číslo 13
vychází 15. 3. 2004

Zpět na obsah         

Titulní rozhovor


S kameramanem Stanislavem Milotou žije Vlasta Chramostová už přes 40 let. "Dnes je naše soužití Zimní pohádka. A ovšem taky Bouře," tvrdí se ShakespearemVlasta Chramostová: "Když někoho jmenuji, tak záměrně..."

Zdá se, že dnes si snímek žije svým vlastním životem.
Na gymnáziu na Pohořelci si ten film pouštějí a pozvali si mě k tomu. Víte, mám pocit, jako by šlo o nějaký samizdat. Ohlasy na tu inscenaci jsou totiž spíš neoficiální, neodehrávají se ani v televizi, ani v tisku. Je ale pravdou, že z dopisů a telefonátů lidí, kteří se mi ozývali, je patrné, že problém normalizace a lidských postojů za této doby, je stále v našem podprahovém vědomí. Jsou lidé, kteří jsou schopni si tu dobu a činy pojmenovat, ale je tu spousta těch, kteří toho schopni nejsou. Jenže pokud si minulost alespoň nepojmenujeme, nemůžeme jít dál.

Očekávala jste ten "oficiální" a mediální ohlas filmu větší?
Rozhodně jsem čekala větší sledovanost. Byla velmi nízká, i když ohlasů pak bylo naopak nečekaně hodně. Byly ale spíše soukromé. Ozvalo se i mnoho starých přátel z disentu. Petr Pithart mi dokonce říkal: "Buď jsem měl špatný odhad nebo to všechno už nestačím sledovat. Myslel jsem si, že toho budou plné noviny!" Pak mi poslali z České televize ohlasy televizních diváků, a to bylo počtení! Obsahovaly z 99 procent názory více nežli kladné. Od takových, že film je to nejlepší, co Česká televize za poslední léta udělala a že bych měla dostat Nobelovu cenu, až po zcela jiné, totiž že by mě měli zavřít. Odpovídá to mému provokativnímu typu a samozřejmě tématu. I když já sama si o sobě nemyslím, že bych byla provokativní; jenom reaguji na stav společnosti, která mě obklopuje.

Ve filmu P. F. 77 hrajete herečku, která je na druhé straně, než jste tenkrát byla vy sama.
Ano. A i když to bude znít možná pyšně, byl to noblesní postoj, když jsem tu roli hrála právě já. V roce 1977 jsem se na ty svoje kolegy, kteří v Národním divadle podepisovali "antichartu", dívala v televizi a připadala jsem si strašně sama. Každý má na svém kontě nějaké selhání, ostatně já taky. Je ale nutno říci, v jaké situaci k němu došlo a co z něj vyplynulo. Kdo jiný by měl k normalizaci něco říci, než člověk, který byl totálně zakázaný?

A pochopili to lidé?
Pochopili to lidé vznešeného ducha. Víte, já si myslím, že jednotlivé lidské příběhy jsou zcela osobními originály, jako je třeba otisk našeho palce nebo naše písmo. Skladba lidské povahy, osudu, okolností a souvislostí je jedinečná. Jenže v dnešní době se základní věci povážlivě rozostřují. Nemáme úctu k faktům. Je nutno vědět, že třeba Dana Medřická, Jan Werich, Vlasta Fabiánová, Karel Höger či Ladislav Pešek byli na tom antichartistickém shromáždění v Národním divadle z pudu sebezáchovy, zatímco jiným šlo jen a jen o jejich prospěch a kariéru. Už tehdy jsem hořkost rychle zpracovala. A dnes je čas rozlišovat. Na nejrůznější poznání jsme měli patnáct let! Mnozí to ale nechápou ani dnes. A nechápou ani ledacos jiného. Nedávno jsem četla komentář pana Macka o maloměšťáctví. Vzpomněla jsem si na prvorepublikovou "kondelíkovštinu". Jenže ti Kondelíkové byli tenkrát činorodí, veselí, v lidských vztazích spolehliví, seriózní a laskaví! V jiném článku pak pan Macek s cynismem sobě vlastním pojal kriticky postavy naší historie od Komenského a Husa přes Masaryka až k Palachovi. Musela jsem vzpomenout na slova profesora Milana Machovce: "Pokud dokážeme přistoupit k velikosti lidí jiných dob s pokorou v srdci, bývá z toho i pro nás a pro budoucí pokolení zisk ohromný a ničím jiným nezastupitelný."

