou
pak překvapováni nenadálými změnami.
Ačkoli se na scénáři podílel
i uznávaný dramatik Tom Stoppard (před několika lety se proslavil svérázným
domyšlením okrajového motivu z Hamleta, osudů Guildensterna a Rosencrantze), výsledek
bez rozpaků míří k zábavné podívané protkané vtipnými replikami. Vypravěčské
pojetí, zdůrazňující ustavičný shon a ruch, se podřizuje osvědčeným, snad i
omšelým konvencím, jak nasvědčuje třeba paralelní prolínání divadelní zkoušky
s milostnými scénami, kdy znějí totožné dialogy vyznávající lásku. Patří sem i
smolařské provedení Romea a Julie, kdy oněmělé publikum zůstává nejprve nehnutě
sedět a teprve pak se mohutně roztleská. Jistě i proto Zamilovaný Shakespeare uspěl
v oscarovém klání, jednu ze sedmi sošek získal jako nejlepší film roku.
JAN JAROŠ
Úterý 4. 5. 2004 NOVA - 21.50 hodin
Aljaška
v plamenech
Forrest Taft pracuje pro naftařskou
společnost Aegis Oil vedenou sebevědomým a bezohledným Michaelem Jenningsem. Na
Aljašce s nasazením života zabrání katastrofě během havárie jednoho z ropných
vrtů, ale starý předák Palmer mu vyčítá, že pro Jenningse pracuje. Naftový
magnát tvrdí, že selhal lidský faktor a na tiskovce prezentuje svou společnost jako
ochránkyni životního prostředí. Jen zasvěcení ví, že za celou propagační akcí
je Jenningsova snaha zahájit práci na novém vrtu během dvou týdnů. Pokud totiž
termín nedodrží, přijde o právo na půdu, která připadne zpět eskymákům. A to
nehodlá připustit.
Režie Steven Seagal. Steven
Seagal, Michael Caine, Joan Chenová, John C. McGinley, E. Lee Ermey, Richard Hamilton a
další.
Středa 5. 5. 2004 ČT 1 - 21.20 hodin
Příběhy
slavných - tentokrát o Františku Vláčilovi
Další
dokument z ostravského cyklu Příběhy slavných je věnován významnému
českému filmovému režisérovi Františku Vláčilovi. Ač za sebou má opěvované
dílo, zemřel vyčerpaný a opuštěný. "Alkohol jistě vykonal své, ale to
vyčerpání bylo do velké míry způsobeno tvůrčím vypětím, které zažíval u
každého svého filmu. Prostě se ze všeho vydal. Chtěl to dostat zpátky, ale nedostal...,"
říká Tomáš Hejtmánek, kterého Vláčilovy filmy velmi silně oslovily.
Hejtmánek připravoval film,
jehož by byl slavný český režisér protagonistou. Poslední dva roky Vláčilova
života za ním často docházel a jejich vztah postupně nabýval na intenzitě. "Dovoluji
si říct, že mezi námi vzniklo něco jako kumpánství, lze-li takto mluvit o vztahu
pětadvacetiletého kluka a sedmdesátiletého chlapa," komentuje to Tomáš
Hejtmánek, který nakonec (i když samozřejmě úplně jinak) zamýšlený snímek
natočil po Vláčilově smrti. Vznikl tak Sentiment, jeden z nejzajímavějších
českých filmů posledních let.
Markéta Lazarová, veledílo, které Františka Vláčila
- podle jeho slov - stálo nejvíce sil, byla v několika anketách vyhlášena
nejlepším českým snímkem 20. století. "Člověk by neměl hledat látku tak,
aby se přiblížil k lidem. Měl by vypovídat víceméně sám o sobě a mezi lidi to
vrhnout. Pak se ukáže, jestli je dobrý, jestli ho lidé přijmou nebo nepřijmou,"
říkával sám režisér. Na nezájem o svoje filmy si nemohl stěžovat, pohříchu
však - už za jeho života - byl ten zájem větší v cizině než u nás. "To
se mě dost silně dotýkalo. Úspěch v Americe bych vyměnil za úspěch v naší zemi.
Do ní přece patřím," stýskal si tvůrce, který se narodil před osmdesáti
a zemřel před pěti lety.
