TV TIPY
Pondělí 5. 4. 2004 ČT 1 - 20.00 hodin
Seriál o
obyvatelích satelitních městeček
Po Černých
baronech nasazuje Česká televize další původní seriál. Jmenuje se Místo nahoře
a jeho hrdiny jsou především obyvatelé jednoho trochu zvláštního satelitního
městečka. Režisér Karel Smyczek přitom chce, aby se jeho dílo stalo seriálem v
pravém slova smyslu hereckým, tedy abychom si ještě dlouho po jeho odvysílání
pamatovali některé postavy a především výkony jejich představitelů (v hlavních
rolích se tu objevují například Bára Munzarová, Ondřej Vetchý, Miroslav
Táborský, Simona Stašová, Viktor Preiss, Vilma Cibulková či Bára Seidlová).
Scénář k seriálu napsali Štěpán Kopřiva, Jiří Pavlovský a MAREK DOBEŠ.
Posledně jmenovaného se ptáme:
Kde jste se vlastně vzal v
satelitním městečku?
Jednou mě (tenkrát ještě) přítelkyně vytáhla na procházku a objevili jsme se
uprostřed satelitního městečka. Důkladně jsme si je prohlédli, abychom věděli,
kde asi nikdy nebudeme bydlet. Když jsme pak dostali nabídku na seriál ze současnosti,
tak jsem si na to místo vzpomněl.
Proč, když je
vám vzorem místo, kde nikdy bydlet nechcete?
Protože zároveň chci vědět, jak
se tam bydlí.
A
dozvěděl jste se to při přípravách seriálu?
Do jisté míry ano. V seriálu ale vytváříme situaci, která v českých satelitních
městečcích asi příliš obvyklá není. "Naše" městečko totiž staví
firma, která se dostala do potíží a domy prodává hluboko pod cenou. Ty domy si tak
mohou dovolit i "normální" lidé. Ti se pak po nastěhování setkávají s
těmi, kteří tam už bydlí. Podle objednávky produkční společnosti má náš
seriál být o současných lidech, jejichž rozpětí je široké:
od takových, s jakými se televizní diváci setkávají běžně až po ty, které sice
nikdy neviděli, ale zajímají je.
Jak se žije v opravdovém
satelitním městečku?
To hodně závisí na tom, kdo tam žije. Ve své podstatě jsou satelitní městečka
novotvary, kterým se jejich obyvatelé musí do značné míry přizpůsobovat. Život
tam asi nebude jednoduchý a má svá specifika. Satelitní městečka se vždy přes den
vylidní, zůstanou tam jenom ochranky a zelené vdovy, a večer se zase zalidní.
Očekáváte po odvysílání
seriálu z "potrefených míst" nějaké reakce?
Teoreticky je možné, že nás budou obyvatelé satelitních městeček nahánět. Ale
vzhledem k tomu, že jsme proti nim nevystoupili ani s jednou smyšlenou, lživou, nebo
nepřátelsky laděnou postavou či situací, tak spíš očekávám, že se budeme moci
doživotně v satelitním městečku ubytovat a do místních lesů chodit pod patronací
lesní správy na houby.
TOMÁŠ PILÁT
Úterý 6. 4. 2004 ČT 2 - 20.00 hodin
Po čtyřiceti
letech
V roce 1963 napsal dramatik Pavel Kohout pro
absolventský ročník DAMU hru Dvanáct, kterou uváděli v Disku jako své absolventské
představení. Hru o rok později, se stejnými lidmi, natočila televizní režisérka
Eva Sadková. Jde o příběh jednoho ročníku DAMU, jehož studenti se rozhodnou
usilovat o smysluplnost uměleckého poslání - odcházejí na oblast společně
tvořivě pracovat. Původní entuziasmus se však pod tíhou všedních dnů vytrácí,
každý z nich pak podle své povahy podléhá tlakům vnějších okolností. Po roce se
parta dvanácti herců a přátel rozpadá. A tyto lidi v roce 2003 znovu osloví
režisér Viktor Polesný, aby spolu s nimi udělal jakousi rekapitulaci uplynulých let.