Dnes o sobě kdekdo tvrdí, že byl antikomunista; je to v módě. Jste z toho v rozpacích?
Ano! Ti skuteční antikomunisté a nekomunisté byli totiž zatýkáni už v květnu 1945 a KGB je vozila do Ruska do gulagů. To byli skuteční nekomunisté a antikomunisté. Pak to byli další, kteří byli v koncentračních táborech v Jáchymově i jinde a svůj postoj zaplatili zdravím nebo životem. Ještě v roce 1986 se stalo, že přítel z Charty 77 Jiří Volf, když byl v "ajnclíku", si musel u dveří do cely vydrhnout místo, tam mu dali guláš a on ho musel vylízat jako pes. A u toho slyšel, jak se k němu po chodbě blíží ožralí dozorci a bijí vězně. Já jsem si o sobě myslela, že o té době vím hodně, ale když se vrátil Jiří Volf z vězení, tak jsem zjistila, že nevím nic.

Tyto věci by se asi měly stále připomínat.
Ano, fakta musí být jasná. Člověk by měl, jak už jsem řekla, rozlišovat. A stále by se mělo mluvit o osobnostech, které si to zaslouží. Třeba o Karlu Krylovi. Teď bude mít šedesát let od narození a měli bychom si na něj vzpomenout. Byl to báječný zpěvák a básník. Morálně podržel několik generací. Člověk se vždy velmi posilnil, když ze Svobodné Evropy slyšel jeho jasné slovo. Bohužel, takové jasné slovo dnes, v době, kdy je můžeme slyšet, neslyšíme.

Asi se do toho nikomu nechce.
Právě. Je to pohodlné a přitom složité. Taky jsem už dnes tak stará, že vím, jak to všechno trvá dlouho. Po válce mi bylo devatenáct a vím, že nikdo tenkrát nehrál nejen Wagnera, ale třeba ani Beethovenovu Devátou, protože při těch tónech v německých filmových týdenících vítězila a postupovala německá vojska na všech frontách. Za pár let už se Devátá ovšem hrála. Všechno potřebuje čas, bohužel, někdy příliš dlouhý. V Anglii natočili Anglického pacienta až pětapadesát let po válce! Ten film totiž přibližuje příběh anglického "vlastizrádce".

Ještě k P. F. 77: asi to byl zajímavý zážitek vidět se ve filmové montáži mezi tehdejšími hvězdami v Národním divadle.
To určitě. Ale víte, co bylo hrozné? Někteří lidé si řekli: to ale byla potvora, ona podepsala Chartu i antichartu! Jsme v Čechách a spoustu lidí nenapadlo, že tam byly i jiné postavy příběhu a o jak dokonale technickou montáž jde. Asi tak, jako když si ve Forrestu Gumpovi hlavní hrdina podává ruku s Nixonem. Ti lidé si ovšem nevšimli ani toho, že mi v tom filmu je asi tak o třicet let víc, než mi bylo v roce 77.

O Coriolanovi jste při zkouškách mluvila jako o své velké premiéře. Rozlišujete mezi malými a velkými premiérami?
Jestliže člověk v mém věku dostane v Národním divadle jedinou velkou roli pro starší herečku z Shakespearova pera, tak tomu říkám velká premiéra. Co může být víc, než premiéra v Národním divadle, navíc takto vyvedená? Režiséru Ivanu Rajmontovi se inscenace moc povedla.

Hru psal Shakespeare v alžbětinské Anglii a její děj se odehrává ve starověkém Římě, ale člověk jako by se díval na naši současnost!
Ano, a v tomto smyslu není vůbec optimistická - ukazuje vlastně, že nejsme schopní jakékoliv domluvy, že jsme otroky svých vášní, povah a vztahů. Vidím v ní například naše dnešní odboráře, jak pokřikují před vládou. Vidím v ní naše poslance, když na sebe bezobsažně křičí. Je tam i náš (a nejen náš) lid, který volá: Král je mrtev, ať žije král. Někoho oslavuje a za hodinu ho posílá na smrt. V tomto smyslu jsem tou hrou fascinovaná. Mám totiž ráda "politické" divadlo, které jde přímo do společnosti.

Říká se, že Coriolanus je jedna z nejnepříjemnějších postav Shakespearových dramat.
Ano, ale já to tak nevidím. Za poslední léta narostla hodnota otevřeného slova a cena člověka neschopného pokrytectví. Takový je Coriolanus a to je jeho kladná stránka. Jeho zápornou stránkou je to, jak sám říká, že "se nechal obsadit do role, která mu není šita na tělo". Jeho matka Volumnia chce, aby byl vždy všude první, aby byl konzulem a senátorem. Jenže Coriolanus je voják a ne diplomat.