Pohřeb se konal v malé obřadní
síni v Motole. "Už to mě překvapilo," přiznává Jan Kačer, který
tenkrát na pohřbu mluvil a své vzpomínky doplňuje: "O Vláčilovi byly
popsány stohy papíru, ale na jeho pohřbu bylo snad padesát lidí - a z herců asi
pět! Všichni mi poplácávali po ramenou, jak jsem to tam hezky řekl, a všichni byli
rádi, že to nemuseli udělat oni". Tomáš Hejtmánek k tomu dodává: "Pak
už si člověk jen uvědomí, v jaké vlastně žijeme společnosti. Je to tak, že ta
společnost velmi rychle zapomíná nebo je snad pokrytecká? Byl tady člověk, který
toho tolik udělal a který byl už ke konci svého života totálně zapomenut!"
TOMÁŠ PILÁT
Čtvrtek 6. 5. 2004 NOVA - 23.15 hodin
Záblesk
ve tmě
Mladá krásná houslistka Emma Brody,
která hraje v jedné z chicagských hospod s folkovou skupinou, a málo kdo tuší, že
dívka je slepá. Když jí bylo osm let, rozbila jí matka ve vzteku o hlavu zrcadlo a
zavinila tak ztrátu zraku. Přesto se o sebe dívka od patnácti let dokázala postarat
sama s pomocí slepeckého psa. Nyní má však Emma možnost znovu vidět, protože se
konečně našel dárce rohovek. Přestože operace proběhla úspěšně, má žena
zpočátku se zrakem potíže. Nevidí zatím příliš zřetelně a trpí retroaktivní
halucinací, způsobenou tím, že mozek zrakové vjemy zpracovává zpožděně, někdy i
o několik hodin...
Režie Michael Apted. Hrají
Madeleine Stowe, Aidan Quinn, James Remar, Peter Friedman, Bruce A. Young, Laurie Metcalf
a další.
Pátek 7. 5. 2004 ČT 1 - 20.35 hodin
Praštěná
holka
Cher Horowitzová nepatří k typickým
studentkám střední školy v Beverly Hills. Je totiž příliš pohledná, příliš
energická a přeje si manipulovat celým světem. Ve svých šestnácti vnímá život
jako místo k milostným schůzkám, místo, kde se nosí nové modely, pořízené při
každodenním plenění luxusních obchodních domů, místo, kde se tráví spoustu času
nicneděláním a povídáním s kamarádkami. Občas Cher trpí záchvaty altruismu a to
pak musí jednat. Své staropanenské třídní učitelce najde ženicha a ujme se nově
příchozí studentky, kterou promění ve hvězdu školy. Cher je i energickou paní
domu, ve kterém žije sama se svým svérázným otcem. Komedie, parodující s jistým
nadhledem životní styl teenagerů, se stala východiskem pro následující oblíbený
americký seriál Praštěná holka, který jsme mohli vidět i v ČT.
Sobota 8. 5. 2004 PRIMA - 14.15 hodin
Bojovali
za vlast
Za
komunistického režimu zůstávalo dlouho tabuizované téma českých letců v anglické
R.A.F., i když se za druhé světové války významně podíleli na boji proti
hitlerovskému Německu. Ostatně celý západní odboj byl nazírán jako cosi krajně
podezřelého (mnozí jeho aktéři po návratu do vlasti skončili ve vězení), neboť
jedině správný byl pouze ten komunistický. Není proto divu, že filmy, které se
věnují tomuto tématu, bychom spočítali na prstech jedné ruky - kromě Brynychovy
Oázy jsou to především Nebeští jezdci (1968).
Režisér Jindřich Polák (proslavený zejména hravými
příběhy pana Tau) je chystal řadu let, vlastně okamžitě od přečtení
stejnojmenné knížky Filipa Jánského. Teprve rok 1968 přinesl souhlas s natáčením,
které však probíhalo za krajně stísněných podmínek. Ačkoli se celý příběh
odehrává v Anglii, filmaři se museli spokojit s vhodně upravenými - či
přestavěnými - tuzemskými reáliemi a rozbouřený lamanšský průliv nahradila
(východo)německá Rujána. I letadla vznikla "kamufláží" z ruských
strojů. Do Anglie se režisér nejprve mohl vypravit jen na krátkodobý výlet, aby si
tam vyfotil potřebné budovy, změřil rozměry poštovních schránek, popelnic a
telefonních budek, které pak nechal na Barrandově vyrobit. Nakonec vyškemral aspoň
jediný natáčecí den: v Anglii pořídil záběry z vojenského hřbitova...