Středa 7. 4. 2004 ČT 1 - 21.25 hodin
Pátrání
skoro detektivní
V rámci
cyklu Příběhy slavných uvádí Česká televize dokument svého ostravského
studia o Miroslavu Ivanovovi s podtitulem Historie skoro detektivní. V
"ostravských" portrétních cyklech začíná být trochu zmatek, důležité
však je, že snímky jakéhokoliv z nich jsou vesměs velice kvalitní. Platí to i o
filmu režiséra Pavla Jandourka a scenáristy Miroslava Poláka, jehož protagonistou je
spisovatel Ivanov, jeho nasazení a přístup k příběhům z dávné i moderní
historie. Svědectví o autorovi, který byl svého času velmi oblíben, podávají
například jeho manželka a dcera, Jiří Pernes, Dušan Třeštík či Rudolf
Zahradník. Pro posílení dojmu detektivky si autoři pomáhají hranými scénkami, ve
kterých vystupují postavy ze spisovatelových knih. "Ty nám posloužily jako
jakási detektivkářská interpunkce," vysvětluje Pavel Jandourek, jedním
dechem však dodává, že se ale v žádném případě nejedná o film hraný.
Podle režiséra jde o klasickou
dokumentární biografii, která využívá Ivanovovu metodu přibližovat lidem
komplikovaná témata napínavou formou detektivního příběhu. "Stejným
způsobem, jaký při své práci pan Ivanov používal, jsme natočili jakousi detektivku
o jeho životě. Přes jeho dílo přibližujeme i jeho osobu," doplňuje Pavel
Jandourek. Velmi si přitom pochvaluje Ivanovovu důslednost. "Ke každé jeho
knize existuje ohromná bedna archivních materiálů, ke kterým nás manželka i dcera
pustily a tím nám velmi ulehčily práci," vysvětluje. Další materiály
poskytl televizní archiv. Můžeme se těšit na portrét člověka, který by neměl
být zapomenut a díky svému dílu snad ani nebude.
(top)
Čtvrtek 8. 4. 2004 NOVA - 10.45 hodin
Jason a
Argonauti
Dvoudílný americký televizní epos,
který je novým zpracováním jedné z nejslavnějších antických bájí, začíná v
roce 2000 před naším letopočtem, kdy v království Ioleus zrádný Pelias zavraždil
svého laskavého a moudrého bratra, krále Aesona, aby se mohl zmocnit jeho trůnu.
Aesonův malý syn Jason, který se má stát další obětí Peliasovy čepele, unikne
jen těsně smrti, zachráněn odvážným palácovým strážcem Mopsusem, který ho
doslova unese z paláce. O dvacet let později se Jason, vyrůstající v nevědomosti o
své skutečné totožnosti, dozví od ukecaného Kentaura pravdu s tím, že se nezrodil,
aby prožil poklidný život na venkově.
Režie Nick
Willing. Hrají Jason London, Jolene Blalock, Dennis Hopper, Frank Langella a další.
Pátek 9. 4. 2004 ČT 2 - 20.00 hodin
Kde začaly
Velikonoce a Vánoce (1/2)
Kde začaly
Velikonoce
O Velikonocích přicházejí do
Jeruzaléma zástupy poutníků, aby si na autentických místech připomněli
velikonoční příběh, který začal před dvěma tisíciletími na východním
pobřeží Středozemního moře. Poutníci cítí, že tam, kde Ježíš žil a zemřel,
mohou mnohem silněji prožít tyto největší svátky křesťanského světa.Tam
nacházejí kořeny své víry a také to nejdůležitější - naději, neboť
velikonoční příběh obsahuje především poselství naděje.
Sobota 10. 4. 2004 NOVA - 22.20 hodin
Mercury
Speciální
policejní komando zasáhne proti lupičům zabarikádovaným v bance a všechny
pozabíjí. Mezi lupiči však byl také utajený agent FBI Art Jeffries, který už měl
na dosah nekrvavé řešení situace. Rozzloben zmařením své snahy i životů několika
nezkušených mladíků, napadne velitele zásahu. To však má za následek jeho
přeřazení k podřadnému odposlechu. Jednoho dne se na výzvu svého parťáka vydá do
bytu manželů Lynchových. Tady objeví nejen policisty zajištující místo vraždy,
ale také ukrytého devítiletého Simona. Odveze chlapce do nemocnice, kde se dozví, že
je autistický a přestože kriminalisté případ uzavřou jako vraždu a sebevraždu,
Art se nedokáže zbavit podezření, že všechno je jinak.
Režie Harold Becker. Hrají
Bruce Willis, Miko Hughes, Alec Baldwin, Chi McBride, Kim Dickens, Robert Stanton, Bodhi
Elfman a další.
Neděle 11. 4. 2004 ČT 1 - 20.00 hodin
Jaké
jsou problémy s adopcí?