Před premiérou jste se vyjádřila, že Volumnia je jednou z nejkrásnějších starších ženských postav Shakespearových dramat. Čím?
Je to postava několika rovin. Vychovala Coriolana k zásadovosti, k vítězství, k tvrdým vojenským postojům, ale když jde o jeho další posty, chová se "pragmaticky" a chce po něm kompromisy. To ale Coriolanus neumí. Jestliže se říká, že Coriolanus je nejzápornější Shakespearova postava, co by tedy musela být Volumnia? To by ovšem nesměl tu hru napsat Shakespeare! U něj žádná postava není jen černá nebo bílá, vždycky je vrstevnatá. Já osobně mám ráda postavy, ale i lidi ve skutečném životě, kteří za sebou mají nějaký (společenský nebo lidský) pád. Teprve po pádu se totiž ukáže, kdo je kdo, jestli člověk je nebo není osobnost. Coriolanus tou silnou osobností je. A je jí i Volumnia. Ona je totiž připravena i v naprosto prohrané situaci obětovat sebe samu a v zájmu Říma uvést do nebezpečí i svého syna. Není pochyb o tom, že i ve smrti by toho byla schopna. V tom je opravdu velká.

Jak se vám v roli Coriolana líbí David Prachař?
Moc. Je to jeho ohromné herecké vítězství. Ostatně - já si s mladou generací rozumím, i s Davidem se spolupracovalo báječně. On je profesionál a navíc má ohromnou energii a sílu. A jenom pro zajímavost - Davida jsem znala už coby malého kloučka.

Z dob, kdy jste hrála s jeho otcem?
Ano, s Iljou Prachařem jsem hrála dvacet let na Vinohradech. Nahráli jsme se spolu hodně a byli jsme velcí přátelé. Dnes jsem "podědila" jeho syna.

V roli Volumnie máte chodítko. Skutečně je po operaci potřebujete?
To ne, proboha! Režisér je tam vložil proto, aby byla zdůrazněna urputnost a síla této ženy. Ona má své problémy stáří, přesto je energická a pevná. O tom ostatně sama něco vím - jsem už ve věku, kdy také překonávám podobné problémy. Ale zpátky k tomu chodítku. Zezačátku se mi to moc nelíbilo, ale teď jsem za ně ráda. Je to živočišnější, než kdybychom zůstali jen u verbálního vyjádření Volumniiny síly.

Vy sama chodíte po operaci bez problémů?
Ano, chodím dobře a chodítko nepotřebuji. Chtěla bych tím vzdát hold profesoru Sosnovi, bez jehož operace bych dnes už jezdila na vozíku.

Před časem jste řekla, že budete ráda, když si ve své roli kleknete před Coriolana. Jak to jde?
Dobře, klekám si a vstávám bez větších problémů. Prozradím vám ale něco herecky intimního. Mám pod sukní na kolenou chrániče, podobné, jako mají třeba házenkáři. Herci a zpěváci je používají, když často a dlouho klečí, obzvláště na zkouškách. Tam si užijeme své. Asi bych to ale ani neměla říkat. Teď si na to návštěvníci divadla vzpomenou a budou se smát .

O Národním divadle mluvíte jako o "kapličce". Je pro vás tato instituce posvátná?
Patřím ke generaci, která ctí posvátná místa našich dějin. Národní divadlo takovým místem je.

Občas se skuhrá na nízkou úroveň představení Národního divadla.
Ta kritika mě velmi zlobí. Někteří novináři se dnes chovají dosti divně: než aby přiznali, že někdo vysoce převyšuje ostatní, tak hledají, co je špatně. Bohužel se tak chovají k těm nejlepším. Neplatí to ovšem jen o divadle, jde o obecnou relativizaci kvality a nekvality, dobra a zla. A já žasnu, kam až jsme se s touto relativizací dostali. Těžko snáším, jak se dnes rozostřují hranice mezi kvalitou a nekvalitou, mezi normalitou a nenormálností. Co je normální? Každý jistě pociťujeme hranici normality někde jinde. Za normalizace jsme ale říkali, že normalizace přeci nemůže být normální, protože se normalizuje něco, co je naprosto nenormální a všichni jsme věděli, o čem je řeč. Dnes vidím, jak se v této "normalizaci - orwellizaci" světa "nádherně" pokračuje. Ovšem je to celosvětová záležitost.

A zpátky k Národnímu divadlu.
Jednotlivě se o hercích Národního divadla mluví krásně, všichni se jim obdivují v různých seriálech a filmech a získávají nejrůznější uznání. Když hostují v krásných rolích v jiných divadlech, jsou chváleni. Když se ale sejdou v jednom představení v mateřském divadle, všichni mají potřebu na Národní divadlo plivnout. Myslím si, že je to dnes móda.