Co na tomto černobíle
nasnímaném filmu asi nejvíce zaujme, je jeho až ohromující dokumentaristická
věrohodnost, navazující na poetiku dávných anglických filmů téhož žánru -
zachycuje hrdiny, české i anglické letce, jak v jejich soukromí, tak při bojových
akcích. Polák odmítl výraznější dramatické vyklenutí, naopak svůj hold skládá
z drobných střípků, ze všedních rozmluv, milostných okouzlení, neopomene ani
všelijaké lotrovinky (třeba pytlačení v bažantnici). Současně však nastíní i
chlapsky neokázalou odvahu znovu a znovu vzlétat vstříc věčnému ohrožení. Na
sugestivním výsledku se podílel i kameraman Jan Němeček, v hudebním doprovodu zazní
i několik autentických skladeb.
Všimneme si výrazně
prokreslených figur, najmě Hrzánova Prcka a Bednářova Študenta, přesně
vyhmátlých jak v úsporných promluvách, tak výstižném ztvárnění mimickém i
gestickém, v dokonale navozené bezprostřednosti projevu. Širokou škálu jednotlivých
pocitů a rozpoložení, pevné charakterizační zakotvení, průzkum rozdílných
mentalit i zvyklostí, nezávazné legrácky, odhodlání i sebevražedné deprese, to
vše Polák dokázal zachytit až do úrovně epizodní postavičky - ostatně několik
rolí svěřil i rodilým Britům.
Už dobové recenze usoudily, že
propojení dvou odlišných rovin, na jedné straně stroze dokumentarizující
zacílení, na druhé vnášení divácky vděčných schémat (zejména melodramatu), se
ne vždy povedlo. Ale žádná nezpochybnila, že vzniklo mimořádné dílo, které
kupodivu zůstalo v distribuční nabídce i během následující éry normalizace.
JAN JAROŠ
Neděle 9. 5. 2004 ČT 1 - 17.15 hodin
Kam
zmizel ten starý song - Jiří Suchý podruhé
Staré songy
naštěstí nemizí, alespoň z povědomí lidí ne. Dodnes v nás tak, předávány z
generace na generaci, žijí písničky a melodie už ze 30. let minulého století a
samozřejmě mladší. Obzvláště šťastným obdobím, co se týče
"šlágrů", byla 60. léta. Značnou zásluhu na tom má i Jiří Suchý,
výtvarník, konferenciér, filmař, zpěvák, skladatel a textař, který se našel
především ve dvojici s Jiřím Šlitrem. Písniček, které má na svém kontě, je
opravdu hodně a tak jsou mu v cyklu Kam zmizel ten starý song věnovány hned
dvě části.
Jako své učitele uvádí Charlieho Chaplina a dvojici
Voskovec - Werich, ti mu ovšem ukázali náznaky jakýchsi cest, které pak už
prozkoumával sám. Uvést, co všechno Jiří Suchý napsal, nazpíval, natočil a
založil, kterými scénami, scénkami, skupinami, divadelními hrami a filmy prošel a
kde hrál, co všechno nakreslil a namaloval, koho ovlivnil a s kým spolupracoval, by
vydalo na několik knih. On sám jich ostatně také několik napsal, pár titulů z per
jiných autorů je zase věnováno jemu. Jiří Suchý vydává sebrané spisy a
přednáší se o něm na universitě. Je žijícím klasikem, jako v této zemi málokdo.
Má na svědomí ovšem i několik
záležitostí, které se do učebnic zřejmě nedostanou. Třeba seznámení Václava
Havla a Dagmar Veškrnové. "To bylo na jednom večírku v Semaforu. Oba tam byli,
oba jsem je znal, a tak jsem pokládal za svou povinnost je seznámit. To další jsem už
ale nechal na nich," vzpomíná Suchý na onen klíčový bod v životě
bývalého československého i českého prezidenta.
Smrtí Jiřího Šlitra v roce
1969 se uzavřela jedna z kapitol tvorby Jiřího Suchého. Druhá "Suchého"
část cyklu Kam zmizel ten starý song je věnována kapitolám následujícím:
hledání nového autorského i jevištního partnera, éře Jonášů, tichému boji s
normalizačními cenzory. A taky současné tvorbě Semaforu. Po roce 1989 mohl Jiří
Suchý ze Semaforu znovu udělat divadlo podle svých představ. Ač se divácký zájem o
současný Semafor nemůže srovnávat s 60. léty, Suchý stále jde svou cestou
písničkového divadla malých forem. Je prostě stále svůj.
(top) |