Zdeněk Tyc
kdysi vzbudil mimořádná očekáváním svým oslnivě vykrouženým debutem Vojtěch,
řečený sirotek, avšak pozdější tvorba jaksi plynula do ztracena. Když za komedii
UŽ dostal Plyšového lva, musel na další příležitost čekat dlouhých sedm let,
než se k němu dostal scénář Terezy Boučkové nazvaný Smradi. Autorka
nepochybně čerpala z vlastních zážitků a zkušeností. Přesně ví, o čem by
chtěla vyprávět, má dobrý pozorovací talent a dokáže jevy výstižně pojmenovat.
Schází jí však dovednost postihnout svá zjištění v pohybu, v přijatelném
vývojovém oblouku, neomezovat se jen na pouhé konstatování, jehož zajímavost jakoby
někdy určovala už jen samotná jeho existence.
Příběh zahrnuje rodinu Šírovu, k jejímž dvěma
adoptovaným dětem posléze přibyl i vlastní potomek Matěj. Z velkoměsta se
přestěhovala na přilehlý venkov s vírou, že tam nalezne zdravější ovzduší i
vřelejší mezilidské vztahy. Jenže starostí nijak neubylo. Matěje sužují alergie a
astmatické záchvaty, kolem adoptovaných dětí vyvstávají rasové předsudky:
mladší František nezapře, že je čistokrevný Rom, Lukáš, svým vzhledem méně
nápadný, má polocikánský původ. Jsou to úplně obyčejné, dovádivé, zlobivé
děti, v jejichž hlavách se občas vylíhnou ztřeštěné nápady. Jenže
veškeré maléry, které se v okolí přihodí, mají sousedé sklon přičítat právě
jim.
Rozehrání jednotlivých motivů
prozrazuje scenáristčinu nezkušenost: vhled do konfliktních situací je schematický a
bez vrstevnatějšího osvětlení. Mám na mysli jak žlučovitého souseda, jenž
rozbité sklo u svého auta bez důkazů přičítá právě těmto dětem, tak
paradoxní, velice zajímavou, ale bohužel povrchně zpracovanou situaci, kdy právě
Lukáš chce natolik přilnout ke "správné" většině, že vystupuje jako
nejtvrdší nositel rasistických tendencí ve školním prostředí.
Teprve Tyc se pokusil jejímu
scénáři vtisknout vizuálně svébytný tvar a vyklenout příběh do obecněji
platného rozměru. Sice se snažil inscenační postupy ozvláštňovat, ale přiznám
se, že leckdy na mne působily jako zbytečně samoúčelné. To jsou všechny ty
téměř kolmé pohledy z velké výšky či rádoby zkoumavá spočinutí na detailu
lidské tváře, nehybné záběry, v některých případech dokonce rezignující i na
přeostřování. Za podobně neústrojnou pokládám i realizačně jistě náročnou
sekvenci rodinného sezení, snímaného jakoby zevnitř pevně zafixovanou kamerou,
ustavičně se otáčející kolem své osy.
Přirozenost přiznávám
především hereckému ztvárnění, díky němuž se vyprávění úspěšně přeneslo
i přes některá sporná místa. Vynikající jsou dětští představitelé, kteří
zcela spontánně, bez špetky rušivého "hraní" postihli jen zdánlivě
bezstarostné škádlení, bez zveličování přiblížili narůstající citovou
frustraci, s níž si chlapci nevědí rady a na níž reagují zkratovitě. Rodiče
ztvárnili Ivan Trojan a Petra Špalková se snahou o co nejpřesnější povahotvornou
kresbu; otec si zachovává nevzrušivý odstup, zatímco matka snadno podléhá
nervním krizím, kdy ztrácí kontrolu nad svým chováním.
Zacílení Smradů nelze
jednoznačně definovat. Přesahuje cikánskou problematiku (ta byla komplexněji
pojednána v Mariánu režiséra Petra Václava) i potíže související s adopcí.
Výpověď osciluje kolem přijetí cizorodé skupinky nově příchozích starousedlíky,
ale také se dotýká konzumní mentality, která se projevuje třeba výlety do
obchodních domů jako způsobu trávení volného času. Zdeněk Tyc zavrhl jednoznačný
náhled, těká po jednotlivých motivických okruzích ve snaze postihnout všední
okamžiky v životě jedné úplně obyčejné rodiny. Co je však nejdůležitější:
navzdory výhradám se jedná o mimořádné dílo, které vybízí ke spoluzamyšlení,
zda náhodou nevypovídá také o nás.
JAN JAROŠ |