Zlobíte se na novináře?
Na některé. Myslím si, že novináři mají obrovskou odpovědnost; jenže s nimi chce každý vycházet dobře, kdekdo si je snaží koupit a málokdo si je dovolí kritizovat. Jako by byli nedotknutelní. Jenže to je velký omyl! Budu konkrétní. Nedávno vysílala televize záznam představení Roku na vsi od bratří Mrštíků. Dramatizací se režisér Ivo Krobot zabýval deset let a představení bylo úžasné. Já v něm nehrála, ale jako divák jsem je opravdu milovala. Hrála v něm řada předních herců Národního divadla od Rösnera, přes Vinkláře, Postráneckého, Tesařovou, Preissovou a Ševčíkovou až po Štěpničku. Odvedli opravdu krásné výkony. Pak přijde jeden novinář a napíše, že to je Dallas po moravsku. No to mě opravdu rozzlobí! Ten kritik se tímto způsobem dotkne snad čtyřiceti herců, kteří byli mimořádně dobří a už nikdy se za svoje slova neomluví. To by v žádném jiném oboru nebylo možné.

Zůstala jste i po vstupu do angažmá čestnou členkou Národního divadla?
Ano, to je vyznamenání, které se neodnímá. Je ale pravda, že tento titul získávali vesměs umělci, kteří nebyli členy Národního divadla - ať už šlo o Destinnovou nebo Budila. Já osobně si tohoto vyznamenání velmi cením, protože není zdevalvované. Za těch stodvacet let, co Národní divadlo existuje, jím bylo vyznamenáno jen pár osobností.

Jaký byl váš polistopadový návrat k divadlu?
Těžký. Ani ne tak profesně jako psychicky. Když mi bylo dvaačtyřicet, nenapadlo by mě, že ještě někdy vstoupím do nějakého angažmá. Ale život to všechno proměnil a promíchal hodnoty. Zjistila jsem, že když se nepokusím o návrat, nebudu mít pokoj. A vrátit se znamenalo vstoupit do angažmá. Dnes jsem ráda, že jsem se vrátila a na jevišti jsem stále šťastná, i když je to pro mě stále větší nervák. Souvisí to s odpovědností, kterou prožíváte jinak jako mladý člověk a jinak v osmasedmdesáti.

Po listopadu 1989 se dal očekávat i váš mohutný návrat před filmovou kameru; těch filmů, které jste natočila, ale zase tolik není. Proč?
Svůj první polistopadový film jsem točila přesně po třiceti letech od svého posledního filmu. Se smíchem říkám, že jsem vlastně diskriminovaná i dnes. Ale opravdu se smíchem. Víte, já už si dnes pečlivě vybírám. Na co jsem ale obzvlášť pyšná, tak na to, že za všechny své polistopadové filmy jsem byla nějak oceněna. Nedávno jsem dostala cenu Trilobit právě za P. F. 77 a Jan Kraus při předávání ceny řekl, že to má váhu tří Oscarů. O té ceně totiž rozhoduje společenství objektivních a nezlobbovaných lidí. A těšilo mne, že jsem ji dostala s mladým Janem Budařem. On začíná, já dobře končím.

Ani jeden z filmů vašeho třetího života nebyla komedie. Nechce se vám do toho?
Tak to určitě není. V komedii bych si ráda zahrála, ostatně byla doba, kdy jsem hrála prakticky jenom v komediích. Začalo to, když pro mě Jan Drda napsal Prajznerku v Dalskabátech. V poslední době nepřišla ale žádná zajímavá komediální nabídka. Na druhou stranu mám ale někdy pocit, že se dnes pořád a za každou cenu smějeme. Všeho moc škodí.

Jedním z vašich polistopadových filmů byl snímek Karla Vachka Co dělat, ve kterém s vámi vystupoval i Jiří Krejčík. Točila jste s ním někdy?
S Krejčíkem jsem točila v padesátých letech dva filmy, vzpomínám si, že Nad námi svítá byl film dost trapný a poplatný době. Pro televizi jsme pak, to už byla léta šedesátá, spolu dělali Průchovy Hrdiny okamžiku, tedy pásmo o hercích. Já jsem hrála Otýlii Sklenářovou. Krejčík tenkrát mého partnera strašně sužoval. Ten v jednu chvíli odešel za paravan a tam opravdu vzlykal. My jsme byli s Krejčíkem velcí přátelé, tak jsem za ním šla a řekla mu, že kdyby tak nakládal se mnou, nejen, že bych to dnes nenatočila, ale asi bych už nikdy nic nenatočila. No a Krejčík mi tím svým typickým způsobem řekl: "No prosímtě! On přece musí vědět, že kdybych ho neměl rád, tak bych ho vůbec neobsadil!" Podle Krejčíkova chování si toho ale ten můj kolega opravdu nemohl všimnout.

