číslo 16
vychází 5. 4. 2004

Zpět na obsah         

Tipy Čro


Sobota 17. 4. 2004 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 19.30 hodin

Zuřivý Roland řádil v Londýně

Podle renesančního poetického eposu Ludovica Ariosta Orlando furioso (Zuřivý Roland) zkomponoval na libreto Carla Sigismonda Capeceho svou monumentální tříaktovou operu Georg Friedrich Händel. Dílo mělo premiéru v londýnském King´s Theatre 27. ledna 1733. Nyní ho uslyšíme z představení souboru královského operního domu Covent Garden, které se uskutečnilo na podzim loňského roku s anglickou mezzosopranistkou Alice Coote v titulní roli. Snímek jsme pro vysílání Českého rozhlasu 3 - Vltava získali prostřednictvím Operní sezony Eurorádia 2003/2004 k jednorázovému odvysílání.

Příběh pojednává o zběsilé lásce Orlanda, paladina Karla Velikého, k čínské princezně Angelice, která dlí na dvoře mocného franckého vládce coby zajatkyně. Ale znáte to, ženy jsou ve svých tužbách a zálibách velice přelétavé, a tak se stane, že všemi rytíři obletovaná kráska se poněkud nepatřičně zamiluje do afrického prince Medora. Zoufalému Orlandovi nezbývá nic jiného, než aby milence zarputile pronásledoval, což dává příležitost k četným operním zápletkám, vyšperkovaným geniální Händlovou hudbou. Orlando sice milence zabije, ale happy end se přece jen podle zásad vážné barokní opery neapolského typu dostaví. Zasáhne kouzelník Zoroastro, který zuřivého šílence vyléčí a zamilovanému páru vrátí život.

Není bez zajímavosti, že Georg Friedrich Händel čerpal z Ariostovy epické básně ve své londýnské operní kariéře ještě dvakrát, a to v případě Ariodanteho a Alciny. Můžete se těšit i na skutečnost, že půvabné princezně Angelice propůjčila v představní Orlanda svůj sladký hlas americká sopranistka Barbara Bonney, kterou mohli naši posluchači poznat při loňském vystoupení na Pražském jaru. Pochází z New Jersey a kromě studií v Americe strávila i několik let na univerzitě v Salcburku. Svou profesionální dráhu začínala v Darmstadtu a ve Frankfurtu nad Mohanem, odkud zamířila na další významné světové scény.

IVAN RUML