Vy jste s Jiřím Krejčíkem při práci problémy neměla?
Ne. Ale s oblibou jsme my herci tehdy srovnávali práci u Krejčíka a u Věry Chytilové - to jsou totiž naprosté režisérské protipóly. Krejčík vždycky urputně vyžadoval: Hrej, hrej, hrej! a Chytilová volala: Nehrej, nehrej, nehrej!

Vzpomínáte ještě na tu epizodu svého života, kdy váš první manžel přebudovával v Brně budovu německé banky na rozhlasový dům?
Samozřejmě. Po válce byl rozhlas v Brně roztroušen po všech možných místech, svoji pořádnou budovu neměl. Těsně po válce dostal budovu v Beethovenově ulici a můj první muž (dnes už dávno nebožtík) ji jako ředitel předělával na rozhlas. My jsme tam dokonce měli bydlet - úplně nahoře v ředitelském bytě. Tenkrát jsem byla postavena před volbu: pokračovat v kariéře a odejít do Prahy nebo dělat manželku? Už tenkrát jsem věděla, že na to druhé nejsem ta pravá povaha. Jenže nakonec všechno skončilo jinak - z této budovy mého prvního manžela vyvedli pod revolverem. On byl totiž tím, čemu se v padesátých letech říkalo nepřítel strany a vlády.

V tomto rozhovoru i ve své knize někdy jmenujete přímo, někdy řeknete jen "jeden novinář, jeden politik či můj kolega". Jakým klíčem se řídíte?
Je to tak: jsou lidi, kteří mi stojí za to, abych je jmenovala, jsou lidi, kteří ne. Jinými slovy: když mi za to někdo stojí, v dobrém i špatném, řeknu jeho jméno. Když jmenuji, tak záměrně.

Čím je pro vás soužití se Stanislavem Milotou?
Kdysi se mě na to zeptal i František Pavlíček a požádal mě, abych náš vztah pojmenovala tituly Shakespearových her. Já jsem mu tenkrát odpověděla: Milota by řekl Zkrocení zlé ženy, já bych mu toho skočila s Marnou lásky snahou. Dnes bych dodala ještě Mnoho povyku pro nic. Víte, my se hodně přeme, nesouhlasíme spolu, ale už čtyřicet let. A na rozdíl od politiků my s Milotou vedeme i při hádkách dialog; oni se vzájemně urážejí, my si jeden druhého vážíme. No a abych to zakončila zase Shakespearem - dnes je naše soužití se Stanislavem Milotou Zimní pohádka. A ovšem taky Bouře.

TOMÁŠ PILÁT

Foto archiv

Vlasta Chramostová se narodila v roce 1926 v Brně. Její studium na konzervatoři ukončilo za války uzavření divadel a škol, Vlasta Chramostová se tak jako mladá herečka naplno vrhla do divadelní práce (nejdříve v soukromých bytech). Poté hrála v divadlech v Olomouci a Brně a od roku 1950 v tehdejším Ústředním divadle Československé armády (pozdějším Divadle Na Vinohradech) v Praze. Zde ztvárnila řadu velkých rolí (Roxana ze Cyrana, Kateřina ze Zkrocení zlé ženy). Vedle toho natočila řadu filmů (Past, přijde kocour, Spalovač mrtvol) a televizních inscenací. Ve své době patřila k nejoblíbenějším českým herečkám. Po dvouletém působení v Divadle Za branou 1970-1972) nesměla veřejně vystupovat. Divadlo tak mohla provozovat pouze ve svém bytě, některá představení se ale díky filmovým záznamům Stanislava Miloty dostala i do ciziny. Politické postoje zavedly Vlastu Chramostovou mezi disidenty, stala se vůdčí osobností Charty 77 a účastnila se akcí za svobodu v naší zemi. Po listopadu 1989 byla vyznamenána řádem T. G. Masaryka, odmítala ale politické nabídky a vrátila se na jeviště (v současnosti Volumnia z Coriolana) i před kameru (Kuře melancholik, Je třeba zabít Sekala, Samota). V roce 1990 se stala řádnou členkou Činohry Národního divadla. Po operaci má totální endoprotézu kolenního kloubu. Od roku 1962 žije s kameramanem Stanislavem Milotou.